Mercedes har sit eget ‘alfabet’ med elbil-klasser, og det hele starter med EQA, som er EQ-familiens mindste. En kompakt, 4,45 meter lang elektrisk SUV, som leveres med det meste udstyr, fin rækkevidde og tilpas med plads – til en attraktiv pris.
EQA kom på vejene i 2021, og vi har tidligere testet basisudgaven EQA 250 med forhjulstræk. Den lidt større EQA 300 har fået tilført noget vigtigt – 4MATIC firehjulstræk, som sig hør og bør for en ægte SUV. Det er jo ikke for ingenting, at den kaldes en ‘geländewagen’!
Mercedes EQA 300 4MATIC
EQA 300 er som standard udstyret med bl.a. komfortundervogn, LED-lys, smartphonepakke, navigation og ambient light. Med mulighed for tagboks (75 kg taglast) og foldbart træk (op til 1.800 kg) er den som skabt til nordiske forhold.
Modellen, vi har lånt, er en EQA 300 4MATIC med 228 heste og 390 Nm drejningsmoment. Batteripakken ligger på 66,5 kWt, og rækkevidden er opgivet til 414 km (WLTP) – men det er som bekendt i medvind, solskin og ned ad bakke. Under testen på nogle kolde forårsdage i marts oplevede vi, at ca. 315 kilometer var mere realistisk i minusgrader.
EQA har indbygget oplader på 11 kW og understøtter hurtigopladning op til sparsomme 100 kW. Til sammenligning kan konkurrenter som BMW iX1 og Volvo XC40 hurtiglades med op til 130 og 150 kW. Batteriet skal dog stadig kunne hurtigoplades fra 10 til 80 procent i løbet af en halv time.
Prisen starter på lige under 470.000 kroner, men vores testbil i Patagonia rød metallic har naturligvis fået rigeligt med tilvalg – bl.a. AMG designpakke, læderstue, Head-up Display og panoramasoltag, hvilket koster et par hundrede tusind ekstra. For de lydinteresserede var den også udstyret med et Burmester surroundsystem!
Velkendt Mercedes-komfort
Mercedes-kendere vil hurtigt føle sig hjemme på indersiden. EQA har mange lighedstræk med resten af EQ-familien, når det gælder interiør, brugeroplevelse og generelt kvalitetsindtryk. Bilen fremstår velbygget og med rigtig god støjdæmpning. Du får den rette dæmpede, men kontante ‘Mercedes-lyd’, hver gang du lukker døren.
Og af familiens mindste at være føles den slet ikke trang. Mine 186 centimeter fandt sig godt til rette på såvel for- som bagsæderne. Derimod er bagagerummet lidt slunkent med sine 340 liter, og der er heller ingen frunk foran.
Førersædet i EQA er generelt et godt sted at være, du sidder højt med godt udsyn både fremad, bagud og til siderne gennem de store vinduer. Testbilen er veludstyret med gode, fast elektriske lædersæder med hukommelse. Dermed kan du og din partner lagre hver jeres sædepositioner, som justeres automatisk, når I logger ind i bilen. Luksus!
Desværre mangler der ratvarme i det AMG-stylede sportsrat. Men det får du pudsigt nok, når du vælger standardrat.
Kompakte køreegenskaber
For os, der har manøvreret store biler som EQS og S-klasse gennem hovedstadens smågader og P-huse, føles EQA mest af alt som en ‘Mini-EQC’. Bilen føles kompakt og nem at manøvrere i snævre og tætbeboede strøg. Affjedringskomforten er god, og selv om EQA ikke har luftaffjedring, føles det næsten sådan.
Styringen føles god, og venderadiussen er eksemplarisk, godt hjulpet af 360-graders kameraet og de (ikke alt for hysteriske) parkeringssensorer. Den har også et skarpt og lysstærkt headup-display, som fungerer selv når man bruger polaroid-solbriller.
230 hestekræfter flår ikke ligefrem lakken af et køretøj på 2,2 ton. Men EQA føles overraskende kvik og adræt ved moderate hastigheder, gennem skarpe sving og i rundkørsler.
Ude på motorvejen kan EQA derimod virke lidt mere usikker end sine større søskende. Det skyldes nok simpelthen den kortere akselafstand og et mindre avanceret hjulophæng. Bilen ligger ikke så stabilt på vejen, som vi kunne ønske. Dette forstærkes af en lidt overivrig vognbaneassistent (Lane Assist), som af og til aktiverede bremserne for at korrigere kursen.
EQA har en række systemer til at assistere føreren, men nogle af disse virkede i starten lidt nervøst indstillet. Vi oplevede nogle tilfælde, hvor bilen bremsede af hensyn til trafik i den anden vejbane, selv om der var god afstand til medtrafikanterne. Men dette handler nok også lidt om tilvænning fra vores side.
Ved en anden lejlighed oplevede vi, at den adaptive fartpilot forvekslede en 60 km-zone med en 100 km-zone og satte gang i en uønsket acceleration. Hvilket var, skal vi sige … interessant (!) i betragtning af, at vi befandt os i en langsomtkørende kø i myldretiden.
Heldigvis er det muligt at tilpasse i indstillingerne, hvordan de forskellige køreassistenter skal opføre sig, hvilket vi anbefaler at gøre. Bed om et ‘pilot-kursus’ hos Mercedes-forhandleren!
Forstår ikke dansk …
EQA minder meget om EQC, når det gælder betjening og infotainment. De, der frygter manglen på knapper i Tesla Model Y vil garanteret elske EQA, for her er der masser af fysiske knapper at trykke på.
Du kan navigere dig gennem menuer, køre- og komfortindstillinger via rattet, touchpad’en i midterkonsollen og selve touchskærmen. Udfordringen kan være at vælge den mest effektive måde, når der findes så mange ‘veje til Rom’.
Apropos effektivitet, så kører EQA på første generations MBUX brugergrænseflade – svarende til den, du finder i EQC og altså ikke på niveau med EQE og EQS. Det betyder bl.a., at stemmestyringen kun forstår engelsk.
Taleforståelsen er langt fra at være lige så god, som da vi testede EQE nylig, og det kan være svært at indtale korrekte destinationer i navigationen. Vi mener, 2023-modellerne burde have en opdatering, så de bedre forstår de nordiske sprog.
Surroundanlæg fra Burmester
Mercedes har for længst indset, at god lydkvalitet er en vigtig del af køreoplevelsen. EQA kan i lighed med andre EQ-modeller leveres med opgraderet surroundanlæg fra Burmester. Det er ikke lige så ekstravagant som i de større EQ-modeller og må klare sig med lidt færre højttalere – men det holder langt hen ad vejen.
Her er hele 12 højttalerenheder, fordelt rundt i kabinen: en egen centerhøjttaler i instrumentbrættet, separate diskanter og mellemtoner i alle fire døre samt to surroundhøjttalere i C-stolpen. De får hjælp af en subwoofer i bagagerummet bagi, og det hele drives af en ekstern 590 watt klasse D-forstærker.
Klart nok, lydbilledet kan ikke helt sammenlignes med størrelsen og dybden, man får i modeller som EQC, EQS eller EQE. Men klangen er karakteristisk Burmester med en varm, fyldig bas og karakteristiske overtoner.
Mens mange billige bilradioer har en tendens til at presse lyden gennem et trangt hul, præges musikgengivelsen her af storhed og åbenhed, fylde og klangrigdom. Burmester-systemet har et bredt repertoire og kan håndtere alt fra klassisk musik til heavy metal og hiphop, og det har en evne til at fremhæve forskellene mellem forskellige musikgenrer og optagelser.
Anlægget kan spille både højt og rent, med god klarhed i det vigtige mellemtoneområde. Den separate subwoofer sikrer, at dybbassen gengives stramt og præcist. Takket være de dedikerede højttalere i dørene lyder det lige godt på for- og bagsæderne.
Dette er ganske enkelt kvalitetslyd, og i betragtning af den beskedne ekstra sum, Mercedes forlanger, er der ikke meget at betænke sig på.
Obs! Denne bil er testet i Norge, hvor EQA kan leveres med Burmester stereo (udstyrstilvalg #810). Modellen som importeres til Danmark leveres efter L&B’s oplysninger kun med Mercedes’ standard-lydsystem.
Konklusion: En bundsolid bil
EQA 300 4MATIC vinder ingen priser for plads eller rækkevidde, men leverer alligevel en glimrende kombination af komfort og køreegenskaber. Valget af bil indebærer altid et kompromis mellem størrelse, vægt, plads, køreegenskaber og ikke mindst pris.
Det handler om at vælge det rette værktøj til opgaven, og EQA kan sagtens være den perfekte elbil for mange derude. Dette er ingen ‘autobahn-cruiser’, men snarere en kompakt SUV til de kortere køreture.
Faktisk er EQA en af de bedre biler, vi har kørt i den kompakte SUV-klasse, og vi tror at mange, som overvejer f.eks. BMW IX1 eller Volvo XC40, vil have gavn af at prøvekøre EQA, før de bestemmer sig. Ikke mindst, fordi den også kan udstyres med et fremragende Burmester-stereoanlæg.
Mercedes EQC med Burmester Surround Sound System
Lyden af stilhed
Mercedes EQC byder på en støjsvag, silkeblød og ultra-komfortabel køreoplevelse. Det eneste, der bryder stilheden, er det saftige lydanlæg fra Burmester!
Mercedes EQE 300
Kilometerslugeren
'Billig-udgaven' af Mercedes EQE giver udsøgt komfort, topklasse infotainment og glimrende rækkevidde for pengene.
Mercedes-Benz EQB 350 4Matic
Familie-Mercedes
Mercedes EQB er så gennemført lækker at køre, at vi næsten glemte, at den også har en ulempe.
Mercedes-Benz EQV 300
Når du har brug for masser af plads
Mercedes-Benz EQV er MPV’en til dig, der har brug for plads til hele familien og masser af bagage. Der er dog en grund til, at vi ikke helt klapper i vores små hænder.
Apple Music kommer til Mercedes EQS, C-Klasse og S-Klasse
De nyeste Mercedes-modeller får Apples musiktjeneste integreret i infotainment-systemet MBUX.
Mercedes EQS med Burmester Surround Sound System
Elektrisk luksus
Mercedes EQS byder på fortræffelige køreegenskaber, luksuriøs komfort og rækkevidde nok til, at man kan tage den lange vej hjem. En koncertsal på fire hjul!
Læs videre med LB+
Årets bedste tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer