TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

TEST: Vanmoof S3 & X3

Vanmoof er elcyklernes svar på Tesla

Vanmoof S3 og X3 er de to nyeste elcykel-modeller fra en hollandsk virksomhed, som mener, at deres smarte og internetopkoblede cykler er fremtidens mobilitet.

Af / 23/07/2020 - 09:57
Vanmoof S3 & X3

Det er sikkert de færreste på vore breddegrader, som kender Vanmoof, men det vil formentlig ændre sig, for det hollandske firma er godt i gang med at udvikle sig til elcyklernes svar på Tesla med produkter og løsninger, der bringer en hidtil uset grad af innovation og teknologisk nytænkning til et marked, som ellers har været ret stillestående de sidste mange år.

Det er jo ikke, fordi det skorter på elcykler. Dem kan man købe i talrige afskygninger, der mere eller mindre alle har det til fælles, at de kombinerer “gammel” teknologi, altså en helt almindelig cykel, med et par moderne komponenter, typisk et batteri og en elmotor.

352685 vm s feature motor updated 27f6ea original 1587456691
Den lille elmotor på forhjulet yder op til 350 W og 32 km/t på det amerikanske marked. I EU-landene er ydelsen begrænset til 250 W og 25 km/t. (Foto: Vanmoof)

Men Vanmoofs elcykler er anderledes. Selvfølgelig har de to hjul, en saddel, cykelstyr, stel, bremser og alt det andet, der normalt hører til en cykel, men firmaets to nyeste modeller – Vanmoof S3 og X3, som er genstand for denne dobbelttest – består i høj grad af komponenter, som Vanmoof selv har udviklet. Det er med til at holde prisen nede og forsyningskæden oppe i tempo, og samtidig har det været forudsætningen for, at der er blevet plads til al den teknologi, som Vanmoof har bygget ind i de to modeller.

Virksomheden Vanmoof blev grundlagt af de to hollandske brødre Taco og Ties Carlier i Amsterdam i 2009. Ideen var at skabe den perfekte bycykel, og virksomheden har siden den allerførste elcykel, den smarte og internetforbundne The Electrified, vundet adskillige designpriser for sine produkter, herunder Red Dot Design Award, Wallpaper Design Award og Fast Company Award.

Annonce

I dag har Vanmoof 260 medarbejdere, butikker i ni store byer – herunder Amsterdam, Berlin, London, New York, Paris og Tokyo – og har solgt i alt 125.000 elcykler. Vanmoofs cykler kan også bestilles online, og firmaet leverer både til Danmark, Finland og Sverige, mens det endnu ikke er muligt at købe cyklerne i Norge.

I juni i år opnåede Vanmoof i øvrigt den tvivlsomme ære, at firmaets allerførste TV-reklame blev forbudt af de franske myndigheder, hvorfor reklamen ikke må vises på fransk TV. Ifølge den franske myndighed ARPP (Autorité de Régulation Professionnelle de la Publicité) havde reklamen til formål at diskreditere bilindustrien og skabe et klima af angst.

Døm selv. Reklamen kan du se herunder.

Tesla på to hjul

S3 og X3 blev lanceret lige før sommerferien. Til en pris på EUR 1.998 (svarende til 14.880 kroner) pr. styk uanset model er cyklerne de billigste hidtil fra den hollandske elcykelsmed.

Både S3 og X3 er udstyret med teknologi, der skal gøre køreoplevelsen så enkel og smertefri for cyklisten som overhovedet muligt. Det inkluderer bl.a. automatisk elektronisk gearskifte, Turbo Boost-acceleration ved tryk på en knap, hydrauliske bremser og en elektrisk motor, der trinvis kan forstærke din egen pedalkraft op til fire gange.

352684 Eshifter updated 395234 original 1587456691
Det elektroniske gearskifte skifter op og ned helt automatisk. Der er fire gear, som sikrer en sømløs køreoplevelse. (Foto: Vanmoof)

Men ud over cyklernes køreevner, som jeg kommer nærmere ind på i selve testen, er det Vanmoofs stærke fokus på sikkerhed (især mod tyveri!) og integrationen med din smartphone, der gør firmaets “tohjulede Teslaer” til noget specielt.

Vanmoof har nemlig indbygget et såkaldt Smart Cartridge i selve stellet, og i den smarte enhed gemmer sig bl.a. et modul til digital tyverisikring, ligesom en krypteret Bluetooth-forbindelse til mobilen betyder, at cyklen automatisk genkender sin ejer og låser op blot ved en enkelt berøring.

352682 App 8258e7 original 1587456687
Med Vanmoof-app’en kan man bl.a. indstille takten på det automatiske elektroniske gearskifte. (Foto: Vanmoof)

Sindsro

Tyverisikringen fungerer via et integreret SIM-kort, så cyklens position kan spores via Vanmoofs egen app. Når cyklen er låst, udløses der en kraftig alarm, hvis uvedkommende fumler med cyklen eller fjerner den fra sin position, og via appen kan man også deaktivere alle cyklens funktioner.

Appen kan også bruges til at låse cyklen fra en hvilken som helst afstand samt til at tilpasse gearskiftets takt, tilpasse de indbyggede cykellygter (LED både for og bag) samt ændre på signalet fra den indbyggede elektroniske ringeklokke. Sidst, men ikke mindst, kan appen også hjælpe dig med at holde styr på dine cykelture, så du kan se, hvor mange kilometer du har kørt, hvor mange ture du har kørt, din gennemsnitshastighed, etc.

352687 vm s feature kick lock updated 85961c original 1587456693
Når man stiller sin Vanmoof-cykel fra sig, låses den blot ved et tryk på denne knap, der sidder placeret ved navet på baghjulet. (Foto: Vanmoof)

Og som om de ovennævnte sikkerhedsløsninger ikke er nok, tilbyder Vanmoof for EUR 290 (knap 2.200 kroner) en ekstra service, som er ud over det sædvanlige. Firmaet har nemlig ansat mere end 25 såkaldte “Bike Hunters” – altså cykeljægere – og hvis man betaler det ovennævnte beløb, er man i tre år så grundigt sikret mod tyveri, som det vist overhovedet er menneskeligt muligt. Skulle din cykel blive stjålet, har Vanmoofs cykeljægere 14 dage til at finde cyklen og returnere den til dig. Hvis det ikke lykkes, får du en ny!

Vanmoof tilbyder også en samlet sikkerhedspakke – der har fået navnet Peace of Mind – som inkluderer gratis service og reparationer, men den del af pakken er kun tilgængelig for kunder, som bor i nærheden af en af firmaets officielle “Brand Stores”. Kunder i f.eks. Danmark og Sverige kan bestille reservedele online, hvis cyklen går i udu, og så enten stole på egne evner som cykelmekaniker eller håbe på, at de kan finde en cykelsmed, som tør give sig i kast med Vanmoofs specielle elcykler.

Dog er alle Vanmoofs elcykler dækket af tre års fabriksgaranti, som tager over, hvis dele af cyklen kommer med fabrikationsfejl.

352720 D1920 PDP S TheftDefense 1 4f360d original 1587470958
Den indbyggede tyverisikring udløser en kraftig alarm, hvis nogen stjæler cyklen, ligesom appen sporer cyklens position. Man kan også vælge at tilkøbe en ekstra sikkerhedspakke, der sender Vanmoofs 25 “Bike Hunters” på jagt efter din cykel. Finder de den ikke inden for 14 dage, får du en ny helt gratis. (Foto: Vanmoof)

Til høj og lav

Som de to tests viser, er der stort set ingen forskel på Vanmoof S3 og X3. De to modeller er identiske på nær dækkenes størrelse. Og så har X3 en slags bagagehylde foran styret. Spørger man Vanmoof, så siger de, at X3 bedst er egnet til små mennesker helt ned til 1,55 meter – altså også de fleste større børn – mens S3’eren er beregnet til voksne mennesker, der er højere end 1,75 meter.

Derfor er denne test heller ingen duel eller konkurrence mellem de to modeller. Cyklerne koster det samme, vejer det samme og kan det samme. Den ene model har bare et lidt anderledes stel og er lidt lavere end den anden.

Vanmoof X3

Til den lave

Vanmoof X3 er den klassiske bycykel til børn, unge og små voksne med mod på fremtidens mobilitet.

Komfortabel køreglæde med automatisk gearskifte og Turbo Boost, app-forbundet med praktiske tilpasningsmuligheder samt indbygget tyverisikring. Mulighed for tilkøb af cykeljæger-service.
Ingen mulighed for service og reparation hos autoriserede værksteder i Skandinavien. Indbygget batteri kræver, at cyklen slæbes med, når der skal oplades.
Læs hele testen

Vanmoof S3

Til den høje

Vanmoof S3 er den klassiske bycykel til voksne mennesker med mod på fremtidens mobilitet.

Komfortabel køreglæde med automatisk gearskifte og Turbo Boost, app med praktiske tilpasningsmuligheder samt indbygget tyverisikring. Mulighed for tilkøb af cykeljæger-service.
Ingen mulighed for service og reparation hos autoriserede værksteder i Skandinavien. Indbygget batteri kræver, at cyklen slæbes med, når der skal oplades.
Læs hele testen
Peter Gotschalk
(f. 1973): Chefredaktør for L&B Home. Peter har arbejdet for Lyd & Billede siden 2012. Han har været aktiv som tech-journalist for talrige medier siden 1998, bl.a. som chefredaktør for gadget-magasinet GEAR og som journalist for magasinerne PC World og Privat Computer. Peter skriver om smartphones og andre bærbare enheder samt om teknologisk innovation, herunder 5G, elektronisk mobilitet og smarte hjem.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Stortest: Kør sommeren i møde på to hjul

Baghjulstrukket Model 3: Meget bil for pengene

Når køreglæde er vigtigere end rækkevidde

F-150 Lightning: Voldsom og lækker

Et supergodt bilkøb

Kia EV9: Sikke en SUV!

Familievenlig AMG-raket

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langturs-cruiser

Fisker Ocean: Potentialet er der

Kineserne er bedre end konkurrenterne

Langturs-ekspressen