Volkswagens elbil-satsning står ikke stille, og der er ingen tvivl om, at de er seriøse omkring ID-bilerne, som alle deler samme MEB-platform. Familiebilen ID.4 var i 2021 koncernens mest solgte på verdensplan, og så inkluderer vi både Skoda Enyaq, Audi e-tron og VW ID.3. At folk elsker SUV’er og crossovere, er åbenlyst.
Selv er jeg ikke vildt begejstret for bagenden på ID.4, da jeg synes, den er lidt klodset. Synd, for bilen er ellers både god at køre i, har god rækkevidde og masser af udstyr for pengene.
Den sejere ID.5 GTX
Derfor er det glædeligt, at Volkswagen har lanceret ID.5, og endnu bedre, at den i lighed med 4’eren kommer i en GTX-udgave med firehjulstræk, 77 kWt batteri som standard og en påstået rækkevidde på lige under 500 km. Den har også en ekstra motor, som bidrager til at øge antallet af hestekræfter fra 204 til 299. Du har adgang til alle hestene i maksimalt 30 sekunder, hvis batteriet har over 88 procents kapacitet. Du må med andre ord lade batteriet helt op for at opleve bilen mest energisk.
Kofangeren på GTX-udgaven er delvist lakkeret, delvist rillet, hvor den på standardudgaven i højere grad er i gitterimiteret sort plast.
LED Matrix-forlygter er standard på GTX, og har du først vænnet dig til dem, blegner alt andet i sammenligning. Her får du virkelig lyst vejen op om natten – blandt andet Hyundai Ioniq 5 virker omvendt, som om den er udstyret med to stearinlys. Der er ingen tvivl om, hvilken af de to jeg helst ville køre over fjeldet en vinternat.
God plads til bagage
Bagagerummet er ikke nævneværdigt mindre end i SUV-udgaven ID.4, faktisk er det en lille smule større under hattehylden (549 mod 543 liter). Lægger du bagsæderne ned og fylder helt op til loftet, rummer ID.4 kun 200 liter mere.
Du kan trække en anhænger på op til 1200 kilo, hvis den har egne bremser. Ellers er det 750 kilo. Men du må klare dig uden taglast her, og hvis det er vigtigt for dig, må du se i retning ID.4 GTX.
Rigeligt med ekstraudstyr
Som i både ID.4, Skoda Enyaq og Audi Q4 e-tron er der god plads på bagsæderne og god loftshøjde til to voksne. Forsæderne er sportssæder i ID.5 GTX (og ID.4 GTX), som former sig bedre efter kroppen uden dog at kunne kaldes skålesæder.
Blandt ekstraudstyret i testbilen er elektrisk justerbare sæder (12-vejs) med memoryfunktion og massage. Praktisk, hvis du er stresset på vej til et vigtigt møde. Testbilen er udstyret med panoramasoltag, lyddæmpende sideruder foran og 3-zoners klimaanlæg.
Multimediepakke Plus giver head-up-display med udvidet virkelighed (AR), og mulitmedieskærmen er på 12 tommer.
Med Assistentpakke Plus har man alt, hvad der findes af digitale køreassistenter, deriblandt vejbaneassistent, skiltegenkendelse og adaptiv hastighedskontrol, som også tilpasser hastigheden i sving og rundkørsler. Du får også 360 graders områdevisning rundt om bilen, men den er så tæt beskåret på skærmen, at jeg personligt ikke kan se ideen i det frem for et almindeligt bakkamera med 360 graders parkeringssensorer.
Sportspakke Plus byder på adaptiv undervogn med støddæmpere, som tilpasser hårdheden efter valgt køremode. Når den er mest komfortabel, er bilen meget behagelig for en elbil at være (de er stivere, end man er vant til, hvis man kører fossilt), og i Sport-mode bider den sig godt fast i svingene.
Bedre lydanlæg
Volkswagen var sene til at tilbyde forbedret lydanlæg, men nu er det endelig på plads.
Volkswagen Sound System er angivet til seks højttalere, men hver gang jeg tæller, får jeg det til otte. Inklusive centerhøjttaler og subwooferen, som endelig er på plads. Den dækker godt nok halvdelen af kabelrummet bagi, men lydmæssigt tilfører den så meget, at jeg slet ikke ville undvære den.
Lyden fra lydanlægget i ID-bilerne har hele tiden været godt balanceret, bare temmelig flad og kedelig i basområdet. Med subwooferen er bassen tungere og fyldigere, og hovedhøjttalerne kan nu koncentrere sig om den vigtige mellemtone frem for også at skulle tage sig af bassen, hvilket er en alt for stor opgave.
Resultatet er, at musikken i ID.5 GTX gengives med en større ro og en mere overbevisende kontrast. Diskanten opleves også som luftigere, fordi den kan støtte sig til den dybere bas. Skruer du op for lyden, kan du mærke rytmerne i en anden grad, men uden at det bliver overdrevent. Og spiller du lavt, bliver det fyldigere. Jeg synes bedre om dette anlæg end om Bose-anlægget i både Ioniq 5 og Nissan Ariya.
En bedre oplevelse med ID.5 GTX
Det højnede virkelig køreglæden, da vi gik fra den baghjulstrukne Skoda Enyaq iV 80 til den firehjulstrukne Enyaq Sportline iV 80X. GTX gør den samme forskel for ID.5 – godt nok baseret på vores test af ID.4, men det er den samme bil bortset fra bagenden.
GTX-udgaven er væsentlig mere energisk, og der, hvor den baghjulstrukne standardvariant er komfortabel, men måske lidt kedelig at køre i, er der mere underholdning at hente i GTX’ens egenskaber. Den er kvikkere i opstarten, responderer bedre på wattpedalen og giver en bedre føling med underlaget.
GTX leveres som standard med 20 tommers fælge i stedet for 19. Testbilen er derimod utstyret med 21-tommere, og hjulene griber fast og slipper sjældent. Du skal køre ret hidsigt i tørt føre for at få gang i ESP’en, og dæmperne og undervognen er hele tiden med på noderne i en bil med en perfekt vægtfordeling. Hvor god den er i vinterføre, vil vise sig i en test …
Bilen opleves som særdeles sikker og velkontrolleret, og med 0-100 på 6,3 sekunder under optimale forhold behøver du slet ikke mere. Bilen er smidig, men alligevel ikke udpræget sportslig. Det giver ingen mening at forsøge at konkurrere med en Tesla Model Y Long Range, og særligt ikke Performance. Men at ID.5 GTX er en habil familiebil, er der ingen tvivl om.
20-tommerne fungerer dog også ypperligt, og jeg havde nok personligt valgt at spare pengene på det og desuden få lidt længere rækkevidde.
Digitale udfordringer
Mine problemer med ID-platformen, hvad enten bilen hedder ID.5 GTX, ID.4 eller ID.3, er de haptiske knapper på rattet og midterkonsollen. Og for så vidt også soltaget. De blanke flader tiltrækker fedtpletter og snavs fra berøring med beskidte fingre, og responsen er ikke til at blive klog på. Man kan vænne sig alt, siges det. Tja, jeg har testet både ID.3, ID.4 og Cupra Born, og, nej, jeg har ikke helt formået at vænne mig til den træge respons. Du trykker på en knap og forventer at kunne mærke klikket. Og det kommer da også, men først efter hvad der føles som et halvt sekund. Man får derfor lyst til at trykke hårdere næste gang, hvis det nu skulle hjælpe. Det gør det bare ikke.
På den positive side synes jeg godt om den grafiske brugerflade på multimedieskærmen, hvor funktionerne ligger i overskuelige sektioner. Men selve skærmen er lidt for træg, synes jeg. Man swiper med fingeren, men føler hele tiden, at billedet er en halv fingerbevægelse bagud.
Ellers synes jeg godt om, at bilen har både trådløs CarPlay og Android Auto, og dens eget kortsystem er også godt. Head-up-displayet er også lige så godt som på de andre, men førerskærmen, som sidder i rattet på ID-bilerne, har den samme information lige foran dine øjne, og HUD virker dermed overflødigt. Desværre er den en del af Mulitmediepakke Plus og kan ikke fravælges uden også at fjerne det forbedrede lydanlæg og den indbyggede navigation.
Navigationsmæssigt klarer du dig ganske vist fint med CarPlay eller Android Auto, og den trådløse mobillader, som medfølger i pakken, er efter min mening ubrugelig (ladningen af min iPhone 13 Max Pro hopper eller tiden af og på). Men jeg ville nødig fravælge Volkswagen Sound System.
VW ID.5 GTX: Konklusion
Med Volkswagen ID.5 GTX har du en firehjulstrækker, som giver dig en både komfortabel og underholdende transport og har god rækkevidde og rummelighed. Den er meget veludstyret, selv før du begynder at vælge til. Tilvalgene er også relativt behageligt prissat, så du kan fint dynge det på, du ønsker, såsom et bedre lydanlæg, uden at føle dig ribbet.
Det eneste, vi ikke kan lide ved bilen, er de haptiske knapper og den lidt træge skærm. Og eftersom de er en ikke uvæsentlig del af køreoplevelsen, bør det ikke bagatelliseres.
Volkswagen ID.5 GTX – ekstraudstyr:
Designpakke Plus 9.495 kr.
Panoramaglasstag med elektrisk solgardin
Lyddæmpende sideruder foran i lamineret sikkerhedsglas
Komfortpakke Plus 3.695 kr.
Climatronic klimaanlæg med 3 zoner og Air Care med betjeningsenheder til bagsædepassagerer
Variabel bagagerumsbund, netadskillelse og bagagerumsnet
Multimediepakke Plus 18.795 kr.
AR Head-Up Display og Discover Max 12″ multimedieskærm med projicering af vigtig førerinformation i forruden
Volkswagen Sound System, 8 højttalere inkl. subwoofer og centerhøjttaler, 12 kanalers digital forstærker, 450 W samlet effekt
Assistentpakke Plus 21.795 kr.
Travel Assist køreassistent: Lane Assist, Side Assist og Emergency Assist
Easy open/close-funktion og 360 graders Area View områdevisning
Park Assist Plus parkeringsassistent med memoryfunktion
Side Assist Blind Spot-sensor
Area View områdevisning
Sportspakke Plus 10.695 kr.
DCC Adaptiv undervogn med køreprofilprogram og progressiv servostyring
Interiørpakke Top-Sport Plus 22.495 kr.
12-vejs el-indstillelige Top-Sport-forsæder med integreret nakkestøtte, memoryfunktion og massage
Elektrisk justerbare, opvarmede udvendige sidespejle, der kan klappes ind og har memoryfunktion, passagersæder med sænkefunktion
Alle priser er vejledende uden fragt og leveringsomkostninger.
Ekstra:
21” Narvik Black diamond-turned med 235/45 R21 dæk foran og 255/40 R21 dæk bagpå
Svingbart anhængertræk
Tonede sideruder bagi og tonet bagrude
Stofmåtter
Skoda Enyaq iV 80
Luksus til folket
Det er første gang, jeg har oplevet, at folk vender sig om efter en Skoda. Enyaq iV er fantastisk veludført.
Skoda Enyaq iV 80X Sportline
Endnu bedre med firehjulstræk
Efter at glædesrusen fra det første møde har lagt sig, er konklusionen stadig, at Skoda Enyaq er en rigtig god bil. Selv om der er et par ting, der er begyndt at irritere os.
Volkswagen ID.4
Fed bil, tynd lyd
Volkswagen ID.4 er en fin bil at køre, men uden mulighed for opgraderet bilstereo føler man sig aldrig som konge af vejen.
Audi Q4 e-tron med Sonos Premium Sound
Premium-lyd fra Sonos
Med Sonos-anlægget som tilvalg kan Audi Q4 e-tron tilbyde federe lyd end søstermodellen/konkurrenten Volkswagen ID.4.
Nissan Ariya 63 kWh Evolve
Den mest fornuftige familiebil?
Nu, hvor Ariya endelig er kommet, kan Nissan sende Leaf på pension. For mange vil det her være den allerfornuftigste bil.
Hyundai Ioniq 5
Unik familiebil overrasker stort
Ioniq 5 er en bil, mange har ventet på. Og den skuffer ikke.
Ford Mustang Mach-E AWD med B&O Sound System
En værdig Mustang
Fords historie har budt på flere uværdige bærere af Mustang-navnet. Det her er ikke en af dem.
Tesla Model Y med Premium Sound
Familiebil med fed lyd
Her er Tesla’en til dig, der synes, at Model 3 er for lille og de andre for dyre. Model Y har alt, hvad en almindelig familie har brug for – og lidt til.
Kia EV6 GT Line
Sjov for hele familien
Hvad får man, når man tager “Årets Bil” og giver den et nyt og mere sporty karosseri, et større batteri og et bedre lydanlæg? Kia EV6 GT Line!
BMW iX3
BMW’s første elektriske SUV rammer (næsten) plet
Den første helelektriske SUV fra BMW har alt, hvad man behøver – bortset fra én ting.