Zaptec Go er en lille og pæn oplader, der fylder minimalt på væggen. Den fås i flere farver, så du kan vælge den, der passer bedst til dit hus. Hvis du er i tvivl, kan du vælge den sorte, som er den, jeg har modtaget til test.
Installationen er enkel og kan udføres af en elektriker på mindre end en time – hvis ellers forholdene er optimale. Loven kræver, at jobbet udføres af en autoriseret installatør, så tal med forhandleren, hvor du køber den, om installationen.
Prismæssigt er Zaptec Go en af de billigste opladere på markedet, men vær opmærksom på, at installationen koster omtrent det samme som selve ladeboksen. Så prisen fordobles, groft sagt. Vi har angivet prisen her uden installation, da den vil variere afhængigt af, hvem der tilbyder servicen.
Ladekapacitet
Zaptec Go kan oplade med en effekt på op til 22 kW, hvilket betyder, at du kan oplade din elbil hurtigt og effektivt. Du kan også tilslutte flere Zaptec Go-ladere på samme installation, så du kan oplade flere elbiler på samme tid.
For at kunne lade med 22 kW er det nødvendigt at din installation kan håndtere det. Det vil i praksis sige at din installationen (sikringsgruppe og kabler til vejen) skal kunne håndtere op til 32 ampere. Alternativt vil du naturligvis kunne lade med 11 KW – hvilket de fleste installationer uden videre kan håndtere.
Det er da heller ikke alle biler, der understøtter 22 kilowatt. Langt de fleste elbiler oplader i dag med maksimalt 11 kW, så de fleste kunder vil ikke få gavn af den høje effekt. Det er dog sandsynligt, at din næste elbil vil kunne lade hurtigere og dermed få glæde af de 22 kilowatt.
Funktioner
Zaptec Go er spækket med smarte funktioner. For eksempel kan du indstille den til at oplade med en RFID-chip, så ingen uvedkommende kan oplade med den.
Opladeren har indbygget Wi-Fi, så du kan styre opladeren via Zaptec-appen direkte på din mobiltelefon. Brug app’en til at starte og stoppe opladningen, indstille ladetider og se, hvor meget strøm du har brugt. Her kan du også indstille smart opladning, så bilen oplades, når strømmen er billigst.
Da opladeren ikke kommunikerer med bilens hjerne, ved den ikke, hvor meget kapacitet der er tilbage i batteriet, når den er sat til at oplade. For at indstille smart opladning skal du derfor vide omtrent, hvor meget du kører på en dag eller uge, eller hvor ofte du vil smart oplade, og indstille dette i Zaptec-app’en. Dette bruges til at beregne, hvornår opladeren skal oplade for at levere den billigste strøm. Men uanset hvad, vil din bil vil alligevel blive fuldt opladet. Så du skal ikke bekymre dig om, at batteriet bliver afladet mere end normalt, når bilen er sat til at oplade, det eneste, der sker, er, at de sidste par kilowatt, der oplades, ikke nødvendigvis rammer den laveste elpris.
Har du smart strøm?
Hvis du har en elaftale med et selskab, der tilbyder smart strøm, er der nogle ting, du skal overveje. Nogle elselskaber giver dig mulighed for at kommunikere direkte med din elbil via en app, så de ved præcis, hvor meget strøm den har brug for og på hvilke tidspunkter for at opnå den laveste pris.
Hvis det er tilfældet for dig, så anbefaler Zaptec at deaktivere denne funktion, så både Zaptec Go og husstandens egen elforsyning ikke begge forsøger at styre opladningen. Så risikerer du nemlig ikke at få ladet når prisen er i bund. Du er derfor nødt til at vælge, hvilket af systemerne der skal styre den smarte strøm.
Smart strømstyring med Sense
Til testen har jeg inkluderet en lille smart enhed kaldet Sense, som overvåger hele husstandens strømforbrug i realtid og justerer ladehastigheden, så vægopladeren aldrig trækker mere strøm, end hovedkredsløbet kan håndtere. Hvis du har to bilopladere, hvor den anden oplader er af et andet mærke, og du har brug for at oplade to biler på samme tid, vil jeg helt klart anbefale Sense-enheden.
Med Sense kan du også indstille en maksimal netbelastning for hele husstanden, så du ved, at du aldrig kommer over et bestemt niveau.
Min erfaring med Zaptec Go
Indtil jeg testede Zaptec Go, har jeg brugt en helt dum 11 kW oplader fra Schneider. En oplader er på mange måder en oplader, så længe den virker, og det gør de begge. Jeg er dog blevet meget glad for Zaptec-app’en, ikke mindst muligheden for at låse ladestikket, så ingen kan benytte kablet, når det ikke er i brug.
Den lille Zaptec-oplader er elegant og ødelægger ikke facaden. Schneider-opladeren er til sammenligning en stor, hvid og grim kasse. Zaptec-opladeren får bare hjemmet til at se mere moderne ud. Med en lysende ring, der viser, om den oplader (blå), om bilen er fuldt opladet (hvid), eller om der er et problem med opladningen (rød).
I de seks vinteruger, jeg har haft opladeren, hvor der har været meget koldt vejr ned til 20 minusgrader, har jeg aldrig oplevet nogen fejl med den. Hverken når jeg har opladet husstandens Tesla, vores gamle Nissan Leaf eller nogen af de biler, jeg har haft til test i denne periode.
Konklusion
Zaptec Go er et fremragende valg for dem, der leder efter en kompakt, smart og prisvenlig elbiloplader til hjemmet. Den er nem at installere, næsten fejlfri at bruge og har alle de funktioner, du har brug for til at oplade din elbil hurtigt og effektivt. Dertil smart strømstyring og op til 22 kW opladningseffekt.
Jeg savner lidt en vurdering af hvor godt og hvordan smart lade funktionen virker. Hvis vi f.eks. har en time med negative priser vil man jo gerne udnytte det til fulde.
Hei, Flemming! Den har hele tiden oversikt over prisene time til time. Hjemme hos meg kobler den inn og ut i løpet av en hel dag. Dessverre gir den ingen grafisk oversikt over prisutviklingen i løpet av et døgn, man må liksom bare stole på at den vet det til enhver tid. Men siden den er koblet til en prisdatabase, så må man bare regne med den har kontroll.
Hjemme hos meg har jeg også inntil nylig hatt et strømabonnement som faktisk viser prisutviklingen grafisk gjennom døgnet, og jeg opplevde i den perioden at Zaptec-laderen hadde kontroll.
Når det er sagt, så er min erfaring at strømprisene fluktuerer mest på dagtid, når de fleste er på jobb. Når jeg kommer hjem fra jobb og plugger Zaptec-laderen i bilen, så starter den som regel å lade ca. kl 02 om natten, dette er meget regelmessig.
Vit at du selv må fortelle laderen hvor mange kWh den skal smartlade, altså omtrent hvor mye du kjører hver dag. Når denne grensen er nådd, dersom bilen fortsatt mottar strøm (ikke er fulladet), så vil laderen fortsette å gi strøm, men da kontinuerlig uten å ta hensyn til strømprisene.
Savner i høj grad at der bruges overskyds el fra vores sokceller