TESTS Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

Test: Soundsmith Otello

Klangrig lydsmed

Soundsmith laver pickupper på deres egen måde. Det giver hørbare fordele.

Af / 12/12/2018 - 13:27
Soundsmith Otello

Lyd & Billede mener

  • Stort og fyldigt lydbillede med varm klang.
  • Behagelig snarere end sprudlende dynamisk kontrast.

De startede som værksted i 1969 og reparerede stadig elektronik. Bl.a. gamle Tandberg-receivere, kassette- og spolebåndafspillere. Men Soundsmith, som holder til en kort køretur fra New York, har også lavet pickupper til Bang & Olufsens pladespillere.

Så er springet til egne produkter ikke stort, og Peter Ledermann – elektroingeniøren, der startede det hele – har lang erfaring også som udvikler.

Det naturlige resultat af alt dette er selvfølgelig egenudviklede pickupper under eget navn. Sound Smith Otello er indgangsbilletten til en lang række pickupper, som ender i den meget specielle Strain Gauge-variant, der koster næsten 30 gange så meget som den, vi tester her.

Otello er en relativt prisgunstig pickup, der passer til de fleste pladespillere, og som ikke kræver en kostbar MC-indgang. Pickuppen har hverken bevægelig magnet (MM) eller bevægelige spoler (MC), men er i stedet en såkaldt Fixed Coil-type (FC).

Den strøm, der genereres af armens bevægelser, når nålen kører i rillerne, skabes nemlig med et krydsformet jernstykke, der har lavere masse end både spoler og magneter. Krydset sidder for enden af nålearmen, og lavere masse betyder hurtigere transienter, bedre sporing og i sidste ende bedre lyd. Ifølge Soundsmith.

Annonce
SOUNDSMITH OTELLO 3 46282
Medium masse og gode sporingsegenskaber. Foto: Lasse Svendsen

En sideeffekt af dette er lavere nåletryk – maksimalt 1,6 gram i dette tilfælde – og lidt lavere udgangsspænding end en typisk MM-pickup. Her 2,2 mV mod 5 mV for normale MM-pickupper. Det er dog stadig betydelig mere end en typisk MC-pickup, som sjældent genererer mere end 0,5 mV, ofte mindre.

Montering

Et hus med gevind gør det lettere at montere pickuppen, der passer til de fleste arme. Er man påpasselig med sporingsvinklen og vægten, har den ingen problemer med sporingen.

Den medfølgende nålebeskytter trækkes på pickuppen forfra og fastgøres bagtil. Det giver en lille udfordring, når den skal tages af, da armen må løftes forsigtigt op, så man nænsomt kan lirke plasticdækslet af uden at beskadige nålen.

Der skal dog en del til. For nålearmen sidder godt beskyttet under pickuppen, og man kan se nålen fra oversiden gennem en lille spalte – Ortofon OM-style – så man kan ramme rillerne med større præcision.

SOUNDSMITH OTELLO 2 46281
Otello er nem at montere, men nålebeskytteren er en plage. Foto: Lasse Svendsen

Stort lydbillede

Otello er utvivlsomt pickuppen for dem, der elsker varm lyd og et stort, åbent lydbillede, og som hader aggressive eller spidse sibilanter. Pickuppen er ganske behagelig i den henseende og lyder så blødt og glat, at det er en fornøjelse.

Det betyder ikke, at den maskerer detaljer, eller at dynamikken er begrænset. I hvert fald ikke i nævneværdig grad. Nuancer og detaljer på Dire Straits’ Love Over Gold kommer godt frem i det store lydbillede; jeg savner bare lidt bedre kanalseparation. Stereoperspektivet er ikke det mest definerede, jeg har hørt, men lyden af trommer, guitarer og vokaler er fyldig og godt fokuseret.

Basdynamikken giver et godt fundament for det store lydbillede, men i Mozarts Requiem savner jeg lidt opløsning. Audio-Technica AT-OC9III er bedre fokuseret med større detaljerigdom, men lyder tyndere, uden den samme massive bas, som Otello leverer.

Soundsmith-pickuppen er en betydelig opgradering i forhold til f.eks. Ortofon 2M Red eller Rega Exact. Ingen af dem leverer musikken med samme format – eller lige så meget klang, for den sags skyld.

Steve Dobrogosz’ klaver på Radka Toneffs Fairytales er bedre opløst, og man kan høre mere dybde i både klaver og vokal med en Ortofon Quintet Black, men den koster også mere.

Konklusion

Soundsmith Otello er et glimrende valg for dem, der gerne vil opgradere vinyllyden, foretrækker klangfylde og format, og kan lide mere vægt i bassen. Den graver ikke voldsomt dybt i detaljerne, og fokus er behagelig blødt. Det gør den mere tilgivende og lettere at leve med. På denne måde er Otello en fremragende allround-pickup, der ikke er krævende hverken at montere eller i brug.

Karakter
Soundsmith Otello
Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

50%

Juletilbud - 50% Rabat!

50% På LB+ Total i 1 år!

Prøv LB+ Total i 1 måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

650,-
49,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Kan man lære gamle noder nye tricks?

Yderst vellydende

Weiss DAC501: Ingeniørkunst og musikglæde

Her får du meget for pengene

Bluesound tager kampen op med WiiM

Technics frier til de audiofile

Ligner et laboratorieapparat

Slet og ret et knaldgodt køb

Bringer musikken til live

Gløder af spilleglæde

Stylet minimalisme

Hi-Fi streaming på budget