Hjemmebiografentusiaster, der vil have det bedste ud af tredimensionelle lydformater som Dolby Atmos og DTS:X, bør seriøst overveje flere kanaler. Jo flere højttalere i rummet – selv i højden – jo mere fordybende og opløst bliver det tredimensionelle lydbillede, der omgiver lytteren. Men når flere kanaler ikke skal være på bekostning af lydkvaliteten, bliver det hurtigt dyrt.
Den helt nye Marantz Cinema 30 surroundforstærker er den første ægte efterfølger til den næsten otte år gamle SR8015. Det var på tide! Vi befinder os i den høje ende, både hvad angår pris og kvalitet. Du får hele 11.4 forstærkerkanaler, og der er plads til yderligere to, hvis du har en ekstra effektforstærker liggende.
I familie med Denon
Marantz-forstærkeren er identisk udstyret som Denon AVC-X6800H, blot med en ekstra HDMI-udgang (3 i stedet for 2). De to producenter er faktisk søskende, der deler samme platform og komponenter. De er begge klasse AB-forstærkere, hvor mange konkurrenter har skiftet til klasse D. Det er mere effektivt, men lyder ofte ikke lige så godt. Begge er klassificeret til 140 watt pr. kanal i 8 ohm, med to drevet samtidigt i stereo.
En lille forskel er der dog i forforstærkertrinnet, hvor Marantz bruger dyrere HDAM-forforstærkermoduler for at opnå bedre dynamik og transientrespons.
Fire subwoofere
En specialitet ved Cinema 30 er, at den kan styre op til fire individuelle subwoofere og kalibrere lyden individuelt for hver af dem. Fire subwoofere kan virke voldsomt, men ud over at øge lydtrykket giver det en mere jævn basfordeling i rummet med færre døde zoner. Og med individuel behandling kan rumkorrektionssystemet gøre underværker for basresponsen.
Jeg stiller et lille spørgsmål ved, at ingen af subwooferudgangene er balancerede. Her bruger man ofte lange kabler, og med ubalanceret RCA er min erfaring, at subwooferen nogle gange kan lyde svag, hvilket ofte elimineres med balanceret XLR.
Testopsætningen
I vores testrum har vi et Procella 7.1 THX-højttalersystem med et par Martin Logan SLM’er monteret i loftet til Atmos-kanalerne. For at teste med alle kanaler i Marantz-forstærkeren har jeg midlertidigt sat et ekstra par loftshøjttalere op. En 7.1.4-opsætning, med andre ord, for at teste alle 11 kanaler. Vi har dog kun en subwoofer med to 15-tommer højttalere.
Derhjemme har jeg en in-wall hjemmebiograf fra M&K Sound med fem IW-150A’er i front, center og loft samt et par tripole IW-150T’er som surroundhøjttalere. To kompakte IW28S-subwoofere, hver med to 8-tommer-enheder, er indbygget under hver af fronthøjttalerne. Alle højttalere er i lukket kabinet.
Min 5.2.2-opsætning udnytter ikke alle kanaler i Marantz-forstærkeren, men her er god rumkorrektion endnu vigtigere end i testrummet på kontoret. Ikke mindst fordi rummet ikke er akustisk behandlet, men bare normalt indrettet.
Dirac Live til eventyrlystne og kræsne ører
Apropos rumkorrektion, så bruger Cinema 30 Audyssey MultEQ XT32, som måler og kalibrerer for op til otte målepunkter omkring lyttepositionen. Det fungerer rigtig godt, selv når højttalerne er placeret bag en skærm.
For de ekstra eventyrlystne tilbydes Dirac Live som en opgradering. En licens koster ekstra, og du skal også købe en separat mikrofon, da den medfølgende Audyssey-mikrofon ikke fungerer sammen med Dirac. Til gengæld får du et af de mest avancerede rumkorrektionssystemer på markedet, hvilket resulterer i endnu mere præcis lyd.
Senest har Dirac Live tilføjet Bass Control til flere individuelle subwoofere. Systemet bruger maskinlæring og kunstig intelligens til at beregne korrektion for flere subwoofere samtidigt. Cinema 30 er kompatibel med dette, og ja, det gør en forskel.
Dirac Live kræver en pc eller Mac og en god portion tålmodighed. Systemet bruger målinger fra så mange som 17 mikrofonplaceringer omkring lyttepositionen!
Brugervenlighed
Menusystemet bør være velkendt for brugere af Marantz eller Denon gennem de sidste fem-seks år. Den indledende opsætning via skærmen stiller relevante spørgsmål om antallet af højttalere og subwoofere, før systemet foreslår tilslutninger og foretager de nødvendige indstillinger. Lyden afspilles skiftevis gennem hver højttalerkanal, så man kan høre, om kanalerne er adresseret til den rigtige højttaler.
Derefter overlades resten af arbejdet med rumkorrektion til Audyssey MultEQ XT32. Selv hvis du vil bruge Dirac, bør du bruge Audyssey først, da Dirac vil tage udgangspunkt i dens basbehandling og frekvensinddeling og tilføje sin egen magi ovenpå.
Det skal du passe på
Ikke alt ved brugervenligheden er lige logisk, når først produktet er sat op. For det første, hvis forstærkeren står i et andet rum end højttalerne, vil det være naturligt at styre den med app’en. Det fungerer godt, men er til tider meget langsomt. En bedre løsning er en IR-extender, så man kan bruge den originale fjernbetjening fra et andet rum. Men jeg tager mig selv i at tænke: Hvorfor kommer denne type produkter ikke med Bluetooth-fjernbetjening? Fjernsyn har haft det længe, så det er på tide at det også kommer til seriøst hjemmebiografudstyr.
For at få optimal lyd og dynamik skal du desuden huske at deaktivere Loudness Management-funktionen, enten via app’en eller menuen. Den er aktiveret som standard, så fjern den. I beskrivelsen står der, at funktionen kun gælder for Dolby TrueHD-kodede lydspor, men man kan tydeligt høre, at komprimeret Dolby-lyd fra Netflix og andre tjenester også lider under denne funktion. I bund og grund reducerer den dynamikken, men også mellemtonen. Så du får en fyldigere bas og mere diskant, men på bekostning af lydtryk, opløsning og ikke mindst stemmegengivelsen.
Hvis forstærkeren er tilsluttet TV’et med HDMI eARC, og du vil styre lydniveauet med TV’ets fjernbetjening, skal du selv aktivere HDMI Control.
Biografoplevelse
Når alt er sat op, er det tid til en heftig biografoplevelse. Cinema 30 leverer en enormt fordybende og detaljeret surroundlyd. Kraftige kanoner og eksploderende granater tordner rundt i rummet med overbevisende dynamik og lydtryk. Loftkanalerne skaber en luftig, tredimensionel rumfornemmelse, og detaljerne og nuancerne er enestående.
Der er en tydelig forskel mellem komprimeret streaminglyd fra Netflix og tabsfri kvalitet fra Blu-ray. Jeg ville helt sikkert overveje at købe Oppenheimer-filmen på 4K Blu-ray i stedet for en streamingtjeneste. Cinema 30 udmærker sig ved begge dele, men der er tydeligvis mere dynamik og luft fra det ukomprimerede Blu-ray-lydspor.
Ekstra godt med Dirac
Mange vil have det fint med rumkorrektionen fra Audyssey. I mit hus er det dog kun Dirac, der virkelig fungerer. De passive subwoofere har ikke indbygget delefilter og skal have hver deres skræddersyede DSP-forstærker. Indtil videre har jeg sprunget det over til fordel for at bruge mine egne forstærkere.
Audyssey kan ikke få subwooferne til at lyde rigtigt, selv om jeg har indstillet en øvre delefrekvens i processoren. Det bliver livløst, men værre er det, at de hurtigt bliver skurrende, når det bliver varmt om ørerne. Med Dirac, på den anden side, sidder bassen som et pletskud! For mig er det absolut den ekstra Bass Control-licens værd, ud over den almindelige Dirac Live-licens.
Langt de fleste brugere har en eller flere aktive subwoofere med indbygget DSP, og deler derfor ikke mit problem. I vores akustisk kontrollerede testrum med Procella-opsætningen er fordelene ved Dirac mindre. Men de er der, i form af en bedre integreret bas, men også en bedre sammenhæng mellem kanalerne, end Audyssey MultEQ XT32 formår. Lyden er mere luftig og homogen, og magien i lydsporet kommer bedre frem.
Musikglæde
Også med musik brillerer Cinema 30. Og det er først med tokanals stereomusikoplevelser, at jeg hører, at Cinema 30 er en smule bedre end Denon AVC-6800H. Luftigheden og hastigheden overgår søstermodellen, hvilket får vokaler og akustiske instrumenter til at virke mere livagtige og engagerende. Stereobilledet vokser sig også stort og luftigt.
Klassisk musik i surround lyder usædvanligt godt. 2L-udgivelsen Tuvayhun på Blu-ray i Dolby Atmos med Trondheimsolisterne og Nidarosdomens Jentekor og med lyd af Grammy-vinderen Morten Lindberg lyder simpelthen fantastisk. Alle elleve kanaler arbejder problemfrit sammen for at give en præcis og opløst lyd. Især orkestermusik får en ny dimension i rummet.
Stereofejl?
Som nævnt har Marantz Cinema 30 11 forstærkerkanaler, men ligesom sin forstærkersøster fra Denon har den 13 højttalerudgange. Det giver nogle ekstra konfigurationsmuligheder. Desværre er muligheden for at tilslutte et ekstra par fronthøjttalere ikke en af dem. Hvis du har et ekstra par fronthøjttalere til stereolytning, burde du kunne konvertere den ekstra højttalerudgang til Speaker B. Det kan du ikke. Eneste måde at gøre det på er ved at reducere antallet af forstærkerkanaler i surround fra 11 til 9.
Jeg mener, at det er en fejl, da du ikke skal drive Speaker B på samme tid som resten. Den ekstra højttalerudgang bør derfor kunne konfigureres på denne måde, hvis det ønskes.
Er der nok kraft?
Man kan aldrig få nok kraft, og jeg ville gerne have haft endnu mere til denne pris. Hjemme bliver det mere end højt og kraftigt nok, men i det mere afdæmpede testlokale på arbejdet kunne en ekstra effektforstærker i fronten være nyttig.
Cinema 30 er næsten ikke mere kraftfuld end sin lillebror Cinema 40, som koster 40 procent mindre. Den eneste praktiske forskel er, at lillebror har to færre forstærkerkanaler: 9 i stedet for 11.
Hvis vi går til Denon AVC-X4800H til langt under halvdelen af prisen for Cinema 30, får du meget af den samme forstærkerglæde.
Men hvis vi kigger op til flagskibsforstærkersættet AV10 og AMP10, er prisen over tre gange højere, og i den henseende er prisen for Cinema 30 rimelig nok, hvis man vil have Marantz-lyd i topklasse.
Marantz Cinema 30: Konklusion
Marantz Cinema 30 er en high-end-forstærker til den kræsne hjemmebiografentusiast. Den leverer en vidunderlig kombination af kraftfuld surroundlyd, høj opløsning og avanceret lydbehandling. Understøttelsen af op til fire subwoofere er særligt imponerende, og sammen med Dirac Bass Correction giver den en fantastisk integration af bassen i rummet. Bare rolig, den fungerer også glimrende med to eller bare én subwoofer.
Sammenlignet med søstermodellen, Denon AVC-X6800H, har de meget ens præstationer. Marantz har nogle små fordele på musikfronten og har også et mere legesygt look. Prisen gør den bedst egnet til dem, der sætter pris på et æstetisk premiumprodukt.
Marantz Cinema 30 er langt fra billig, men den giver en surround-oplevelse i topklasse til folk, der virkelig ønsker at investere i en seriøs hjemmebiograf.
Læs videre med LB+
Årets bedste tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer