“Var det dig, der skød vores ven?” Vi er i Det Vilde Vesten, hvor Kevin Costner og Robert Duvall står over for fem ubehagelige, bevæbnede mænd (og flere i skjul). Stilheden er til at tage og føle på, mens de svedende cowboys overvejer den farlige situation. Da den adspurgte revolvermand med slet skjult tilfredshed svarer ja, trækker Costner uden videre sin seksløber og skyder ham i panden!
Det er starten på et af de sejeste shoot-outs, der nogensinde er fanget på film: Revolverskuddene brager højt og klart, og kuglerne hviner metallisk hen over vores hoveder, så vi nærmest er nødt til at dukke os. Hver salve kan mærkes fysisk i brystet. Og når haglgeværet tordner, føles det, som om gulvet er ved at revne under vores fødder.
Vi taler selvfølgelig om Open Range, en westernfilm, der er mere berømt for sit krudtstærke lydspor end for banebrydende skuespillerpræstationer. Men i dette tilfælde må det meste af æren gå til et højttalersystem ud over det sædvanlige. For selv om vi har set Open Range snesevis af gange, har oplevelsen aldrig føltes så realistisk!
Professionelle biografhøjttalere
Der er hjemmebiograf, og så er der hjemmeBIOGRAF. Nogle er tilfredse, så længe de har et dedikeret biografrum med et stort lærred og højttalere på alle sider. Men for nogle stopper det ikke dér: Hjemmebio-hobbyen bliver en lidenskab, hvor kun det bedste er godt nok.
Den senere tid har vi testet flere højttalersystemer, der bringer biografoplevelsen ind i hjemmet: Topklassesystemer fra producenter som XTZ og Adam Audio har imponeret med rigtig god lyd til prisen. Det højttalersystem, vi tester denne gang, er imidlertid i en helt anden liga, både med hensyn til pris og ydelse. Her er der tale om professionelle biografhøjttalere til hjemmebrug, som kan konkurrere med de store biografsale!
Alcons CRMS Compact
Hollandske Alcons har siden starten i 2002 slået sig op som en velrenommeret producent af professionelle biograf- og PA-højttalere. Virksomheden leverer skræddersyede højttaler- og forstærkerløsninger, som er designet og produceret på deres fabrik i Zwaag i Holland. En række anerkendte biografer – bl.a. Colosseum i Oslo – har installeret Alcons-højttalere i forbindelse med opgraderingen til højopløste lydformater.
Et af kendetegnene ved Alcons-højttalerne er deres egenudviklede, hornladede bånddiskant, som de kalder ProRibbon. En meget avanceret diskantløsning, der kombinerer finkornet opløsning med høj følsomhed og effekttolerance, og ifølge producenten giver “hi-fi lydkvalitet på koncertvolumen”. Horndiskanten har også den fordel, at den giver en jævn, kontrolleret spredning af diskantfrekvenserne, hvilket er afgørende i en biograf med mange siddepladser.
Et andet kendetegn ved Alcons er brugen af aktiv højttaler-opsætning. Som udgangspunkt kræves det, at man anvender dedikerede Alcons kontrolforstærkere, der leveres med indbyggede DSP- og equalizer-indstillinger for de forskellige højttalere. Nyheden CRMS Compact er derimod et mere kompakt, passivt højttalersystem til hjemmebrug, der kræver færre forstærkerkanaler end tidligere.
Fuldfrekvens biografhøjttalere
Det system, vi tester, består af tre identiske CRM Compact fronthøjttalere med matchende baghøjttalere. Kompakte er de dog kun af navn: Der er tale om store trevejshøjttalere, som kan gengive væsentlig dybere bas (40 Hz – 3 dB) end almindelige hjemmebiograf-højttalere. Det betyder, at bas-informationen i front- og centerkanalerne kan routes direkte til deres respektive højttalere, mens LFE/.1-kanalen routes til subwooferen.
Højttalerne kan sættes til LARGE i opsætningsmenuen; alternativt kan man vælge en lav delefrekvens på omkring 40 Hz.
De dybeste basfrekvenser gengives af CB151 Slim, en gigantisk, men temmelig flad subwoofer, der er omtrent en meter høj og bred, men kun 21 cm i dybden. Den er ligesom fronthøjttalerne beregnet til montering på væggen bag lærredet. Man bør dog være opmærksom på, at de fysiske mål kan give udfordringer i trange hjemmebiografrum. Da er montering på bag- eller sidevæg et alternativ.
De baghøjttalere, vi har valgt, er de matchende CRMScs surround-højttalere, der anvender samme diskant- og mellemtone-elementer som frontrækken. Disse højttalere bør deles omkring 100 Hz.
Samtlige Alcons-højttalerne inklusive subwooferen er passive og kan i teorien drives af en hvilken som helst surround-receiver. I dialog med Alcons’ chef, Tom Back, blev vi dog forklaret, at der er et krav om at bruge en eller flere Sentinel3-forstærkere. Det er en meget kraftig firekanals forstærker med indbyggede DSP- og equalizer-indstillinger, som er forprogrammeret til CRMSc-højttalerne.
Alcons-forstærkere bruger avanceret teknologi til at optimere lyden og beskytte højttalerne mod overbelastning. Derfor stilles der som krav for gyldig garanti på højttalerne, at man anvender Alcons’ forstærkere. Det skal man lige lægge mærke til, da det hæver prisen med omkring 60.000 kroner for en forstærker. Som i øvrigt bør rack-monteres i et andet rum, da den har kraftig blæserkøling.
Opsætning og installation
Alcons-højttalerne vinder nok ingen skønhedskonkurrencer, men de er også lavet til at høres, ikke ses. CRMS Compact er beregnet til skjult installation bag et lydtransparent lærred. Allerhelst bør man bygge en ny væg med udskæring til højttalerne (en såkaldt baffelvæg). Alternativt kan man bygge solide reoler eller hylder for at placere højttalerne bag lærredet. I vores testrum har vi allerede bygget en falsk væg til vores Procella-højttalere, så vi måtte nøjes med at sætte højttalerne på gulvet.
Og lad os slå én ting fast med det samme: CRMS Compact er et omfattende system at sætte op og ikke noget for nybegyndere – man er nødt til at afsætte tid til en grundig installation for at opnå det ønskede resultat. Vi brugte de fire kanaler på Sentinel3-forstærkeren til at drive front, center og subwoofer, mens en Yamaha RX-V3040 surround-receiver blev brugt til at drive baghøjttalerne. En opsætning, der kræver, at man matcher niveau og gain på den kraftige Alcons-forstærker.
Alcons-højttalerne bruger professionelle terminaler (Neutrik speakON) med fire ledere pr. kanal. Det kræver lidt fingerfærdighed, når man terminerer kablerne, hvis man ikke køber dem færdigtermineret. Top- og bunddel skrues sammen med et metalbeslag og forbindes med et ekstra link-kabel. Desuden skal Sentinel3-forstærkeren indstilles med de rigtige højttalerprofiler, hvilket i vores tilfælde krævede opdateret firmware via USB.
Lydkvalitet i stereo
Det kræver lidt tålmodighed at få sådan et semiprofessionelt biografsystem op og køre. Men i dette tilfælde er det også besværet værd! Med forstærkeren færdigjusteret og Yamaha-receiverens YPAO-rumkorrektion sat til Flat kan man høre potentialet fra første strofe. Alcons-højttalerne har en besnærende åbenhed og luftighed over sig, der umiddelbart minder om dyre hi-fi-højttalere af højeste klasse.
Forskellen er, at CRMS Compact kan lægge væsentlig mere slagkraft og dynamik bag anslagene. Bassen er fast, hurtig, stram og dyb, selv før vi har tilsluttet den separate subwoofer. Timingen og sammenhængen mellem diskant, mellemtone og bas er også upåklagelig.
Når det er sagt, så havde højttalerne en lidt mørk, bastung klangbalance i vores rum, som måtte tæmmes med equalizeren, før det lød helt rigtigt. Vi måtte også eksperimentere med placeringen, hvor vi endte med at hæve højttalerne lidt op fra gulvet og vinkle den øverste del indad for at få det rette fokus på lyden i “smørhullet”. Med rumkorrektionen aktiveret fik vi en lidt lysere klang, uden at det lød aggressivt.
Alcons-systemet spiller musik med en vældig engagerende live-følelse, og gengivelsen af stemmer og instrumenter er meget ren og direkte. Højttalerne har en formidabel opløsning og dynamisk præcision. Selv vores Procella P6 referencehøjttalere må kigge langt efter den gode sammenhæng og det finkornede lydbillede, som de store Alcons-højttalerne præsterer.
Udsagnet “PA-lydniveau med hi-fi-opløsning” viser sig at stemme godt, og man bliver simpelthen hooked på den sjældne kombination af power og raffinement. Det her er uden tvivl de mest musikalske biografhøjttalere, vi har hørt!
Mesterlig filmlyd
Efter at være blevet overbevist om de musikalske egenskaber var det tid til at slippe højttalerne løs i 5.1 kanaler. Og nu skulle man måske tro, at det var et hæsblæsende, action-fikseret højttalersystem, der udelukkende serverede filmlyd som en knytnæve i ansigtet. Sandheden er det modsatte: Alcons lyder utrolig behageligt, ubesværet og ægte.
Selv på referencevolumen har centerhøjttaleren en forbløffende klar stemmegengivelse, og dialogerne står med knivskarp præcision og tilstedeværelse. Det er som at høre mange af vores referencefilm for første gang: Tonen i stemmerne virker langt mere varieret og naturtro. Samtaler er lettere at forstå. Højttalerne følger dialogerne uden at farve eller forvrænge de hårdeste stemmer.
En anden egenskab, man umiddelbart lægger mærke til, er den gode sammenhæng mellem højttalerkanalerne. Fronthøjttalerne skaber en mur af lyd, hvor panoreringer sker tydeligt og gnidningsløst. Og ikke nok med det: Forbindelsen mellem front- og baghøjttalerne er opsigtsvækkende god.
Når flyet passerer hen over os i begyndelsen af Transformers: Age of Extinction, sker det uden det sædvanlige “hul” midt mellem højttalerne. Noget, der sikkert kan tilskrives de matchende baghøjttalere med bånddiskanter. Vi er ikke i tvivl om, at vi foretrækker et 5.1 setup med disse baghøjttalere frem for et 7.1 setup med dårligere baghøjttalere!
Vi var spændt på at se, hvordan lyden fra 15 tommers subwooferen Slim ville arte sig, og vi blev ikke skuffet. Det er en rigtig “bjørnebas” med overbevisende tryk og skub! Med subwooferen placeret i højre hjørne fik vi en meget ren og ubesværet jordskælvsbas, der fulgte godt med de andre højttalere. Endnu et bevis på, at kubikvolumen stadig tæller, når det gælder subwoofere.
Subwooferen i sig selv er relativt billig (ca. 10.000 kroner), men kræver en kraftig separat forstærker. Hvis man virkelig vil vække de døde – eller har et meget stort rum – kan man overveje to 15-tommere eller den større 18 tommers model.
Det er vores første møde med virkelig store fronthøjttalere, hvor man i modsætning til de typiske subwoofer/satellitsystemer kan vælge en lavere delefrekvens. Det betyder, at et 5.1 eller 7.1 lydspor kan gengives i sin helhed med fuldt frekvensområde i frontkanalerne, frem for at dybbassen sendes til subwooferen sammen med LFE-sporet.
Det er ikke tilfældigt, at både biografsale og miksestudier anvender den slags fuldfrekvens højttalere: Lydeffekterne bliver saftigere, mere fyldige og lettere at lokalisere, og det er især tydeligt, hvordan filmmusikken kommer bedre frem i frontkanalerne. Det forudsætter imidlertid, at man arbejder grundigt med placering, akustik og equalizer for at undgå generende ujævnheder i basområdet.
Konklusion
Testen levner ingen tvivl: Alcons CRMS Compact er det mest potente hjemmebiografsystem, vi nogensinde har testet. Det serverer biograflyden for os med en enorm spændvidde: Fra saftige dynamik og slagkraft i de sejeste actionscener til en sart og delikat gengivelse af selv de mindste detaljer. En yderst sjælden kombination, som vi ved, at mange entusiaster vil værdsætte.
Når vi tager så mange superlativer frem i omtalen af dette system, skal det dog også ses i sammenhæng med den meget høje pris. Når man lægger over 160.000 kroner for et højttalersystem med effektforstærker, så skulle det da bare mangle, at lyden er god!
Alcons-systemet bliver nok ikke kåret til Bedste Køb, men vi mener, at det holder, hvad producenten lover af lydkvalitet og ydelse. Derfor er CRMS Compact en særlig anbefaling værd til hardcore hjemmebiograf-entusiaster med penge på bankbogen.
Læs videre med LB+
Årets bedste tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer