annonse
annonse
annonse

Test: Avantgarde Acoustic Zero TA XD

Avantgarde Acoustic Zero TA XD
Avantgarde Acoustic Zero TA XD

Fuldfed forhammer

Kan nogen få naboerne til at holde kæft? Jeg prøver at høre musik her!

Plus
Med deres ekstreme følsomhed og evne til at spille højt giver de næsten uendelig underholdning. De kan spille rock, de kan spille jazz, de kan spille langt det meste.
Minus
Diskanten opleves som noget grovkornet, især når man spiller højt. Forstærkeren skal være ekstra stille, ellers kan man høre en tydelig susen. Det skyldes den ekstreme følsomhed på 104 dB!

Et lille drej på volumenhjulet kan gøre forskellen mellem et stort smil om munden og et besøg fra politiet.

Test: Avantgarde Acoustic Zero 1 – design med kraft

Avantgarde Acoustic er ikke som andre højttalerproducenter. Her laver man store og meget store højttalere, som kan spille vanvittig højt med ikke særlig meget forstærkerkraft. Som tordner løs med lynhurtig acceleration, og hvor hvert slag dør ud lige så hurtigt, som det opstod.

Det er ikke nok, at det er højlydt; det skal også lyde godt – rigtig godt! Med ekstremt lidt forvrængning. Og så er det gerne, at tingene bliver dyre. Fordelen er, at man kan klare sig med en rimelig forstærker. Men hvem vil det?

Tip: Sådan får du bedre lyd fra rummet

Live-musik

Da jeg for nylig var i New Orleans, midt under Spring Break, var der masser af vildskab. Gademusikanterne var talrige og højlydte, og vi var på en lille, trang jazzklub, hvor instrumenterne ikke blev spillet gennem et lydanlæg. Det var der ingen grund til; det akustiske lydtryk var mere end nok.

Annonse: Artikkelen fortsetter nedenfor

Det, der slog mig ved at høre ægte, ikke-syntetiske instrumenter live, var hvor sej lyden var. Alle toneområderne hang selvfølgelig helt sammen, fordi alle frekvenser kom helt samtidig. Og overtonerne var ikke luftige og silkeglatte. De var brutale!

Denne lyd, tænkte jeg, kan man ikke få fra nogen højttalere. Men de eneste, der kommer bare i nærheden, har horn. Store horn.

Mindst, men ikke lille

Avantgarde Acoustic Zero TA XD er sådan en højttaler. Det er den mindste af alle Avantgardes kreationer, men den måler stadig over en meter i højden og næsten en halv meter i bredden. Omtrent som at sætte et 40 tommers tv på højkant, bare højere og en hel del dybere.

(Foto: Avantgarde Acoustic)

Horn

Årsagen til det store ydre er et princip, der er lige så gammelt, som det er genialt. Hver højttaler-enhed er nemlig monteret i et horn.

Kort fortalt er et horn en akustisk transformer, som hjælper energien fra højttalermembranerne til lettere at overføres til den frie luft. Endnu kortere fortalt er hornet en akustisk forstærker. Og da størrelsen af hornet bestemmer, hvor langt ned i frekvens det fungerer, så bliver hornene – og dermed højttalerne – hurtigt meget store, når man skal dække hele det hørbare frekvensregister. Meget større, end der rent faktisk er plads til i Zero TA XD’s kabinet. Hvor TA står for Teil Aktiv, som er tysk for halvaktiv.

Hybrid

Avantgarde Acoustic har løst dette med en hybridkonstruktion, hvor bas-enheden har en almindelig membran på næsten 12 tommer, udstyret med en indbygget forstærker på hele 500 watt! Med det problem ryddet af vejen kan man i stedet fokusere på at hornlade mellemtonen og diskanten. Som så har fået velvoksne hornmundinger på henholdsvis 15,7 og 5,1 tommer. Eller 40 og 13 cm, siden vi lever i den metriske del af verden.

32 gange effekten

I vores tilfælde øger hornene højttalernes følsomhed til hele 104 dB med kun én forstærkerwatt. Det er 32 gange mere driftseffektivt end en typisk højttalerkonstruktion på 87 dB, og det betyder, at hvor man normalt ville bruge 150 watt, kan man her klare sig med under 5 watt! Men da Avantgarde Acoustic ikke kan lide at spille lavt, anbefales minimum 10 watt, mens det ikke er noget problem at gå op til 50. Hvilket med mere normale højttalere svarer til 1600 watt pr. kanal, så forbered dig på at genere naboerne!

Øget dynamik

Men fordelene ved horn mærkes ikke kun, når man spiller højt. For ud over at aflaste forstærkeren, så reduceres højttalermembranernes behov for bevægelse tilsvarende. Hvilket igen øger hurtigheden og de dynamiske egenskaber, og Avantgarde hævder, at deres højttalere har otte gange højere dynamisk båndbredde end normalt, hvilket er forskellen mellem de svageste og de stærkeste partier, som højttalerne er i stand til at gengive.

I teorien, for vi har stadig med en traditionel bas-enhed at gøre, som altid er den enhed med mest forvrængning. Hvis man spiller så højt, som Avantgarde hævder, at man kan, så vil bas-enhedens ekstreme bevægelser skabe en del forvrængning, og højttalerkabinetterne vil også spille med og farve lyden. Men Zero TA XD kan skrues længere op end de fleste, og Avantgarde har et trick oppe i ærmet, når det gælder basrespons.

Mellemtonen i Zero TA XD har ferritmagnet og en såkaldt soft-mesh-membran. (Foto: Avantgarde Acoustic)

Tonekontrol

Den indbyggede forstærker har nemlig også digital signalprocessering, som kan manipulere det signal, der sendes til bas-enheden. Forskellige forhåndsindstillinger justerer klangbalancen i forskellig grad, og hvis man downloader programmet XD Control til PC eller Mac, åbner der sig avancerede muligheder. Man får adgang til en 10-bånds parametrisk equalizer, ud over at man kan justere tidsresponsen. Til det bør man have måleudstyr – som Avantgarde glædeligt sælger ved siden af.

Mellemtonemagneten rager ud på bagsiden. (Foto: Avantgarde Acoustic)

Enkel og overkommelig rumkalibrering

For at lave en simpel måling af rummets frekvensrespons behøver man dog ikke så avanceret udstyr. Det er nok med en almindelig målemikrofon og f.eks. programmet Room EQ Wizard, som er gratis. Så kan man slippe med en lille tusse for mikrofonen i stedet for 6.000-8.000 kroner afhængigt af, hvilken løsning fra Avantgarde Acoustic man vælger.

Find de værste forstærkninger i basområdet for hver højttaler, plot frekvenserne ind i Avantgarde-programmet manuelt og skru tilsvarende ned for dem. Opdatér derefter højttalerne, som er sluttet til PC’en med USB-kabel.

Selv fandt jeg uønskede forstærkninger fire steder i basområdet under 210 Hz og skruede ned for dem. Eventuelle dale lod jeg bare være, da man ellers bruger en masse forstærkerkraft på at forstærke et frekvensområde, som rummet alligevel sluger.

Med bassen udlignet øger jeg niveauet i hele basområdet med 5 dB på bagsiden af hver højttaler for at kompensere for den energi, der er dæmpet.

Ukalibreret lyd

Først vil jeg høre højttalerne upåvirket. Bare slut dem til, og så fuld gas!

Som lydkilde bruger jeg p.t. digitalkonverteren Merging NADAC med indbygget Roon. Først prøvede jeg den med variabelt lydniveau, koblet direkte i en Hegel H20 effektforstærker. Men her fik jeg et problem, for H20’s svage susen – som jeg ikke har lagt specielt mærke til før – bliver pludselig ret kraftigt forstærket på grund af højttalernes høje følsomhed. Ved lave lydniveauer er det på grænsen til generende, næsten som man er vant til fra PA-anlæg.

Langt bedre blev det med den integrerede H590, som har været vores lånte reference, siden vi testede den sidste efterår. Dejlig stille – musikken kan begynde.

Kompressionsdiskanten i Zero TA XD. (Foto: Avantgarde Acoustic)

Vanvittig dynamik

Jeg bliver alt andet end skuffet over dynamikken i højttalerne. Lyden afleveres med en vanvittig hurtighed og slagkraft, når Esperanza Spaldings jazznummer “Unconditional Love” står ud af højttalerne med groovende trommer og saftig bas. Hun synger med luft, men også med en kraft, der klæder nummeret godt. Og Avantgarde-højttalerne vender på en femøre og gengiver rytmerne uden at kny.

Bassen virker dog lidt ulineær. Noget af det skyldes vores lytterum, men jeg oplever også, at kabinetterne spiller lidt for meget med på de mest svulstige bastoner.

Kalibreret

Men når jeg skifter til den kalibrerede basgengivelse, falder brikkerne på plads. Elbassen blandes ind i musikken, og tonerne fremstår som homogene og rigtige. Højtalernes vanvittige fysik og brutalitet påvirkes ikke; bulerne er bare rettet ud. Hvilket gør, at musikken svinger endnu mere, og man kan skrue mere op for lyden, uden at det bliver hårdt eller skarpt. Nu føles det virkelig, som om musikerne er flyttet ind i vores testrum!

Michael Bublés live-version af “My Funny Valentine”, indspillet under hans NBC TV Special, lyder dramatisk med stemmen fysisk og centreret og orkesteret rundt om, der bygger op og giver stemning – med tunge pauker og heftige blæsere og strygere. Det er fysisk, og det er lækkert.

Vores målinger af basresponsen fra Avantgarde Zero TA XD i vores lytterum. Venstre og højre målt hver for sig. De fire områder af interesse – der er fælles for begge – er 25 Hz (10-13 dB), 75 Hz (6-9 dB), 170 Hz (5 dB) og 210 Hz (2-5 dB). Dykkene ved 50, 125 og 250 Hz korrigerer vi ikke for.

Lidt fladt?

Hvad angår evnen til at tegne et stort lydlandskab op, så findes der bedre kandidater. Bowers & Wilkins 803 D3, Audiovector SR3 Raw Surface og Focal Kanta No.2 er blot nogle få eksempler på højttalere med bedre holografi.

Horndiskanter er som regel ikke lige så gode til dette som bånd- og dome-diskanter, og jeg synes ikke, at Zero TA XD er nogen undtagelse. Af samme grund lyder de allerbedst, hvis de vinkles ind mod lyttepunktet i midten snarere end at spille lige fremad. Men jeg kan stadig ikke mærke nogen horisont, når jeg lytter. Her er det i stedet en lige linje.

Er det vigtigt, når man hører den fantastiske glød i violinerne, de lynhurtige kontrabasser og de skinnende messingblæsere? Måske ikke. Men jeg må indrømme, at jeg foretrækker at høre klassisk musik med et større lydbillede.

Så sætter jeg industrial metal-balladen “The Fragile” med Nine Inch Nails på, og straks er alt tilgivet. Den store bas lyder fantastisk stemningsskabende, stortrommen sidder saftigt i kroppen, og elbassen træder godt frem fysisk. Det her er virkelig sejt – det er højttalere, man har lyst til at spille højt med!

Forstærker

Jeg nævnte, at jeg bruger Hegel H590. Men man behøver slet ikke 2 x 301 (!) watt på Zero TA XD. Når jeg i stedet kobler streaming-forstærkeren Primare I15 Prisma til, som understøtter højopløst MQA via Chromecast, så bliver jeg meget overrasket over, hvor meget man kan få ud af en 65-watter med både DAC og streaming til 13.000 kroner.

Primare spiller mere end kraftigt nok, og med MQA-musikfiler streamet fra Tidal er der dynamik i massevis. Ikke helt den holografi og den store lydscene, som vi ved, at MQA kan levere, men stadig i den virkelig gode ende.

Begge disse forstærkere er transistorforstærkere. Fans af hornhøjtalere er derimod ofte også rør-entusiaster. Jeg havde desværre ikke adgang til en fungerende rørforstærker i testperioden, men det kan tænkes, at sådan en vil servere lyden præcis sådan, som højttalerne fortjener.

F.eks. Avantgardes egen XA Int, men siden den koster omkring 100.000 kroner, tror jeg, at mange vil vælge noget andet. Line Magnetic LM-34iA er et spændende og overkommeligt alternativ (kun ca. 13.000 kroner) og 40 watt er perfekt til disse højttalere. Endnu bedre er LM-805iA fra samme producent, som til 30.000 kroner giver dig 48 watt. Og så skal vi ikke glemme hybridforstærkeren McIntosh MA252.

Når det er sagt, så har jeg fået et godt indblik i højttalernes potentiale. Som er enormt.

(Foto: Avantgarde Acoustic)

Konklusion

Avantgarde Acoustic Zero TA XD har en ekstrem dynamik med en virkelig live-agtig præsentation af et hvilket som helst stykke musik. Du får én på bærret hver gang!

Den tonale sammenhæng er fremragende, og med 10-bånds parametrisk equalizer i basregisteret kan den tilpasses til rummet på en måde, som næsten ingen andre højttalere kan.

Højttalerne har ikke det største og dybeste lydbillede, og diskanten spidser lidt til, når man spiller for højt. Men indtil man kommer dertil, er der mere end lydtryk og underholdningsfaktor nok. Det her er højttalere til dem, der vil have det sjovt og ikke tager alting så højtideligt. Med de kriterier er Zero TA XD et pletskud.

<
>
Zero TA XD i sort. (Foto: Avantgarde Acoustic)
Et lille drej på volumenhjulet kan gøre forskellen mellem et stort smil om munden og et besøg fra politiet.Test: Avantgarde Acoustic Zero 1 – design med kraftAvantgarde Acoustic er ikke som andre højttalerproducenter. Her laver man store og meget store højttalere, som kan spille vanvittig højt med ikke særlig meget forstærkerkraft. Som tordner løs med lynhurtig acceleration, og hvor hvert slag dør ud lige så hurtigt, som det opstod.Det er ikke nok, at det er højlydt; det skal også lyde godt – rigtig godt! Med ekstremt lidt forvrængning. Og så er det gerne, at tingene bliver dyre. Fordelen er, at man kan klare sig med en rimelig forstærker. Men hvem vil det?Tip: Sådan får du bedre lyd fra rummet

Live-musik

Da jeg for nylig var i New Orleans, midt under Spring Break, var der masser af vildskab. Gademusikanterne var talrige og højlydte, og vi var på en lille, trang jazzklub, hvor instrumenterne ikke blev spillet gennem et lydanlæg. Det var der ingen grund til; det akustiske lydtryk var mere end nok.Det, der slog mig ved at høre ægte, ikke-syntetiske instrumenter live, var hvor sej lyden var. Alle toneområderne hang selvfølgelig helt sammen, fordi alle frekvenser kom helt samtidig. Og overtonerne var ikke luftige og silkeglatte. De var brutale!Denne lyd, tænkte jeg, kan man ikke få fra nogen højttalere. Men de eneste, der kommer bare i nærheden, har horn. Store horn.

Mindst, men ikke lille

Avantgarde Acoustic Zero TA XD er sådan en højttaler. Det er den mindste af alle Avantgardes kreationer, men den måler stadig over en meter i højden og næsten en halv meter i bredden. Omtrent som at sætte et 40 tommers tv på højkant, bare højere og en hel del dybere.[caption id="attachment_94210" align="alignnone" width="989"] (Foto: Avantgarde Acoustic)[/caption]

Horn

Årsagen til det store ydre er et princip, der er lige så gammelt, som det er genialt. Hver højttaler-enhed er nemlig monteret i et horn.Kort fortalt er et horn en akustisk transformer, som hjælper energien fra højttalermembranerne til lettere at overføres til den frie luft. Endnu kortere fortalt er hornet en akustisk forstærker. Og da størrelsen af hornet bestemmer, hvor langt ned i frekvens det fungerer, så bliver hornene – og dermed højttalerne – hurtigt meget store, når man skal dække hele det hørbare frekvensregister. Meget større, end der rent faktisk er plads til i Zero TA XD’s kabinet. Hvor TA står for Teil Aktiv, som er tysk for halvaktiv.

Hybrid

Avantgarde Acoustic har løst dette med en hybridkonstruktion, hvor bas-enheden har en almindelig membran på næsten 12 tommer, udstyret med en indbygget forstærker på hele 500 watt! Med det problem ryddet af vejen kan man i stedet fokusere på at hornlade mellemtonen og diskanten. Som så har fået velvoksne hornmundinger på henholdsvis 15,7 og 5,1 tommer. Eller 40 og 13 cm, siden vi lever i den metriske del af verden.

32 gange effekten

I vores tilfælde øger hornene højttalernes følsomhed til hele 104 dB med kun én forstærkerwatt. Det er 32 gange mere driftseffektivt end en typisk højttalerkonstruktion på 87 dB, og det betyder, at hvor man normalt ville bruge 150 watt, kan man her klare sig med under 5 watt! Men da Avantgarde Acoustic ikke kan lide at spille lavt, anbefales minimum 10 watt, mens det ikke er noget problem at gå op til 50. Hvilket med mere normale højttalere svarer til 1600 watt pr. kanal, så forbered dig på at genere naboerne!

Øget dynamik

Men fordelene ved horn mærkes ikke kun, når man spiller højt. For ud over at aflaste forstærkeren, så reduceres højttalermembranernes behov for bevægelse tilsvarende. Hvilket igen øger hurtigheden og de dynamiske egenskaber, og Avantgarde hævder, at deres højttalere har otte gange højere dynamisk båndbredde end normalt, hvilket er forskellen mellem de svageste og de stærkeste partier, som højttalerne er i stand til at gengive.I teorien, for vi har stadig med en traditionel bas-enhed at gøre, som altid er den enhed med mest forvrængning. Hvis man spiller så højt, som Avantgarde hævder, at man kan, så vil bas-enhedens ekstreme bevægelser skabe en del forvrængning, og højttalerkabinetterne vil også spille med og farve lyden. Men Zero TA XD kan skrues længere op end de fleste, og Avantgarde har et trick oppe i ærmet, når det gælder basrespons.[caption id="attachment_94204" align="alignnone" width="989"] Mellemtonen i Zero TA XD har ferritmagnet og en såkaldt soft-mesh-membran. (Foto: Avantgarde Acoustic)[/caption]

Tonekontrol

Den indbyggede forstærker har nemlig også digital signalprocessering, som kan manipulere det signal, der sendes til bas-enheden. Forskellige forhåndsindstillinger justerer klangbalancen i forskellig grad, og hvis man downloader programmet XD Control til PC eller Mac, åbner der sig avancerede muligheder. Man får adgang til en 10-bånds parametrisk equalizer, ud over at man kan justere tidsresponsen. Til det bør man have måleudstyr – som Avantgarde glædeligt sælger ved siden af.[caption id="attachment_94206" align="alignnone" width="989"] Mellemtonemagneten rager ud på bagsiden. (Foto: Avantgarde Acoustic)[/caption]

Enkel og overkommelig rumkalibrering

For at lave en simpel måling af rummets frekvensrespons behøver man dog ikke så avanceret udstyr. Det er nok med en almindelig målemikrofon og f.eks. programmet Room EQ Wizard, som er gratis. Så kan man slippe med en lille tusse for mikrofonen i stedet for 6.000-8.000 kroner afhængigt af, hvilken løsning fra Avantgarde Acoustic man vælger.Find de værste forstærkninger i basområdet for hver højttaler, plot frekvenserne ind i Avantgarde-programmet manuelt og skru tilsvarende ned for dem. Opdatér derefter højttalerne, som er sluttet til PC’en med USB-kabel.Selv fandt jeg uønskede forstærkninger fire steder i basområdet under 210 Hz og skruede ned for dem. Eventuelle dale lod jeg bare være, da man ellers bruger en masse forstærkerkraft på at forstærke et frekvensområde, som rummet alligevel sluger.Med bassen udlignet øger jeg niveauet i hele basområdet med 5 dB på bagsiden af hver højttaler for at kompensere for den energi, der er dæmpet.

Ukalibreret lyd

Først vil jeg høre højttalerne upåvirket. Bare slut dem til, og så fuld gas!Som lydkilde bruger jeg p.t. digitalkonverteren Merging NADAC med indbygget Roon. Først prøvede jeg den med variabelt lydniveau, koblet direkte i en Hegel H20 effektforstærker. Men her fik jeg et problem, for H20’s svage susen – som jeg ikke har lagt specielt mærke til før – bliver pludselig ret kraftigt forstærket på grund af højttalernes høje følsomhed. Ved lave lydniveauer er det på grænsen til generende, næsten som man er vant til fra PA-anlæg.Langt bedre blev det med den integrerede H590, som har været vores lånte reference, siden vi testede den sidste efterår. Dejlig stille – musikken kan begynde.[caption id="attachment_94205" align="alignnone" width="989"] Kompressionsdiskanten i Zero TA XD. (Foto: Avantgarde Acoustic)[/caption]

Vanvittig dynamik

Jeg bliver alt andet end skuffet over dynamikken i højttalerne. Lyden afleveres med en vanvittig hurtighed og slagkraft, når Esperanza Spaldings jazznummer “Unconditional Love” står ud af højttalerne med groovende trommer og saftig bas. Hun synger med luft, men også med en kraft, der klæder nummeret godt. Og Avantgarde-højttalerne vender på en femøre og gengiver rytmerne uden at kny.Bassen virker dog lidt ulineær. Noget af det skyldes vores lytterum, men jeg oplever også, at kabinetterne spiller lidt for meget med på de mest svulstige bastoner.

Kalibreret

Men når jeg skifter til den kalibrerede basgengivelse, falder brikkerne på plads. Elbassen blandes ind i musikken, og tonerne fremstår som homogene og rigtige. Højtalernes vanvittige fysik og brutalitet påvirkes ikke; bulerne er bare rettet ud. Hvilket gør, at musikken svinger endnu mere, og man kan skrue mere op for lyden, uden at det bliver hårdt eller skarpt. Nu føles det virkelig, som om musikerne er flyttet ind i vores testrum!Michael Bublés live-version af “My Funny Valentine”, indspillet under hans NBC TV Special, lyder dramatisk med stemmen fysisk og centreret og orkesteret rundt om, der bygger op og giver stemning – med tunge pauker og heftige blæsere og strygere. Det er fysisk, og det er lækkert.[caption id="attachment_94207" align="alignnone" width="989"] Vores målinger af basresponsen fra Avantgarde Zero TA XD i vores lytterum. Venstre og højre målt hver for sig. De fire områder af interesse – der er fælles for begge – er 25 Hz (10-13 dB), 75 Hz (6-9 dB), 170 Hz (5 dB) og 210 Hz (2-5 dB). Dykkene ved 50, 125 og 250 Hz korrigerer vi ikke for.[/caption]

Lidt fladt?

Hvad angår evnen til at tegne et stort lydlandskab op, så findes der bedre kandidater. Bowers & Wilkins 803 D3, Audiovector SR3 Raw Surface og Focal Kanta No.2 er blot nogle få eksempler på højttalere med bedre holografi.Horndiskanter er som regel ikke lige så gode til dette som bånd- og dome-diskanter, og jeg synes ikke, at Zero TA XD er nogen undtagelse. Af samme grund lyder de allerbedst, hvis de vinkles ind mod lyttepunktet i midten snarere end at spille lige fremad. Men jeg kan stadig ikke mærke nogen horisont, når jeg lytter. Her er det i stedet en lige linje.Er det vigtigt, når man hører den fantastiske glød i violinerne, de lynhurtige kontrabasser og de skinnende messingblæsere? Måske ikke. Men jeg må indrømme, at jeg foretrækker at høre klassisk musik med et større lydbillede.Så sætter jeg industrial metal-balladen “The Fragile” med Nine Inch Nails på, og straks er alt tilgivet. Den store bas lyder fantastisk stemningsskabende, stortrommen sidder saftigt i kroppen, og elbassen træder godt frem fysisk. Det her er virkelig sejt – det er højttalere, man har lyst til at spille højt med!

Forstærker

Jeg nævnte, at jeg bruger Hegel H590. Men man behøver slet ikke 2 x 301 (!) watt på Zero TA XD. Når jeg i stedet kobler streaming-forstærkeren Primare I15 Prisma til, som understøtter højopløst MQA via Chromecast, så bliver jeg meget overrasket over, hvor meget man kan få ud af en 65-watter med både DAC og streaming til 13.000 kroner.Primare spiller mere end kraftigt nok, og med MQA-musikfiler streamet fra Tidal er der dynamik i massevis. Ikke helt den holografi og den store lydscene, som vi ved, at MQA kan levere, men stadig i den virkelig gode ende.Begge disse forstærkere er transistorforstærkere. Fans af hornhøjtalere er derimod ofte også rør-entusiaster. Jeg havde desværre ikke adgang til en fungerende rørforstærker i testperioden, men det kan tænkes, at sådan en vil servere lyden præcis sådan, som højttalerne fortjener.F.eks. Avantgardes egen XA Int, men siden den koster omkring 100.000 kroner, tror jeg, at mange vil vælge noget andet. Line Magnetic LM-34iA er et spændende og overkommeligt alternativ (kun ca. 13.000 kroner) og 40 watt er perfekt til disse højttalere. Endnu bedre er LM-805iA fra samme producent, som til 30.000 kroner giver dig 48 watt. Og så skal vi ikke glemme hybridforstærkeren McIntosh MA252.Når det er sagt, så har jeg fået et godt indblik i højttalernes potentiale. Som er enormt.[caption id="attachment_94209" align="alignnone" width="989"] (Foto: Avantgarde Acoustic)[/caption]

Konklusion

Avantgarde Acoustic Zero TA XD har en ekstrem dynamik med en virkelig live-agtig præsentation af et hvilket som helst stykke musik. Du får én på bærret hver gang!Den tonale sammenhæng er fremragende, og med 10-bånds parametrisk equalizer i basregisteret kan den tilpasses til rummet på en måde, som næsten ingen andre højttalere kan.Højttalerne har ikke det største og dybeste lydbillede, og diskanten spidser lidt til, når man spiller for højt. Men indtil man kommer dertil, er der mere end lydtryk og underholdningsfaktor nok. Det her er højttalere til dem, der vil have det sjovt og ikke tager alting så højtideligt. Med de kriterier er Zero TA XD et pletskud.[gallery ids="94202,94203,94208,94211"]
Vi tester mere end 450 produkter om året. Læs denne test, og få fuld adgang til Lyd & Billede.
Allerede abonnent? Log ind.
Prøveabonnement
0,-
Fri adgang til lydogbillede.dk
Bronzeabonnement
369,-pr/halvår
1/2 år (6 numre) Digitaludgaven Fri adgang til lydogbillede.dk
Sølvabonnement
660,-pr/år
1 år (11 numre) Velkomstgave Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven
Guldabonnement
1.049,-pr/år
1 år (11 numre) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: 49 kr om måneden.

Med et abonnement på Lyd & Billede får du:

Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven (iPad/Android) hver måned Betydelig rabat Vælg selv længden af dit abonnement - og med eller uden film Stor velkomstgave
Bedste pris på Avantgarde Acoustic Zero TA XD
Pricerunner.dk er en kommerciel partner for lydogbillede.dk. De leverer opdaterede priser, prisvarsling og produktinformation.
  • Bestykning: 11,8″ bas, 5″ mellemtone (hornladet), 1″ diskant (hornladet)
  • Konstruktionsprincip: Basrefleks, 3-vejs
  • Frekvensområde: 18 Hz – 20 kHz (linearitet ikke opgivet)
  • Indbygget forstærker: 2 x 500 W klasse D
  • Følsomhed: 104 dB / 1 W (8 ohm)
  • Indgange: Højttalere ind + XLR til subwoofer
  • Mål: 49 x 104 x 31,8 cm
  • Vægt: 39 kg
  • Finish: Sort, hvid
  • Web: high-performance.dk
Avantgarde Acoustic Zero TA XD produktside
Pris: 86000,-

Har du noget at tilføje?

Velkommen til Lyd & Billedes diskussionsforum. Vi vil gerne vide, hvad du mener. Hold dig til emnet og vær saglig, så slipper vi for at slette eller moderere indlæg. Andre spørgsmål eller synspunkter rettes til redaktion@lydogbillede.dk.
Nu tjener Power penge For første gang i kædens historie har Power overskud i regnskabet.
Acer går efter Apple New York: Efter succes med at nå gamerne, vil Acer nu have fat på de kreative brugere.
Test
Leica Q2
Verdens bedste ­kompaktkamera

Når kun det bedste er godt nok, kan Leica Q2 være svaret.

Gruppetest
7 væghøjttalere
Hæng lyden op på væggen

Hvorfor acceptere middelmådig lyd, bare fordi du ikke vil have store, prangende højttalere i stuen?

Samsungs super selfie-kamera Den nye A-serie går fra budget til luksus med heldækkende skærm og vendbart tripelkamera.
Test
Sony Xperia 10 Plus
Aflangt langskud

Trods sin 21:9-skærm har Xperia 10 Plus for mange kompromiser til at overbevise.

Samsung Galaxy Fold kan bestilles om 14 dage Danmark er blandt de første lande i verden, hvor Samsung Galaxy Fold kommer til salg.
Test
Motorola moto G7 Plus
Kongen af mellemklassen

Motorola moto G7 Plus taler til fornuften. Selvfølgelig er flagskibsmodellerne på markedet bedre, men de er også tre gange dyrere.

Her er IKEAs smart-højttalere Til sommer kommer højttalerne Symfonisk, som er resultatet af et samarbejde med Sonos.
Åbent kontorlandskab? Disse hovedtelefoner lover evig lykke Logitech lancerer to modeller til dig, der er generet af støj i kontorlokalerne.
Spejlrefleks? Nej, prøv igen Panasonic Lumix G90 er lidt ud over det sædvanlige.
77″ trylleri fra B&O Kan man skjule et tv på næsten to meter i diagonalmål? Bang & Olufsen gør et overbevisende forsøg på det.
Test
Avantgarde Acoustic Zero TA XD
Fuldfed forhammer

Kan nogen få naboerne til at holde kæft? Jeg prøver at høre musik her!

annonse
Test
Canon RF 28-70 mm f/2 L USM
Perfektioneret lysstærk zoom

Du har ikke set magen. Det har vi heller ikke. Canons massive 28-70 mm er simpelthen for sej.

Kan du gætte hvad det er? Det er en McIntosh, men det er ikke en forstærker ...
Gruppetest
Tre Gaming headsets
Strid i familien

Logitech vs. Logitech. Har du brug for den dyreste model for at vinde, eller er den billigste i virkeligheden bedst?

Test
Rega Aura MC
En analog åbenbaring

Rega Aura MC er phono-trinet, der laver guld ud af sort vinyl.

Laptopfølelse på iPad Pro Beskyttelse og bagbelyst tastatur til de nye iPad Pro-modeller.
Test
Huawei P30 Pro
Vildeste mobilkamera nogensinde!

Huawei P30 Pro er den bedste kameramobil på markedet og placerer igen Huawei solidt på kameratronen, hvor de har siddet sikkert siden sidste år.

Test
Argon Audio Forte A4
Over deres klasse

Argons billige minihøjttalere leger David mod Goliat med testerens stereoanlæg.

Kamera med printer Canon Zoemini udskriver dine billeder.
B&O og Rimowa rejser på business class Lancerer eksklusiv flightcase til Beoplay H9i.
Tesla bygger fabrik i Norge Skal køre på batterier og vandkraft. Det berømte vandfald Vøringsfossen lægges i rør.
Test
Pinell Supersound 301
Velklingende bordradio

Pinell Supersound lever op
til sit navn med bedre lyd
end konkurrenterne.

Test
Netgear Orbi Voice RBK50V
En meshforståelse

Mesh-netværk inklusive Alexa-højttaler? Lyder smart, men Netgear Orbi Voice RBK50V er en god idé, der er dårligt udført.

Klassisk rock på biblioteket Oplev vintage high-end på biblioteket, og lyt til musik som på kult-barerne i Japan.
Support Abonnement

Vores kundecenter hjælper dig, hvis du har spørgsmål vedrørende dit abonnement. Du kan ringe til os eller sende en mail.

Support Tlf: 89 88 28 33 

 

Support email: abo@lydogbilde.no 
×
Modtag Lyd & Billedes Nyhedsbrev


×