Franske Focal hører til en lille gruppe højttalerproducenter, der tilbyder modeller fra budgetklassen og hele vejen op til over en million kroner for et par (!). Derfor er det let at tro, at al innovation sker med de dyre modeller for så at drysse ned på de billigere modeller i en fattigmandsudgave. Men det ville være forkert.
Membraner af hør
Til den nye Aria-serie er der blevet forsket hårdt og længe i brugen af vævet hør som membranmateriale til bas-elementerne. Ud over at være tilgængeligt i rigt mål – og dermed også billigt – har hør den fordel, at det er selvdæmpende, og det skulle være lige så stærkt som det skudsikre materiale kevlar.
Fordi fibrene er hule, er massetætheden kun halvt så høj som på glasfiber. Og lette membraner er som bekendt hurtige membraner! For at øge stivheden har man valgt at beklæde hørmembranen med et meget tyndt lag glasfiber både foran og bagpå.
Nye højder
Diskanten er også ny. Den er som alle Focal-diskanter af typen inverteret dome, der skal give mere spredning og dermed en mere balanceret lyd uden for “smørhullet” (the sweet spot).
En anden nyhed er, at suspensionen er af poron, et materiale, der absorberer 90 procent af alle påvirkninger og dermed giver bedre kontrol over magnetsystemets bevægelige dele. Det skal tredoble reduktionen af forvrængning, der hvor det menneskelige øre er allermest følsomt (2-3 kHz), hvilket skal give en renere, mindre anstrengt musikoplevelse.
Valnød er den mest overkommelige udførelse.
Åbent lydbillede
I teorien. Som ikke altid stemmer overensstemmelse med, hvordan tingene lyder i praksis. Heldigvis stemmer det for Focal, som let kan vække Eva Cassidy til live med hendes gåsehudsfremkaldende version af Stings “Fields of Gold”. Hendes stemme står helt nøgen, kun akkompagneret af forsigtigt guitarspil. Og Focal får stemmen frem på en helt anden måde end mere overkommelige højttalere.
Tag f.eks. Bowers & Wilkins 685 S2, vinderen af vores gruppetest af overkommelige kompakthøjttalere i Lyd & Billede #4 2015. Velafbalancerede, finkornede og opløste sammenlignet med tilsvarende prissatte konkurrenter. Men Aria 906 tager det et godt skridt længere. Cassidys stemme kommer helt frem i lydbilledet og står mere præcist i centrum, og den måde, lyden breder sig ud i rummet på, jorder fuldstændig B&W-højttalerne.
Focal-højttalerne har en klokkeklar mellemtone, som man hurtigt kommer til at betale langt mere for hos andre producenter. Og mens ældre Focal-højttalerne har tenderet imod det lidt krasse i diskantområdet, er Aria 906 rundere og mere behagelige, men skinner stadig blankpoleret og opløst. Tromme-whiskers er sprøde og klokkeklare, men uden at blive spidse.
Stor bas
Bassen er et kapitel for sig. For det første opleves den som dybere end sine specificerede 50 Hz. Højttalerne kan sagtens tåle at stå et godt stykke fra bagvæggen uden lyde tyndt; faktisk fik jeg det bedste resultat med bagpladen 70 cm fra væggen. Bowers & Wilkins 685 S2 bør til sammenligning stå noget tættere, omkring 40 cm fra bagvæggen.
Uden basforstærkning fra bagvæggen lyder Focal-højttalerne meget renere i bassen. Flere klangstrukturer kommer frem fra en elbas, og at højttalerne fikser bassen på egen hånd, gør dem desuden til et bedre udgangspunkt, hvis man vil parre dem med en subwoofer for at få ægte dybbas. Det er som bekendt dybbas, der er kompakthøjttaleres største kompromis.
Men hvis man kan leve med kun “mellembas”, så har Aria 906 det i rigt mål. Det gør dem meget underholdende at lytte til, også når der står hiphop på menuen. Hør f.eks. “King Kunta” med rapperen Kendrick Lamar. Rytmerne sidder lige i skabet, samtidig med at nummeret forkæles med en uhørt stemmegengivelse og klarhed i lydbilledet.
At Focal-højttalerne har langt mindre egenklang end Bowers & Wilkins-højttalerne, bliver klart, når jeg sætter musik på, som jeg selv har været med til at mikse. Vi miksede det norske metal-band Staals album Rambokniv til et par Genelec 8260A monitors, som nu koster over 90.000 kroner parret. Og mens pladen lyder forskelligt fra højttaler til højttaler, er Focal Aria 906 blandt de kompakthøjttalere, der kommer tættest på det lydbillede, vi prøvede at opnå. Minus dybbas, selvfølgelig.
De originale stativer matcher perfekt, og højttalerne fastgøres med skruer.
Svagheder?
Har højttalerne så nogen akilleshæl? Egentlig ikke. Lydbilledet er meget balanceret, velopløst og rytmisk. Impedansen er behagelige 8 ohm kombineret med en høj følsomhed på 89,5 dB, hvor konkurrenterne typisk ligger omkring 85 dB. Det betyder, at man kan spille lige så højt på Aria 906 med en 25 watt forstærker, som man skal bruge 100 watt til med konkurrenterne.
Men tager vi f.eks. de lidt dyrere KEF LS50, så har de et endnu mere distinkt centrum i lydlandskabet på grund af deres koaksiale højttaler-elementer. Og mens bassen er både generøs og klangligt god på Aria 906, så er responsen endnu hurtigere på KEF LS50. Som da også ruller af så tidligt som 79 Hz og dermed har deres egne svagheder.
Så er Dynaudio Excite X14 nok mere nærliggende at sammenligne med. Også de er klangligt rigtig godt balanceret. Men Focal har en mere engagerende energi opad i mellemtonen, og igen kræver de langt mindre forstærkerkraft for at engagere.
For en ordens skyld: Den forstærker, jeg har brugt mest under testen, er Hegel H160 til 22.000 kroner, som yder 2 x 150 watt. Men også den digitale NAD D7050 til 7.000 kroner med 2 x 50 watt er blevet luftet. Også den får forskellene frem, men ikke i lige så høj grad, da den ikke har samme opløsning. Pointen her er, at Focal-højttalerne lidt er krævende, hvad angår elektronik.
Diskanten er ligesom alle andre diskanter fra Focal en inverteret dome. Det skal give bedre spredning og dermed bedre balance, når man sidder uden for “smørhullet”.
Læs også: Test af 5 forstærkere med streaming
Konklusion
Med Aria-serien har Focal bl.a. satset på basmembraner af vævet hør. Og hvis resten af højttalerne er lige så vellykkede som kompaktmodellen 906, har vi noget at se frem til. Højttalerne spiller legende let, de har en usædvanlig klarhed fra mellemtonen og op, og lydbilledet er virkelig stort og breder sig ud i rummet.
Bassen er mere generøs, end vi er vant til fra den slags højttalere, og de kan sagtens stå lidt ud fra væggen. En fordel, når man skal opnå den mest naturlige basgengivelse. Læg hertil, at højttalerne er blandt de letteste i deres klasse at drive, og du har en af vores klareste anbefalinger i lang tid.
Klik her for en hurtig virtuel omvisning på Focals fabrik i St. Etienne i Frankrig.
Focal Aria 906 starter på 7.400 kroner for et par i valnød, mens sort højglans koster 1.000 kroner mere. Vores testeksemplarer er i højglans, der ser meget lækkert ud som kontrast til den gråbrune hørmembran.
Vi testede på de originale stativer. Da de er hule, burde de kunne sandfyldes, selv om det ikke står nævnt nogen steder. Lækre er de i hvert fald, og både gummifødder og spikes medfølger. Højttalerne fæstnes til stativerne med skruer.
Læs videre med LB+
Årets bedste tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer