Den tid, hvor al musik blev produceret i fashionable pladestudier, er forbi. Faktum er, at mere og mere musik- og lydproduktion foregår hjemme i kælderen eller garagen, før det musikalske resultat så deles på nettet. Mange af de hits, du hører i radioen i dag, er skabt på netop den måde.
Alt, hvad du behøver for at komme i gang (ud over talent), er i bund og grund en Mac og et keyboard, og måske en simpel mikrofonbås. Og selvfølgelig de bedste monitor-højttalere, du har råd til. Du får ikke ordentlig lyd uden!
Studie-monitors kan typisk inddeles i tre kategorier: Nearfield, midfield og main. Nearfield monitors er “arbejdsheste”, som bruges til det grove arbejde i miksningen. De er typisk små kompakthøjttalere, der står på mikserpulten.
Midfield monitors er mellemstore højttalere, der typisk anvendes i lidt større rum og ved større lytteafstand. Og main monitors er store, tunge fuldtonehøjttalere, der gerne bruges til at lytte til et færdigt miks. På grund af størrelsen skal de ofte indfældes i væggen for at give et optimalt resultat.
I store mastering-studier er det ikke usædvanligt at bruge både et, to og tre højttalersystemer i forskellige størrelser gennem arbejdsprocessen. I et lille studie har man som regel hverken penge eller plads nok til to-tre forskellige systemer. I stedet bruger man en slags “Kinder-æg” monitors, som formår at udfylde alle tre roller på én gang, hvilket kræver helt specielle højttalere. Og det er her, Genelec 8351A kommer ind i billedet.
Aktiv trevejs-monitor
For at kunne spille højt og rent over et bredt frekvensområde skal man bruge trevejs højttalere med separate elementer til diskant, mellemtone og bas. Ulempen er, at det kan medføre tids- og faseforskydninger mellem de forskellige elementer, hvilket især er hørbart ved nærfeltslytning.
Løsningen kan være at sætte elementerne meget tæt sammen eller vælge et koaksial-element, hvor diskanten er placeret i midten af mellemtonen.
Genelec introducerede selv sådan et element på 8260A, som var deres første kompakte trevejsmodel. Den nye 8351A er også en trevejs-monitor, men betydelig mere kompakt. Man kan undre sig over, hvordan Genelec har formået at lave en trevejshøjttaler i sådan et lille format, og ikke mindst hvor de har gjort af bas-elementet.
Svaret er, at 8351A har ikke bare ét, men to ovale bas-elementer, som sidder skjult bag selve frontpladen og munder ud i hver sin spalte henholdsvis over og under den. Det er lidt af en genistreg, for det udnytter det fulde frontareal på højttaleren, samtidig med at hele frekvensområdet udstråles fra et koncentreret punkt. Hertil kommer, at den brede, glatte front med elementet i midten giver højttaleren en meget gunstig spredningskarakteristik.
Højttalerne bevarer den samme lydkarakter, hvad enten de monteres stående eller liggende, og Genelec hævder, at de skal være virkelig velegnede til både stereo- og surround-miksning.
Værktøj til lydteknikere
Vi er relativt godt bekendt med kravene til gode hi-fi-højttalere til hjemmebrug. Men hvad kendetegner egentlig gode studie-monitors? Vi spurgte Morten Lindberg, flere gange Grammy-nomineret lydtekniker og pladeproducer hos norske 2L:
“En god monitor skal være både analytisk og behagelig på samme tid. Det er en svær balancegang, da de fleste monitors havner på den ene eller den anden side af denne knivsæg,” forklarer Lindberg, der selv anvender specialbyggede Seas Super Exact-højttalere, når han mikser sine 3D surround-musikproduktioner.
Monitor-højttalere adskiller sig altså lidt fra traditionelle hi-fi-højttalere, ved at de er primært er et arbejdsredskab. Man skal kunne høre selv den mindste detalje i optagelsen, men man skal også kunne sidde mange timer foran højttalerne uden at det føles, som om man bløder ud af ørerne.
Derfor har studie-højttalere som regel en meget flad og jævn frekvenskurve uden smagstilsætninger af nogen art. Det kan medføre, at lydbilledet opleves som fladt, tyndt og kedeligt i hi-fi-entusiasters ører.
Lydkvalitet
Genelec 8351A fortjener afgjort ikke prædikatet “kedelig”. Det er en krudttønde fuld af dynamik! Vi begyndte lytningen i nearfield setting (under 1 meters lytteafstand) på skrivebordet med en MacBook Pro som lydkilde – og blev umiddelbart betaget af den seje præcision.
Førsteindtrykket er som forventet, at det er uhyggeligt nøjagtige og afslørende højttalere. Her er der ikke gjort noget forsøg på at få musikken til at lyde pænere, end den er. Derfor kan mange af ens favoritnumre og -albums blive stillet i et lidt grelt lys. Man hører grums og støj, der ikke skulle have været der, og dårligt sammenflikkede eller hårdt komprimerede lydmiks lyder tilsvarende uinspireret.
Gode indspilninger lyder derimod uendelig meget bedre! Man kan høre detaljer, der tidligere var skjult, og musikken bliver lettere at følge og forstå. Stemmegengivelsen er blandt de mest naturtro, jeg har hørt – man får lidt følelsen af at sidde i studiet med sin yndlingssanger foran mikrofonen.
Fordi Genelec-højttalerne gengiver en så stor del af det hørbare frekvensområde fra et samlet punkt, folder lyden sig mere ud, som man oplever det i virkeligheden. Det bliver simpelthen nemmere at tro på.
Første lytning starter med Adeles “Hello”, og til at begynde med kan det lyde, som om højttalerne forsøger at presse al musikken gennem et ekstremt smalt nåleøje – så fokuserede er de. Men efterhånden som lydmikset får flere lag, udvider lydbilledet sig, og der lader til at være næsten uendelig plads til information og klangfarver.
Selv når vi udfordrer 8351A med melodisk metal fra Dream Theater, bevarer de roen og overskueligheden i lydbilledet. Og hvis du tror, at studie-monitors betyder tam og forsigtig bas, må du tro om igen. Her er der virkelig smæld i stortrommen, og den smælder, præcis når den skal, hverken før eller senere.
Heftig basgengivelse
Målt i ydelse pr. kubikcentimeter er 8351A noget af det mest imponerende, vi har oplevet. De relativt kompakte højttalere spiller ægte dybbas med ordentligt tryk på! Det er relativt usædvanligt for nærfelts-monitors. Basgangene på Kendrick Lamars nye album får f.eks. et fedt groove, der minder mere om et par velvoksne gulvhøjttalere.
Men det allermest fascinerende er, hvor godt bassen hænger sammen med resten af lydbilledet. Personligt kan jeg ikke huske nogensinde at have hørt så hurtig og rytmisk præcis bas før. Anslag fra trommer, synth og elbas sidder perfekt på millisekundet, helt uden efterslæb. Og det virker lidt naturstridigt, at relativt små højttalere som disse kan have fuldt tryk ned til 30 Hz!
Alt har selvfølgelig en grænse, og heller ikke 8351A kan ophæve fysikkens love. Man kommer til et punkt, hvor de bøjer af og er ude af stand til at spille højere. Ved nærfeltslytning kan man spille sig en tinnitus til, længe før højttalerne siger stop, men til større lokaler med lytteafstande over tre meter bør man overveje større monitors såsom 8260A – alternativt aflaste højttalerne med en subwoofer til den dybeste bas.
SAM rumkorrektion
Genelec 8351A fastholder det solide indtryk, når vi flytter til et større lytterum (30 kvadratmeter og tre meters siddeafstand) med højttalerne placeret nær bagvæggen som anbefalet. Men her kan vi konstatere, at frekvensgangen bliver mere ujævn end ved nærfeltslytning som følge af rummets påvirkning. I sådanne tilfælde har Genelec dog et ekstra trick oppe i ærmet: Rumkorrektionssystemet Smart Active Monitoring (SAM).
Genelec har taget konsekvensen af, at de færreste sidder i kontrolrum med perfekt akustik, og har introduceret deres eget rumkorrektionssystem, der består af et ekstramodul – GLM 2.0 – som man slutter til Mac eller pc via USB. Derfra går forbindelsen videre til højttalerne via Cat5-kabel.
Efter at have downloadet GLM-softwaren og sat højttalerne op, hvor de skal stå, er det bare at placere mikrofonen ved lyttepositionen og trykke på start. Så vil systemet måle frekvensresponsen i rummet og foretage de justeringer, der skal til for at få et neutralt lydbillede. Man kan vælge imellem at korrigere højttalerne separat eller samlet, og om man vil lave én eller flere målinger for at opnå det ønskede resultat.
Efter nogle runder med SAM-systemet oplever vi, at højttalerne lyder endnu mere lineært og præcist med en meget jævn og udstrakt basgengivelse. Genelec-højttalerne er i forvejen meget neutrale – dvs. de har meget lidt egenkarakter – og lader lyden fra optagelsen skinne klart igennem. Med SAM er det næsten, som om højttalerne forsvinder helt, og man får et meget sandfærdigt indblik i lydmikset.
Konklusion
Genelec 8351A er først og fremmest et professionelt arbejdsredskab. Det bør derfor ikke komme som den store overraskelse, at lyden er meget åben og præcis, og nådesløst afslører de mindste fejl og mangler eller niveauforskelle i indspilningen. Men samtidig lyder de utrolig musikalsk og engagerende.
Selv om vi har begrænset erfaring med professionelle højttalere (sidste gang vi testede ægte studie-monitors, var da storebror 8260A blev lanceret), er det let at høre, at Genelec har opnået noget ganske særligt med 8351A. De har et suverænt fokus, tegner et gigantisk lydbillede op og har en fantastisk evne til at bevare den samme neutrale lydkarakter, hvad enten man sidder tæt på eller bruger dem i et større rum.
Det er højttalere, der fungerer suverænt til nærfeltslytning, men de kan også gøre det fremragende som allround-monitors i lidt større studielokaler. Man får næsten lyst til at blive musikproducer, så man kan forsvare at investere i dem!
Læs videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabat!
50% På LB+ Total i 1 år!
Prøv LB+ Total i 1 måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer