Disse højttalere har gjort det meget nemmere at beslutte sig for nye standerhøjttalere. Faktisk er det svært at finde grunde til ikke at vælge KEF R3 Meta.
Den 42 cm høje standerhøjttaler har måske stået lidt i skyggen af den fantastiske KEF LS50 Meta, som er en af vores absolutte favorithøjttalere. Uanset prisklasse. Nu har vi fået en ny favorit.
For den kompakte R3 Meta er en lille juvel i deres lange række af højttalere, og disse er de mindste i R Meta-serien, som ellers består af gulvstående modeller og to centerhøjttalere.
De ser godt ud, især i testeksemplarets version i valnøddefinér, men de fås også i hvid eller sort højglanslak. Men også i en specialudgave i en dyb indigoblå mat lak, hvor basenheden også er farvet blå. Og det er den største forskel mellem R3 Meta og LS50 Meta: En ekstra basenhed.
Højttalerne bruger den samme koaksiale Uni-Q-enhed, men i R3 Meta deles bassen ved 420 Hz til en 16,5 cm basenhed. Det kan mærkes. Højttalerne går dybere end LS50 Meta og har langt mere vægt i bassen. De præsenterer også musikken i større skala, med mere dybde, uden at maskere Uni-Q-enhedens styrke. R3 Meta har det samme præcise stereoperspektiv og det samme skarpt fokuserede lydbillede.
Så R3 Meta er noget så sjældent som en trevejs standerhøjttaler, og den eneste af sin slags i KEF’s katalog.
Den koaksiale Uni-Q-enhed i højttalerne er den seneste generation af KEF’s smarte MAT-teknologi – Metamaterial Absorption Technology, som alle Meta-udgaver af KEF’s højttalere er udstyret med.
Unik
Den seneste version af Uni-Q-enheden har et nyt membranophæng og et nyt svingspolesystem. Med bedre dæmpning af resonanser i åbningen mellem diskantmembranen på 2,5 cm i midten og aluminiumsmembranen på 12,5 cm.
Meta, eller MAT, er en rund skive, der er placeret bag Uni-Q-enhden (se billede). Den har et fræset labyrint-mønster, som er formet til at absorbere forskellige frekvenser på enhedens bagside. Som KEF beskrev det for os, er det som et akustisk sort hul, hvor op til 99 procent af de uønskede resonanser fjernes i området mellem 620 Hz og 40 kHz.
Og det virker faktisk. Vi har testet flere af KEF’s højttalermodeller med MAT, og der er ingen tvivl om, at Meta-højttalerne lyder hørbart bedre end højttalerne uden MAT.
Gulvstandere
Der findes skræddersyede gulvstandere til R3 Meta, S3 Floor Stand. De er 54 cm høje og monteres med i alt 12 skruer pr. stander. Der er også huller til fire skruer under toppladen, som bruges til at fastgøre højttalerne til standeren.
Gulvstanderne samles på få minutter ved hjælp af de medfølgende unbrakoskruer, og der medfølger spikes og parketbeskyttere. Søjlen har to rum, der kan fyldes med dæmpningsmateriale, og en åbning under og bagved til kabelføring.
De fås også i matchende farver, hvid, skifergrå eller indigoblå.
Mini Meta med mega lyd
Den lille R3 Meta har samme klarhed, åbenhed og fokus som den gulvstående R7 Meta i vores test i 2023. Den største forskel er, at den mindste højttaler ikke spiller helt så højt eller helt så dybt. Det er klart.
Men alt andet er på plads.
Her præsenteres du for et stort lydbillede med en varm, naturlig klang og en betydelig mængde fylde. Klaverlyden på SACD-udgaven af Jan Gunnar Hoffs album Home er fyldig med mærkbar vægt selv i de laveste oktaver. Steinway-klaverets finere klanglige nuancer er en tydelig del af lyden, og på albumnumre som Free Flow og Magma er det nemt at høre temposkift og dynamikken i spillet.
Når jeg skifter fra Hoffs soloalbum til Keith Jarretts trio live, får jeg kontrabas og slagtøj på samme tid. På titelnummeret The Cure er der nogle solopartier, og lyden af slagtøjet er særlig interessant. Det er her, baselenheden virkelig viser sig i lyden. Slagtøjet – og kontrabassen – gengives med en tyngde og dybde, som den lille LS50 Meta ikke er i nærheden af. Med en lydstyrke, der ville være koncertlydstyrke, hvis jeg sad tættere på scenen, er det næsten chokerende at høre, hvor let og ubesværet KEF-højttalerne leverer dynamikken i musikken.
Kantslagene på lilletrommen slår ind i væggene, men det lyder aldrig skarpt eller spidst. Selvfølgelig går højttalerne ikke så dybt som et par R7 eller R11 Meta, men de har mere vægt i den dybe bas end Dynaudio Evoke 20 og Sonus faber Sonetto II.
Det kan også mærkes på Sades Babyfather, hvor dybden i bassen overgår alle andre standerhøjttalere, jeg har hørt i samme prisklasse. På titelnummeret Soldier of Love kunne jeg også spille højere, end godt er, uden at højttalerne gik i kompression, eller lyden blev ubehagelig eller skarp.
Du vil opleve mere luftige klange fra bånddiskanten i et par Audiovector R1 Arreté til tre gange prisen, men du vil aldrig få den samme rækkevidde i bassen som i et par R3 Meta. Strygerlyden fra allegro-satsen i Rossinis Sonate i A-dur lyder mere fokuseret i et par R1 Arreté, som de bør i betragtning af teknologien og prisen. Men selv i R1 Arreté vil du ikke opleve den samme klangbund fra strygerne som i R3 Meta.
Det siger noget om, hvor gode KEF-højttalerne er til prisen. En frekvenstest viste, at de leverede effektiv bas ned til 40 Hz i mit rum, og 31,5 Hz var fuldt hørbar, men der er ikke meget energi og dynamik tilbage så lavt. Alligevel er det en bemærkelsesværdig god præstation.
Et par gode råd om forstærkeren. KEF-højttalerne spiller godt sammen med en Marantz Model M1 (se separat test), men lav følsomhed og lav impedans reducerer højttalernes effektivitet. For at få mest muligt ud af et par R3 Meta er en Yamaha A-S701 et godt sted at starte, men du får mere kontrol og bedre lyd med en Hegel H95 eller en Marantz Model 40n.
Hvis dit budget tillader det, er der ikke noget galt i at vælge en dyrere forstærker til dine højttalere. Rotel RAS-5000 streamingforstærker, Yamaha R-N2000A eller en Hegel H190V vil have mere end nok kraft til et par R3 Meta’er og forbedre lydkvaliteten yderligere.
Konklusion
Det er tilsyneladende ligegyldigt, hvad du spiller på KEF-højttalerne, de leverer fremragende lyd uanset hvad. De har vægten og dynamikken til at gengive Lizzo eller Kvelertak med samme energi, samtidig med at de er raffinerede og lydmæssigt rige nok til at fremhæve nuancerne i strygere og bunden af et klaver. Vokaler gengives med en naturlig varme, uden betoning, og de leverer det mest overbevisende stereoperspektiv af alle de højttalere, vi har testet i denne klasse. Den detaljerede træfinér og de robuste standere giver et indtryk af kvalitet, som kun Sonus faber kan matche i denne prisklasse. Det er faktisk et kompliment. Men KEF R3 Meta spiller musik med mere kraft, vægt, dybde og åbenhed.
1 kommentar til “KEF R3 Meta”
Skriv din kommentar
Læs videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabat!
50% På LB+ Total i 1 år!
Prøv LB+ Total i 1 måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer
I sidste uge var det Dali Rubikore 2 der havde det bedste lydbillede og var den bedste standerhøjtaler i prisklassen, i denne uge er det så Kef R3.
Hvordan er de side by side?