annonse
annonse
annonse

Sonus faber Olympica I

Kompakt high-end lyd

De er små, men kan let hamle op med langt større højttalere. Her får man italiensk håndværk og smuk lyd i skøn forening.

Plus
Fornemt håndværk og tiltalende design overskygger ikke det faktum, at Olympica-højttalerne spiller så smukt og varmt, at man bliver glad helt ind i sjælen.
Minus
Som alle kompakthøjttalere skal de ikke stå for langt fra bagvæggen, og de kræver lidt arbejde med placeringen for at lyde optimalt.

Mens de fleste små højttalere er firkantede kasser, findes der nogle, der går deres egne veje. Nogle, der skiller sig ud fra den gemene hob og ikke er tilfredse med bare at lyde godt – de vil også se godt ud. Det er der en lang tradition for i Italien, hvor design gennemsyrer alt fra skrivemaskiner til tøj, lamper, biler og huse.

Det gælder også Sonus fabers højttalere. Det er ikke mange af dem, der kan kaldes firkantede kasser, heller ikke den nye Olympica-serie. De tre modeller i højttalerserien er inspireret af Andrea Palladios Teatro Olimpico fra 1585, et rigt dekoreret renæssanceteater i Vicenza med overdækket amfiscene.

Olimpico-teatret har også givet navn til serien, hvor Sonus faber Olympica I er de mindste. De største – Olympica III – testede vi tidligt i 2014, og de var så gode, at vi fandt det passende at kåre dem til Årets high-end højttalere 2014. Derfor er vi spændt på, hvor langt under den gulvstående models referencekvaliteter vi kommer med de noget mere kompakte Olympica I.

 

OI-rear
Dobbelte terminaler til dem, der vil dele op med to sæt kabler eller to forstærkere til højttalerne.

 

Halv pris
Som også er betydelig billigere, til omkring halvdelen af prisen inklusive Sonus fabers originale gulvstativer. Højttalerne er skabt af Paolo Tezzon og Livio Cucuzza hos Sonus faber, som har udviklet nye elementer og delefiltre, og designet nye kabinetter.

Annonse: Artikkelen fortsetter nedenfor

De findes i to versioner. Enten i naturfarvet valnøddetræ med ægte læder foran, bagpå og på toppen af højttalerne eller i en grafitgrå finish. De kommer med en særlig front, der fastgøres foroven og forneden, så tykke, spundne tråde spændes ud foran elementerne.

I Olympica I består bestykningen dels af et 15 cm bas-element, der arbejder under 2500 Hz. Dette element har en træfibermembran siddende i en specialdesignet kurv for at sikre bedre luftgennemstrømning. Og dels anvender højttalerne den samme 29 mm diskant, som vi testede i Olympica III, med det samme Damped Apex Dome-design, hvor en lille spids skal dæmpe diffraktioner fra membranoverfladen og give en mere ensartet spredning af de høje frekvenser.

Ligesom på de andre modeller i Olympica-serien er kabinetterne asymmetriske for at mindske interne resonanser og stående bølger, og basrefleksporten er ikke et hul på bagsiden, men en dekoreret spalte på siden af bagpladen.

Byggekvaliteten er helt i top. Detaljearbejdet er fremragende, og højttalerne er påfaldende smukke, når de står på Sonus fabers tilpassede stativer.

 

Sonus_faber_Olympica_I med stativer
Stativer er et must og helst de meget solide fra Sonus faber selv.

 

Ikke for langt fra bagvæggen, tak
Det første indtryk af de små højttalere er meget tæt på de store Olympica III’s klangsignatur. Men heller ikke her kan man bare placere højttalerne tilfældigt i rummet.

De må ikke stå for langt fra bagvæggen. Fra en halv til en hel meter er et godt udgangspunkt. Da er balancen optimal, og bassen kommer bedre frem. Stereoperspektivet falder bedre på plads, når de står lidt længere fra hinanden end afstanden fra højttalerne til sofaen. F.eks. bør 4 meters afstand imellem dem ikke give mere end 3,5 meter imellem dig og hver højttaler.

Hvis de også vinkles ind mod dig, til du kun lige kan se de sider, der vender indad, får du både et stabilt stereobillede og et godt fokus i centrum af lydbilledet.

 

Balsam i ørerne
Under det meste af testen var højttalerne sluttet til McIntoshs 300 watt integrerede forstærker MA8000, men jeg prøvede også med den meget mindre McIntosh MHA100 på 50 watt og en Quad II rørforstærker på 25 watt. Højttalerne trivedes godt med alle tre, men kan bedste lide, når der er effekt nok til at skrue lidt op. Så kommer den dynamiske kontrast bedre frem, og de lyder tættere på de større Olympica III. Bare uden dybbas.

For som på de fleste kompakthøjttalere er der grænser for, hvor højt og dybt de går i bassen. De allerdybeste toner i en klaverkoncert er temmelig afdæmpede her, men hvis højttalerne ikke står for langt fra væggen, er der meget overbevisende basrespons i forhold til størrelsen.

Ikke uventet er lydbilledet mere frisk end fra ældre generationer af Sonus faber-højttalere, og de lyder mere gennemsigtigt og raffineret. Mere moderne, simpelthen.

På den samme Murray Perahia-indspilning af Mozarts Klaverkoncert nr. 21, som jeg brugte til testen af Olympica III, får klaveret den samme klangdybde med Olympica I. Men ikke den samme massive dybbas eller det samme format. Lydbilledet er heller ikke lige så stort – naturligt nok – men det er stadig lige så gennemsigtigt og rigt på tonale detaljer.

 

Bass-driver-sonus_faber_olympica
Bas-elementet med træfibermembran har en specialdesignet kurv, der giver bedre luftgennemstrømning.

 

Keith Jarrett Trios Live in Montreux er et fantastisk eksempel på, hvor livagtig musikoplevelsen kan blive. Trods begrænset dybbas kommer Jack DeJohnettes trommer lige så godt frem i lydbilledet, men den dynamiske kontrast i bassen mangler lidt i forhold til de store højttalere.

Bon Ivers album af samme navn er et lydmaleri fuld af klangfarver, som jeg ikke synes mangler noget sammenlignet med de større Olympica III. Man får præcis den samme lynhurtige dynamik, balance og varme i lydbilledet fra de mindre Olympica I. Og George Jones’ dybe vokal på “Seasons of My Heart” er så fuld af nerve og levet liv i Olympica-højttalerne, at det nærmest er skræmmende. De skinner ekstra stærkt på vokaler, både mandlige og kvindelige, og er lige så velegnede til at nyde country som opera eller rap på.

Bortset fra et afslappet forhold til dybbas er de små Olympica så tæt på den store og næsten dobbelt så dyre model, at det er et rent røverkøb i high-end klassen.

 

Sonus faber Olympica - bygget i hånden i Italia
Olympica-højttalerne bygges i hånden i Italien.

 

Simpelthen smukt
Den fornemme materialekvalitet og den storslåede klang fra italienske Sonus fabers små Olympica I er nok til at overbevise os: Det her er et af de bedste køb i den kompakte ende af high-end klassen. De eneste begrænsninger er, hvor højt og dybt de kan spille. Alt andet er finjusteret til perfektion i de smukke, håndlavede højttalere, der vil få dig til at tabe kæben. Gang efter gang.

Mens de fleste små højttalere er firkantede kasser, findes der nogle, der går deres egne veje. Nogle, der skiller sig ud fra den gemene hob og ikke er tilfredse med bare at lyde godt – de vil også se godt ud. Det er der en lang tradition for i Italien, hvor design gennemsyrer alt fra skrivemaskiner til tøj, lamper, biler og huse.Det gælder også Sonus fabers højttalere. Det er ikke mange af dem, der kan kaldes firkantede kasser, heller ikke den nye Olympica-serie. De tre modeller i højttalerserien er inspireret af Andrea Palladios Teatro Olimpico fra 1585, et rigt dekoreret renæssanceteater i Vicenza med overdækket amfiscene.Olimpico-teatret har også givet navn til serien, hvor Sonus faber Olympica I er de mindste. De største – Olympica III – testede vi tidligt i 2014, og de var så gode, at vi fandt det passende at kåre dem til Årets high-end højttalere 2014. Derfor er vi spændt på, hvor langt under den gulvstående models referencekvaliteter vi kommer med de noget mere kompakte Olympica I. [caption id="" align="alignnone" width="460"]OI-rear Dobbelte terminaler til dem, der vil dele op med to sæt kabler eller to forstærkere til højttalerne.[/caption] Halv pris Som også er betydelig billigere, til omkring halvdelen af prisen inklusive Sonus fabers originale gulvstativer. Højttalerne er skabt af Paolo Tezzon og Livio Cucuzza hos Sonus faber, som har udviklet nye elementer og delefiltre, og designet nye kabinetter.De findes i to versioner. Enten i naturfarvet valnøddetræ med ægte læder foran, bagpå og på toppen af højttalerne eller i en grafitgrå finish. De kommer med en særlig front, der fastgøres foroven og forneden, så tykke, spundne tråde spændes ud foran elementerne.I Olympica I består bestykningen dels af et 15 cm bas-element, der arbejder under 2500 Hz. Dette element har en træfibermembran siddende i en specialdesignet kurv for at sikre bedre luftgennemstrømning. Og dels anvender højttalerne den samme 29 mm diskant, som vi testede i Olympica III, med det samme Damped Apex Dome-design, hvor en lille spids skal dæmpe diffraktioner fra membranoverfladen og give en mere ensartet spredning af de høje frekvenser.Ligesom på de andre modeller i Olympica-serien er kabinetterne asymmetriske for at mindske interne resonanser og stående bølger, og basrefleksporten er ikke et hul på bagsiden, men en dekoreret spalte på siden af bagpladen.Byggekvaliteten er helt i top. Detaljearbejdet er fremragende, og højttalerne er påfaldende smukke, når de står på Sonus fabers tilpassede stativer. [caption id="attachment_49479" align="alignnone" width="460"]Sonus_faber_Olympica_I med stativer Stativer er et must og helst de meget solide fra Sonus faber selv.[/caption] Ikke for langt fra bagvæggen, tak Det første indtryk af de små højttalere er meget tæt på de store Olympica III’s klangsignatur. Men heller ikke her kan man bare placere højttalerne tilfældigt i rummet.De må ikke stå for langt fra bagvæggen. Fra en halv til en hel meter er et godt udgangspunkt. Da er balancen optimal, og bassen kommer bedre frem. Stereoperspektivet falder bedre på plads, når de står lidt længere fra hinanden end afstanden fra højttalerne til sofaen. F.eks. bør 4 meters afstand imellem dem ikke give mere end 3,5 meter imellem dig og hver højttaler.Hvis de også vinkles ind mod dig, til du kun lige kan se de sider, der vender indad, får du både et stabilt stereobillede og et godt fokus i centrum af lydbilledet. Balsam i ørerne Under det meste af testen var højttalerne sluttet til McIntoshs 300 watt integrerede forstærker MA8000, men jeg prøvede også med den meget mindre McIntosh MHA100 på 50 watt og en Quad II rørforstærker på 25 watt. Højttalerne trivedes godt med alle tre, men kan bedste lide, når der er effekt nok til at skrue lidt op. Så kommer den dynamiske kontrast bedre frem, og de lyder tættere på de større Olympica III. Bare uden dybbas.For som på de fleste kompakthøjttalere er der grænser for, hvor højt og dybt de går i bassen. De allerdybeste toner i en klaverkoncert er temmelig afdæmpede her, men hvis højttalerne ikke står for langt fra væggen, er der meget overbevisende basrespons i forhold til størrelsen.Ikke uventet er lydbilledet mere frisk end fra ældre generationer af Sonus faber-højttalere, og de lyder mere gennemsigtigt og raffineret. Mere moderne, simpelthen.På den samme Murray Perahia-indspilning af Mozarts Klaverkoncert nr. 21, som jeg brugte til testen af Olympica III, får klaveret den samme klangdybde med Olympica I. Men ikke den samme massive dybbas eller det samme format. Lydbilledet er heller ikke lige så stort – naturligt nok – men det er stadig lige så gennemsigtigt og rigt på tonale detaljer. [caption id="attachment_49472" align="alignnone" width="460"]Bass-driver-sonus_faber_olympica Bas-elementet med træfibermembran har en specialdesignet kurv, der giver bedre luftgennemstrømning.[/caption] Keith Jarrett Trios Live in Montreux er et fantastisk eksempel på, hvor livagtig musikoplevelsen kan blive. Trods begrænset dybbas kommer Jack DeJohnettes trommer lige så godt frem i lydbilledet, men den dynamiske kontrast i bassen mangler lidt i forhold til de store højttalere.Bon Ivers album af samme navn er et lydmaleri fuld af klangfarver, som jeg ikke synes mangler noget sammenlignet med de større Olympica III. Man får præcis den samme lynhurtige dynamik, balance og varme i lydbilledet fra de mindre Olympica I. Og George Jones’ dybe vokal på “Seasons of My Heart” er så fuld af nerve og levet liv i Olympica-højttalerne, at det nærmest er skræmmende. De skinner ekstra stærkt på vokaler, både mandlige og kvindelige, og er lige så velegnede til at nyde country som opera eller rap på.Bortset fra et afslappet forhold til dybbas er de små Olympica så tæt på den store og næsten dobbelt så dyre model, at det er et rent røverkøb i high-end klassen. [caption id="attachment_49471" align="alignnone" width="460"]Sonus faber Olympica - bygget i hånden i Italia Olympica-højttalerne bygges i hånden i Italien.[/caption] Simpelthen smukt Den fornemme materialekvalitet og den storslåede klang fra italienske Sonus fabers små Olympica I er nok til at overbevise os: Det her er et af de bedste køb i den kompakte ende af high-end klassen. De eneste begrænsninger er, hvor højt og dybt de kan spille. Alt andet er finjusteret til perfektion i de smukke, håndlavede højttalere, der vil få dig til at tabe kæben. Gang efter gang.
Vi tester mere end 450 produkter om året. Læs denne test, og få fuld adgang til Lyd & Billede.
Allerede abonnent? Log ind.
Prøveabonnement
0,-
Fri adgang til lydogbillede.dk
Bronzeabonnement
369,-pr/halvår
1/2 år (6 numre) Digitaludgaven Fri adgang til lydogbillede.dk
Sølvabonnement
660,-pr/år
1 år (11 numre) Velkomstgave Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven
Guldabonnement
1.049,-pr/år
1 år (11 numre) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: 49 kr om måneden.

Med et abonnement på Lyd & Billede får du:

Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven (iPad/Android) hver måned Betydelig rabat Vælg selv længden af dit abonnement - og med eller uden film Stor velkomstgave
Bedste pris på Sonus faber Olympica I
Pricerunner.dk er en kommerciel partner for lydogbillede.dk. De leverer opdaterede priser, prisvarsling og produktinformation.
  • Sonus faber Olympica I
  • 2-vejs basrefleks-højttalere
  • 50 Hz – 30 kHz frekvensområde
  • 4 ohm/87 dB
  • 22,2 x 35,4 x 36,8 cm
Pris: 39000,-

Har du noget at tilføje?

Velkommen til Lyd & Billedes diskussionsforum. Vi vil gerne vide, hvad du mener. Hold dig til emnet og vær saglig, så slipper vi for at slette eller moderere indlæg. Andre spørgsmål eller synspunkter rettes til redaktion@lydogbillede.dk.
Acer går efter Apple New York: Efter succes med at nå gamerne, vil Acer nu have fat på de kreative brugere.
Test
Leica Q2
Verdens bedste ­kompaktkamera

Når kun det bedste er godt nok, kan Leica Q2 være svaret.

Gruppetest
7 væghøjttalere
Hæng lyden op på væggen

Hvorfor acceptere middelmådig lyd, bare fordi du ikke vil have store, prangende højttalere i stuen?

Samsungs super selfie-kamera Den nye A-serie går fra budget til luksus med heldækkende skærm og vendbart tripelkamera.
Test
Sony Xperia 10 Plus
Aflangt langskud

Trods sin 21:9-skærm har Xperia 10 Plus for mange kompromiser til at overbevise.

Samsung Galaxy Fold kan bestilles om 14 dage Danmark er blandt de første lande i verden, hvor Samsung Galaxy Fold kommer til salg.
Test
Motorola moto G7 Plus
Kongen af mellemklassen

Motorola moto G7 Plus taler til fornuften. Selvfølgelig er flagskibsmodellerne på markedet bedre, men de er også tre gange dyrere.

Her er IKEAs smart-højttalere Til sommer kommer højttalerne Symfonisk, som er resultatet af et samarbejde med Sonos.
Åbent kontorlandskab? Disse hovedtelefoner lover evig lykke Logitech lancerer to modeller til dig, der er generet af støj i kontorlokalerne.
Spejlrefleks? Nej, prøv igen Panasonic Lumix G90 er lidt ud over det sædvanlige.
77″ trylleri fra B&O Kan man skjule et tv på næsten to meter i diagonalmål? Bang & Olufsen gør et overbevisende forsøg på det.
Test
Avantgarde Acoustic Zero TA XD
Fuldfed forhammer

Kan nogen få naboerne til at holde kæft? Jeg prøver at høre musik her!

Test
Canon RF 28-70 mm f/2 L USM
Perfektioneret lysstærk zoom

Du har ikke set magen. Det har vi heller ikke. Canons massive 28-70 mm er simpelthen for sej.

annonse
Kan du gætte hvad det er? Det er en McIntosh, men det er ikke en forstærker ...
Gruppetest
Tre Gaming headsets
Strid i familien

Logitech vs. Logitech. Har du brug for den dyreste model for at vinde, eller er den billigste i virkeligheden bedst?

Test
Rega Aura MC
En analog åbenbaring

Rega Aura MC er phono-trinet, der laver guld ud af sort vinyl.

Laptopfølelse på iPad Pro Beskyttelse og bagbelyst tastatur til de nye iPad Pro-modeller.
Test
Huawei P30 Pro
Vildeste mobilkamera nogensinde!

Huawei P30 Pro er den bedste kameramobil på markedet og placerer igen Huawei solidt på kameratronen, hvor de har siddet sikkert siden sidste år.

Test
Argon Audio Forte A4
Over deres klasse

Argons billige minihøjttalere leger David mod Goliat med testerens stereoanlæg.

Kamera med printer Canon Zoemini udskriver dine billeder.
B&O og Rimowa rejser på business class Lancerer eksklusiv flightcase til Beoplay H9i.
Tesla bygger fabrik i Norge Skal køre på batterier og vandkraft. Det berømte vandfald Vøringsfossen lægges i rør.
Test
Pinell Supersound 301
Velklingende bordradio

Pinell Supersound lever op
til sit navn med bedre lyd
end konkurrenterne.

Test
Netgear Orbi Voice RBK50V
En meshforståelse

Mesh-netværk inklusive Alexa-højttaler? Lyder smart, men Netgear Orbi Voice RBK50V er en god idé, der er dårligt udført.

Klassisk rock på biblioteket Oplev vintage high-end på biblioteket, og lyt til musik som på kult-barerne i Japan.
Gruppetest
Tre high-end hovedtelefoner
Gentagne øregasmer

Vi havde aldrig forestillet os, at lukkede hovedtelefoner kunne lyde så forbandet godt!

Support Abonnement

Vores kundecenter hjælper dig, hvis du har spørgsmål vedrørende dit abonnement. Du kan ringe til os eller sende en mail.

Support Tlf: 89 88 28 33 

 

Support email: abo@lydogbilde.no 
×
Modtag Lyd & Billedes Nyhedsbrev


×