annonce
annonce
Sommertilbud: Få fuld digital adgang til Lyd & Billede i 4 uger for 0 kr Prøv i 4 uger
annonce
annonce
annonce

Soundbars i luksusklassen

Selv om indretningen kræver en soundbar, behøver du ikke at gå på kompromis med lyden.

Salget af soundbars er stigende, og det er ikke svært at forstå hvorfor. De er som regel en billig og brugervenlig måde at opgradere tv-lyden på, de er nemme at tilslutte, og de glider let og elegant ind i interiøret.

Af de overkommelige soundbars, vi testede i Lyd & Billede #9 2015, var nogle overraskende gode. Men en soundbar til fem tusind kroner kan ikke erstatte et rigtigt anlæg. Dertil er lyden hverken opløst eller kraftig nok.

Går man derimod op i pris til omkring 10.000 kroner, kan det blive rimelig heftigt. Her har man lov til at forvente både god lydkvalitet – med klare og flotte dialoger på film – og et stort, kraftigt lydbillede. Her begynder vi også at tale om ordentlige musikoplevelser.

 

Udstyr

Udstyrsniveauet varierer. Nogle soundbars har optisk digitalindgang og Bluetooth, og det er så det. Andre har også HDMI, og nogle har desuden netværkstilslutning, så man kan streame musik trådløst fra pc’en. Nogle af de sidstnævnte kan synkroniseres med andre produkter fra samme producent, så de kan indgå i et multirumssystem og spille musik eller filmlyd i flere rum.

Der er forskellige måder at fjernbetjene soundbars på. Mange af dem kan styres med en app til mobiltelefonen, mens andre bare har en lille, sørgelig fjernbetjening. I så fald kan det betale sig at investere i en programmérbar fjernbetjening, f.eks. Logitech Harmony.

 

Sådan testede vi

Alle produkterne er blevet testet på vores hi-fi-bænk. Til film har vi brugt HDMI, hvor det var tilgængeligt, ellers er lyden blevet overført via optisk digitalkabel. De enheder, der ikke har subwoofer, har vi testet, som de er, men også koblet til en separat subwoofer for at høre potentialet. Det viser sig nemlig, at en sub altid en fordel til denne type produkter.

Netværksfunktionaliteten er testet, hvor det er aktuelt, og musik i stereo er for det meste blevet streamet med enten AirPlay, Spotify Connect eller Bluetooth. Enheder uden streaming-mulighed har vi sluttet til netværksafspilleren Marantz NA6005 med optisk digitalkabel.

Vi har tjekket de forskellige lydindstillinger for at prøve at finde den, der giver det bedste resultat. Som regel lyder det bedst i ren stereo til musik, mens film giver mest indlevelse med surround-funktionen.

Vi har testet med filmen Interstellar på Blu-ray og assorteret musik i stereo.

 

Hvad med Sonos?

Nye læsere kan måske undre sig over, at Sonos Playbar ikke er med i denne test, da den sammen med subwooferen Sonos SUB havner i den rigtige prisklasse. Det er, fordi vi har testet den før.

Den er rigtig god, især til musik. Til film har den derimod ikke helt den dynamik, vi ønsker, og kan ikke måle sig med f.eks. Focal Dimension eller Yamaha YSP-5600, hvad angår råstyrke. Den er et naturligt valg, hvis man har Sonos-produkter i forvejen, men hvis ikke, så findes der bedre soundbars.

Produkter i testen
Funktionel men blodfattig
LG’s soundbar kan udbygges til både multirum og fuld trådløs surround-sound. Men lydkvaliteten er ikke mere end okay.

LG kalder deres multirumskoncept Music Flow, og det kan udbygges i mange zoner, som kan være uafhængige af hinanden eller grupperes efter behag, så man nemt kan styre, hvilken musik man spiller i hvilke rum, og hvor højt.

LAS950M er en del af denne familie, og man kan også placere et par multirumshøjttalere bag sofaen og udbygge til fuld surround-sound. Desuden skal man kunne sende en SMS til anlægget, så det starter, når man kommer hjem, men det har vi ikke fået afprøvet.

Android-brugere vil sætte pris på Google Cast, som er Googles svar på AirPlay og giver trådløs musikafspilning fra mobiltelefonen. AirPlay understøttes til gengæld ikke, så Apple-brugere må anvende Bluetooth eller Spotify Connect, eller downloade Music Flow-app’en.

Soundbaren har tre HDMI-indgange, hvilket burde være nok for de fleste. Vi havde dog det problem, at når videosignalet blev sendt fra Blu-ray-afspilleren til soundbaren og videre til tv’et, så kom lyden af en eller anden grund fra tv’et og ikke fra soundbaren. Det tog et stykke tid med at slutte til og fra, før lyden blev, som den skulle.

Fjernbetjeningen er småkedelig, men har i det mindste knapper med tydelig mærkning til de vigtigste funktioner.

 

Lydkvalitet

Lyden på film giver et vist indtryk af surround-sound. Indstillingen Cinema lyder bedst i denne henseende, men LG er ikke på højde med de bedste. Man får ikke samme indtryk af bølgernes skvulpen rundt om personerne på vandplaneten i Interstellar som med Yamaha og Bowers & Wilkins. Dialogerne lyder tydeligt nok, men ikke helt så opløst og naturligt som med mange af de andre.

Kraftig orkestermusik er lidt for meget for LG’s soundbar, så den lyder hårdt og presset, og når folk råber til hinanden, flader dialogerne ud, og det bliver lidt krast. Den trådløse subwoofer fungerer til gengæld ganske godt, og bas-effekterne har god fylde.

Musik i stereo afslører, at subwooferen er lidt træg. Der er ikke ordenligt greb om rytmerne i hiphop, og selv om der er fint smæld i lilletrommen og selve anslaget på stortrommen, så er kroppen i bassen for blød og svulstig.

Akustisk musik vidner også om, at der mangler lidt opløsning i overtonerne, hvilket gør, at guitarstrenge ikke skinner så fint, som de skal, og lyse kvindestemmer kunne have været mere luftige.

 

Konklusion

LG LAS950M – også kendt som HS9 – er en soundbar, der kan fungere i et multirumssystem, og man kan endda udbygge til fuld surround ved at bruge to trådløse højttalere i samme familie som baghøjttalere. Brugervenligheden er god, og trådløs streaming af lyd fungerer ganske udmærket.

Lydkvaliteten er desværre ikke på højde med de bedste. Nu er prisen også den laveste i denne “luksusklasse”, men vi havde håbet, at LG kunne slå sig lidt på brystet og give rigtig meget for pengene. Men dertil er lyden for anæmisk.

https://youtu.be/UESPK7E8XIE

Skuffende
Soundbaren fra Definitive Technology er en del af en multirumsfamilie. Desværre imponerer lyden ikke.

W Studio er navnet på soundbaren fra Definitive Technology, som har til formål at give kanonlyd i tv-stuen og samtidig være en del af en multirumssystem. Den kan kobles sammen med andre produkter i W-familien, f.eks. medieafspilleren W Adapt, som vi testede i Lyd & Billede #10 2015.

Soundbaren har tre HDMI-indgange til tilslutning af f.eks. Blu-ray-afspiller, kabel-tv-boks og spilkonsol samt én udgang.

For at streame musik trådløst skal man bruge app’en DTS Play-Fi, ud over at soundbaren skal være sluttet til det trådløse hjemmenetværk. Det gøres via en menu, der vises på tv-skærmen, hvor læsbarheden af uransagelige årsager er meget dårlig med lille, sammenklemt skrift. Men selve processen er ikke så bøvlet: Menu > Play-Fi > WiFi Setup. Download derefter app’en Play-Fi, og følg instrukserne for at tilføje soundbaren som enhed i hjemmet.

Play-Fi app’en er forbedret, siden sidst vi testede den. Nu er musiktjenesten Tidal også implementeret, så man kan høre ukomprimeret musik. Flere produkter fra samme familie kan nemt grupperes, og man kan koble to enheder sammen i stereo.

Skal man afspille musik lagret lokalt på pc eller smartphone, må man bruge Bluetooth, da hverken AirPlay eller DLNA understøttes.

 

Lydkvalitet

Film får en god følelse af surround-sound. Vandsprøjtet fra den oversvømmede planet i Interstellar føles, som om det kommer både forfra og fra siden, og næsten bagfra. Problemet er dialogerne, der er lidt for dæmpet i overtoneområdet. Mere end med Bowers & Wilkins, hvilket gør, at de lyder temmelig uldent. Man kan heller ikke spille særlig højt, før dialogerne kollapser og bliver flade. Subwooferen giver liv til de nødvendige bas-effekter, men virker ikke særlig kontrolleret.

Hvilket for alvor afsløres, når man sætter musik på. I stereo lyder det bedst med indstillingen Music, men stadig temmelig tåget og uldent. Tracy Bonhams stemme står ikke ud fra lydbilledet, og hendes guitar lyder, som om strengene er gamle og rustne.

Der mangler opløsning i det vigtige overtoneområde, og subwooferen evner ikke at hægte sig på resten af toneområdet. Den integreres ikke ordentligt i lydbilledet, hvilket resulterer i, at vi skruer ned for den for at slippe for at høre den så meget.

 

Konklusion

Trods ganske god funktionalitet med multirumsfunktion og god integration af musiktjenester, så skuffer soundbaren fra Definitive Technology på et vigtigt punkt: Lydkvalitet. Det lyder simpelthen uldent, og det lykkedes aldrig at få subwooferen ordentligt integreret i lydbilledet. Hverken film eller musik bliver særlig spændende.

Vi kan ikke med god samvittighed anbefale den, især ikke når vi ved, at der findes bedre soundbars til under 5.000 kroner.

Ægte biograflyd
Yamaha anvender mange højttaler-elementer, der peger i flere retninger, for at give ægte surround-lyd med Dolby Atmos. Multirumsfunktion gør den ekstra cool.

Den nye topmodel YSP-5600 anvender hele 44 højttaler-elementer, der udsender syv separate stråler af lyd: Front, center, bag og to højdekanaler for at gengive Dolby Atmos og dts-X lydspor.

Yamahas nye multirumssystem MusicCast findes nu i mange af producentens produktfamilier. YSP-5600 kobles nemt sammen med andre MusicCast-produkter, såsom cd-afspillere, aktive højttalere og forstærkere. MusicCast-app’en er blevet bedre, siden den blev lanceret, og er nu rar og intuitiv at bruge.

YSP-5600 har målemikrofon og rumkorrektion samt hele fire HDMI-indgange, der understøtter 4K Ultra HD-video med HDCP 2.2 kopibeskyttelse. Den er nem at tilslutte, men fylder en del.

 

Lydkvalitet

Der er et enormt lydbillede, når vi sætter Interstellar på. Lydlandskabet er meget mere præcist end med nogen af de andre soundbars; man får en fornemmelse af at have ægte baghøjttalere, ja, til og med loftshøjttalere.

Men soundbaren trænger til en subwoofer. Den har ikke rigtig noget bas, der er værd at tale om, så vi fik tilsendt subwooferen NS-SW300, som sælges i sæt sammen med YSP-5600 hos flere forhandlere. Det lægger omtrent 3.000 kroner oven i prisen, og den kan tilsluttes trådløst, da soundbaren har medfølgende modtager.

Med subwoofer bliver det noget ganske andet. Her er Yamaha den mest kompetente film-soundbar af dem alle. I høj grad på grund af den imponerende rumfornemmelse, der giver følelsen af virkelig at være omgivet af hav, hvor skvulpelyde fra vandet omkranser os. Dialogerne bliver også større, og med Interstellar får vi det tætteste, vi er kommet på ægte biograffornemmelse fra en soundbar.

Musik i stereo trænger også til en subwoofer. Det er tyndt uden, men selv med den mere overkommelige NS-SW300 kommer der godt sving i tingene. Hør f.eks. den tunge “Hey Man, Nice Shot” med industrial metal-bandet Filter, hvor trommerytmer og elbas sidder som skud. Daft Punks “Lucky” har god opløsning og skinner godt i overtoneområdet.

Overgangen mellem soundbar og subwoofer er ikke helt glat, og soundbaren har en lille pukkel i det øvre basområde, som subwooferen ikke fjerner. Til musik er både Focal, Sony og Canton derfor bedre valg.

 

Konklusion

Yamaha YSP-5600 er en kanongod soundbar. Allerbedst er den til film, hvor den brillerer med sit store lydbillede, der næsten giver følelsen af at have et komplet surround-system med både bag- og loftshøjttalere. Der er god lyd på dialoger, og filmmusik får både kraft og dynamik.

Musik i stereo lyder også godt, selv om Yamaha ikke har samme opløsning som Focal, Sony og Canton. Men det er absolut godt nok, og selv om der er en lille pukkel i det øvre basområde, får YSP-5600 vores varmeste anbefaling.

Det forudsætter dog, at man køber en subwoofer, da bassen er nærmest ikke-eksisterende på egen hånd. NS-SW300 er et godt match.

Omsluttende lydbillede
Panorama 2 fra Bowers & Wilkins har ikke separat subwoofer, men giver overraskende stor lyd og fyldig bas.

Da vi testede Bowers & Wilkins’ første version af Panorama i 2009, gav vi den topkarakter. Den var vældig dyr, men også den bedste, vi havde hørt. Konkurrencen er spidset til siden da, og kravene er øget. Vi var derfor spændt på at høre efterfølgeren Panorama 2, som er blevet en hel del billigere.

Den har tre HDMI-indgange samt en udgang med lydretur. Trådløs tilslutning er der ikke, men den optiske digitalindgang kan bruges til en trådløs enhed såsom AirPort Express, ASUS Click eller lignende. Her har vi tilsluttet netværksafspilleren Marantz NA6005.

Panorama 2 har udgang til subwoofer, men der medfølger ikke nogen. Den eneste med matchende udseende er den kuglerunde PV1D, men den er for dyr til denne test. Vi har derfor bedømt soundbaren uden subwoofer, men også prøvet den sammen med vores egen reference-sub for at høre potentialet.

Opsætningen går let og elegant, men det blå display er lidt utydeligt, og fjernbetjeningen er den dårligste af alle i testen. Derfor tog jeg hjem og hentede en Logitech Harmony og programmerede den i stedet.

 

Lydkvalitet

Film gengives med en overraskende surround-fornemmelse. Når rumskibet lægger an til landing på vandplaneten i Interstellar, og skumsprøjtet står til alle sider, føler man sig omringet af hav. Dialogerne er fyldige og godt placeret i centrum. Der mangler bare noget løsning opad i overtonerne, og selv om lyden har mere ro end med Harman Kardon, er konsonanter ikke lige så tydelige.

Men det, man først og fremmest savner, er en subwoofer, da bas-effekterne ikke er fyldige nok. Focal Dimension uden subwoofer har mere power i bassen end B&W Panorama 2. Sammen med vores Procella-sub kommer der selvfølgelig andre boller på suppen, og soundbaren viser, at den trives rigtig godt med en sub. Så brug gerne 3.000-4.000 kroner på mere bas.

Musik i stereo bærer ikke lige så meget præg af at mangle bas, da mellembassen er ganske fyldig. Elektropop har godt med tryk og god timing mellem bassen og resten af frekvensområdet. Akustisk musik afslører, at der godt kunne have været mere luft i toppen. En akustisk guitars resonanskasse lyder stort, men strengene klinger ikke helt, som vi ønsker. En kontrabas lyder også noget farvet og svulstigt på grund af den lidt for overdrevede mellembas.

Ingen subwoofer kan fjerne den lille pukkel i mellembassen, da soundbaren ikke har noget indbygget high-pass delefilter. Så subwooferen lægger bas til i bunden og overlapper samtidig soundbaren lidt rigeligt i mellembassen, hvilket gør det hele lidt udefineret.

 

Konklusion

Bowers & Wilkins Panorama 2 har et stort lydbillede, som giver et godt indtryk af surround-effekt på film. Den har god og fyldig lyd på dialoger, men mangler noget opløsning i overtonerne, og uden subwoofer bliver den for tam i bassen.

Det gælder ikke i samme grad for musik i stereo, da mellembasområdet er ganske godt. Men vi anbefaler at købe en subwoofer, selv om B&W ikke har nogen med matchende udseende i den rigtige prisklasse.

Balanceret lyd i alle rum
HT-ST9 er en del af Sonys multirumsfamilie, der kan give trådløs lyd i hele huset. Og den lyder både fint og balanceret.

Sonys dyreste soundbar er for folk med store tv’er. Og med sine tre HDMI-indgange, hvoraf to understøtter den nye kopibeskyttelse HDCP 2.2, kan den let skifte mellem morgendagens 4K Ultra HD-formater.

Sony vil gerne plastre hele hjemmet til med trådløs lyd og har derfor forsynet HT-ST9 med multirumsfunktion, så den kan synkroniseres med andre kompatible Sony-produkter, f.eks. SRS-X77 eller SRS-X99. Det hele styres med app’en SongPal, og man kan gruppere forskellige produkter, forudsat at de er sluttet til samme netværk. Stream musik fra forskellige musiktjenester, smartphone eller pc op til højopløst 24 bit/192 kHz.

Hvis du har en LDAC-kompatibel smartphone eller musikafspiller fra Sony, kan du få Bluetooth-lyd med tre gange almindelig båndbredde (990 kbit/s), og op til 24 bit/96 kHz sendes tabsfrit komprimeret!

Indbygget Spotify Connect giver nem musikafspilning for Spotify-kunder, og Google Cast giver tilsvarende AirPlay-funktion til Android-enheder. Højopløst musik skal afspilles via et DLNA-program.

Den medfølgende fjernbetjening har god funktionalitet i forhold til andre soundbars, og skærmmenuen på tv’et giver et godt overblik over opsætningen. App’en SongPal fungerer godt til nem musik-streaming.

 

Lydkvalitet

Lydfunktionen Clear Audio+ giver klarere lyd på musik i stereo. Lyden er distinkt og balanceret med flot gengivelse af vokaler. Matomas remix af Astrid S’ “2AM” har en saftig bas, der glider problemfrit ind. Men subwooferen har en lille tidsforskydning, der gør, at den ikke sidder helt nagelfast.

Der er desværre ikke nogen mulighed for at justere det, så man må arbejde med placeringen. Men musikken lyder klart og fint, vokaler og akustiske instrumenter kommer tydeligt frem, og ingen frekvenser stikker uønsket ud.

Interstellar får et stort, åbent lydbillede. Lyden er fin og naturlig, og også filmmusikken kommer godt frem. Der er dog ikke lige så god kontrol over dybbas-effekterne som med Focal, og dialogerne er ikke lige så åbne.

Ved intense actionsekvenser bryder Sony op i mere hermetisk forvrængning. Men den har bedre kontrol end LG, Harman Kardon og Definitive Technology. Spil lidt lavere, og Sony ST9 er måske den soundbar i testen med den bedst balancerede lyd, samtidig med at den har den dybbas, som Canton DM 90.3 mangler. Sony lyder bare ikke helt så sejt.

 

Konklusion

Sony HT-ST9 byder på mange muligheder og god multirumsfunktionalitet, så den kan tale med andre kompatible trådløse højttalere. Den er let at bruge og understøtter moderne Ultra HD-videoformater takket være HDCP 2.2.

Lyden er rigtig godt balanceret, og vokaler og instrumenter klinger fint. Film lyder naturligt med et godt indtryk af surround. Sony lyder dog ikke så sejt som visse andre og går i kompression, når man spiller højt. Men kompromiserne er meget velvalgte, og det er en soundbar, der kan engagere.

Sokkel på steroider
Testens eneste lydsokkel er Cantons største, og den tager både film og musik dødsens alvorligt.

Cantons største og kraftigste lydsokkel er ret stor og pladskrævende sammenlignet med de lydsokler fra producenten, vi tidligere har testet, DM 50 og DM 75. Hvis tv’et placeres oven på DM 90.3, kan det se lidt vulgært ud, så det er bedst, hvis man har et tv-møbel med ledig hyldeplads.

Lydsoklen anvender fire 11 cm’s bas-elementer til at håndtere de dybeste frekvenser. Føler man alligevel behov for en separat subwoofer, så er der udgang til sådan en. Gå i så fald ind i menuen og aktivér udgangen, og lydsoklen vil automatisk sende alle frekvenser under 80 Hz til subwooferen. Så bliver soklen aflastet, og man kan spille endnu højere og renere.

Hvor de to små brødre mangler HDMI-indgange, sidder der tre af slagsen på DM 90.3 samt en udgang, der understøtter lydretur ud fra tv’et. En klar fordel, når Blu-ray-afspiller, spilkonsol og kabel-tv-boks skal kobles til.

Fjernbetjeningen i metal ligger godt i hånden, og lydsoklen har justering af bas og diskant, ligesom man kan vælge imellem stereo og surround-effekt.

 

Lydkvalitet

Med en god Bluetooth-kilde, som udsender enten aptX eller AAC, lyder DM 90.3 meget fint og fyldigt.

Der er god klang i Tracy Bonhams steelguitar, og selv de vanvittige elektroniske rytmer fra psytrance-duoen Infected Mushroom swinger, så man får lyst til at finde glowsticks frem. Bob Dylans “Man in the Black Coat” lyder imponerende, med en solid gengivelse af hans rustne stemme, samtidig med at der er opløsning nok til at få nuancerne frem. Den tonale sammenhæng er rigtig god, og elbassen lyder dejlig saftigt.

Hvis man derimod har en dårlig Bluetooth-kilde – såsom undertegnedes HTC One M8s – bør man overveje en medieafspiller og slutte den til en af digitalindgangene. Marantz NA6005 med AirPlay overgår selv de bedste Bluetooth-kilder.

Interstellar nyder også godt af den kraftige lyd. Dialogerne er store, lydbilledet er åbent, og bas-effekterne gengives overbevisende, selv uden subwoofer. Bassen er også mere uanstrengt end på flere af konkurrenterne. Men de dybeste bas-effekter får lydsoklen til at blafre, når man spiller højt, og det kan være en god idé at overveje en subwoofer.

Vi prøvede også at tilslutte vores dyre reference-sub fra Procella samt Yamaha YST-SW300, og i begge tilfælde gav det et godt resultat. Fordi lydsoklen så deler ved 80 Hz, får man betydelig renere og mere dynamisk lyd i ekstreme situationer.

 

Konklusion

Selv uden ekstern subwoofer er Canton DM 90.3 en heftig lydsokkel, som gengiver både musik og film på kraftfuld og underholdende vis. Basrytmerne er intense, og man får lyst til at danse. Dialoger på film bliver fyldige, og lydeffekter og filmmusik gengives overraskende kraftigt.

Alligevel kan den også have gavn af en subwoofer, især hvis man gerne vil kunne skrue op for lyden på film med udpræget brug af bas-effekter.

Trådløs musiker
Vifa Stockholm er en stor soundbar, der primært fokuserer på trådløse musikoplevelser, men også fungerer til film.

Hidtil har Vifa primært været kendt for deres højttaler-elementer. Nu satser de hårdt på lækre trådløse lydprodukter, og Stockholm er den største højttaler i familien. En stor soundbar, som er for høj til at stå på bordet foran tv’et og derfor må monteres på væggen eller stå på en hylde nedenunder.

Med sit lydperforerede “sofabetræk” er den lækker at se på. Og den har hverken brug for eller understøtter ekstern subwoofer, da den huser fire 10 cm bas-elementer ud over to mellemtoner og to diskanter.

Soundbaren kobles til det trådløse hjemmenetværk ved at holde tilslutningsknappen inde, indtil lyset på soundbaren blinker hurtigt hvidt. Højttaleren dukker så op som separat netværk på mobilen. Tilslut og følg instruktionerne. Ganske enkelt.

Der er ingen kildevælger på hverken fjernbetjening eller soundbar. Hvis der spilles musik fra en tilsluttet netværksenhed, prioriteres den. Næste prioritet er Bluetooth, og hvis der ikke spilles dér, er det kablet tilslutning, der tæller. Hvis man vil have lyd fra tv’et via optisk digitalkabel, skal man derfor ikke tilslutte noget med AirPlay eller Bluetooth.

Download Vifa-app’en for at skifte mellem forskellige lydindstillinger, justere lysintensiteten på dioden og skifte navn på netværket.

 

Lydkvalitet

Stereomusik via AirPlay lyder balanceret, og trods manglen på subwoofer er bassen fyldig og rytmisk. Tracy Bonhams guitar har god krop, og hendes stemme lyder fint med god resonans. Der er ikke helt samme dynamik som med Focal Dimension, strengene klinger ikke lige så sprødt, og soundbaren følger ikke så godt med i svingene i musikken. Men den lyder fint og anstændigt, og man kan spille pænt højt.

Dialogerne i film kommer godt ud med den fyldige gengivelse, men mangler noget diktion i overtonerne. Jeg tager mig i at skrue lidt mere op end med både Focal og Harman Kardon for at få ordentlig indlevelse med Interstellar.

Der er ikke rigtig nogen surround-sound funktion her. Vi føler os aldrig omgivet af hav på den oversvømmede planet midt i filmen, og selv om bas-effekterne lyder mere fyldigt end med Bowers & Wilkins Panorama 2, så er andre soundbars med subwoofer mere medrivende på de mest intense lydeffekter.

 

Konklusion

Vifa Stockholm er en stor, lækker soundbar, der især vil se godt ud på væggen, men også kan placeres på hylden under tv’et, hvis der er plads. Den kan afspille musik via netværk eller Bluetooth, og tv-lyden kommer via optisk digitalkabel.

Brugervenligheden er god, og bedst sammen med Vifa-app’en. Lyden er fyldig og behagelig, hvad enten der er akustisk musik eller elektropop på menuen. Der er ikke den samme dynamik og opløsning som på de bedste, og filmlyd kunne godt trænge til hjælp fra en subwoofer.

Denne soundbar er først og fremmest beregnet til musik.

Ikke mere end okay
Med deres 20 års erfaring havde vi håbet, at Arcam ville lave en bedre soundbar.

Arcam har satset på at gøre det så nemt som muligt med Solo Bar. Her er ikke netværkstilslutning, så streaming af lyd skal ske via Bluetooth. Har man en aptX-kompatibel enhed, kan det give bedre lyd. Soundbaren kan styres med en særlig Arcam-app til smartphone eller tablet, hvis man ikke vil bruge den lidt kedelige fjernbetjening, der følger med.

Solo Bar understøtter alle gængse lydformater inklusive dts-HD og Dolby TrueHD. Som udgangspunkt sælges den uden subwoofer, men den er beregnet til at fungere sammen med den trådløse Solo Sub.

Soundbaren er blandt de få, der kan kalibrere lyden til lytterummet takket være en medfølgende målemikrofon. Den er nem at tilslutte og bruge, men vi kan ikke lide, at der er ikke så meget som diskantjustering på den.

 

Lydkvalitet

Autokalibreringen fungerer, da lydbilledet er temmelig hermetisk uden. Efter kalibreringen forsvinder en pukkel i den øvre bas, der maskerede dialoger og sangstemmer, som dermed bliver klarere og mere åbne.

Rumfølelsen i Movie-indstillingen er ikke imponerende og giver ikke noget særligt indtryk af surround-sound. Det lyder næsten som mono, og ofte synes jeg, at det lyder bedre i almindelig stereo. Uden subwoofer bliver det for tyndt, og i modsætning til Bowers & Wilkins Panorama 2 og Focal Dimension er Arcam Solo Bar afhængig af en subwoofer for at kunne underholde.

Med subwooferen bliver det bedre, men den har skuffende lidt punch. Jeg ender med at sætte den på fuld tryk, og alligevel synes jeg, at det er for anæmisk.

Dialogerne lyder ganske klart og fint, men soundbaren går lidt for hurtigt i kompression, når folk råber til hinanden på skærmen.

Når man slår Bluetooth til for at streame musik, bliver man – ligesom med Harman Kardon – bedt om at hente en app, her Arcams Music Life. Den fungerer udmærket og giver et okay overblik over musikbiblioteket, også hvad der ligger på computeren, hvis man har installeret et DLNA-program som Twonky eller Plex.

Når vi ved, hvor gode forstærkere Arcam laver, er det lidt skuffende at konstatere, at lydkvaliteten på musik kun er middelmådig. Kvindevokaler lyder noget hårdt og indelukket, og elektroniske rytmer som f.eks. Infected Mushroom vidner om, at der ikke er tilstrækkelig kontrol over subwooferen.

 

Konklusion

Arcam har satset på en soundbar med få funktioner, som er nem at bruge. Hvilket er fint. Den har også automatisk rumkorrektion, der fungerer.

Men lyden er desværre ikke god nok. Lydbilledet mangler dynamisk kontrast, opløsningen er ikke god nok, og dialogerne går i kompression, når folk råber til hinanden på film. Soundbaren kan købes uden subwoofer, men kræver en for at være tilstrækkelig medrivende. Dog ikke Solo Sub, der er for tam.

Arcam mangler både opløsning i toppen og punch i bunden. Mellemtonen er fin og differentieret, men vi får aldrig følelsen af, at det er et produkt, der er lagt kærlighed i.

Brugervenlig men tam
Bose har en af de mest brugervenlige soundbars, som desuden har trådløs multirumsfunktion. Men lyden er i den tamme ende.

SoundTouch 130 er en del af Boses multirumsfamilie. Trådløs afspilning sker via Bluetooth fra mobil, tablet eller computer, hvorefter soundbaren forlænger lyden til eventuelle andre kompatible produkter i huset via det trådløse netværk.

Den er nem at tilslutte takket være en overskuelig hurtigguide. Subwooferen kobles trådløst til systemet og synkroniserer uden problemer.

Fjernbetjeningen er stor og ligger godt i hånden. Desuden er den programmérbar, og da den anvender RF-signaler, behøver man ikke at pege på det produkt, der skal styres. Soundbaren kan også betjenes fra mobil og tablet med SoundTouch Controller, som har både Spotify og Deezer indbygget, men ikke Tidal. Downloader du SoundTouch-softwaren til pc eller Mac, bliver din private musiksamling føjet til systemet.

Der medfølger en målemikrofon, som fæstnes på hovedet af lytteren for at kalibrere lyden bedst muligt til der, hvor man sidder. Det går meget nemt og hurtigt.

 

Lydkvalitet

Musik i stereo få stor surround-effekt. Sidstnævnte er altid tændt og kan være lige i overkanten. Men den tonale klangkarakter er ganske fin, selv uden automatisk højttalerkalibrering. Ed Sheerans “Thinking Out Loud” har god fylde nedad i stemmeregisteret, og bassen er fint timet og følger godt med i svingene. Mellemtoneområdet – hvor vokaler og instrumenter hovedsagelig ligger – er i den tynde ende, og det hele lyder for indelukket.

Efter kalibrering kommer der mere energi i diskanten og dermed klarere og mere åben lyd. Der er ikke samme opløsning som på Focal, Canton og Bowers & Wilkins, men Bose har god energi i bassen og fin timing. Sammenhængen mellem subwoofer og soundbar er ganske god, men vi savner flere tonestrukturer i bassen. Det bliver lidt monotont.

Det er med film, at Bose trives bedst. Her kommer det store lydbillede til sin ret, og man får følelsen af at være omringet af vand på den oversvømmede planet i Interstellar. Men dialogerne lyder lidt tyndt, og lyden går i kompression, når spændingsmusikken falder ind. Orgelmusikken lyder temmelig sammentrykket og komprimeret.

 

Konklusion

Bose SoundTouch 130 er nem i brug, også når man skal spille trådløs musik. Lyden har en surround-effekt, som man ikke kan slå fra, og det betyder, at musik i stereo lyder oppustet. Men den tonale balance er rigtig god, og subwooferen følger godt med.

Film nyder godt af det store lydbillede, der næsten lyder, som om der er baghøjttalere tilsluttet. Dialogerne har fylde og mangler kun lidt opløsning i overtonerne for at blande sig med de bedste. Dynamikken er til gengæld ikke alverden, og orkestermusik og råbende dialoger lyder fladere, end vi bryder os om.

Lydmæssigt når SoundTouch 130 altså ikke helt til tops.

Ultraslank overraskelse
Fra Harman Kardon kommer en supertynd soundbar med overraskende klar og åben lyd.

Denne lækre soundbar er ekstremt tynd og vejer kun 2,6 kg. Det betyder, at den ser godt ud på væggen, også sammen med et tyndt tv. Alternativt medfølger der en elegant bordstøtte. Subwooferen er også flad som et bræt og passer under de fleste sofaer, hvis man ikke vil have den synligt fremme. Eksperimentér gerne med, hvordan du får den fedeste bas!

På grund af pladsmangel på bagsiden af soundbaren anvendes Micro HDMI-stik i stedet for de sædvanlige store. Der medfølger ét kabel, resten skal købes separat. Der er tre indgange samt en udgang med lydreturkanal (ARC). Sådan en er guld værd for tv’er med tilsvarende stik, da den kan kommunikere begge veje.

Musik kan streames trådløst fra mobil eller computer via Bluetooth. Da jeg tilsluttede min iPad, blev jeg ledet til App Store for at downloade app’en Harman Kardon Remote. Den er dog kun en brugerflade; man kan sagtens bruge de musik-apps, man er fortrolig med, såsom Spotify, Tidal eller Apple Music.

Brugervenligheden er generelt god, og selv om fjernbetjeningen ser påfaldende billig ud, har den en diskret knap for hver kilde og separat volumenjustering af subwooferen.

 

Lydkvalitet

På subwooferen kan delefrekvensen justeres, hvilket er nemmest at gøre til musik i stereo. Jeg var lidt skeptisk, før jeg satte musik på, for soundbaren er temmelig let og virker spinkel. Derfor var det en positiv overraskelse, at lyden både er balanceret og ganske opløst opad i overtonerne, med tydelig artikulation af vokaler og instrumenter. Dynamikken er ikke ligefrem rå, men ved normalt lytteniveau fungerer det fint.

Skal man spille højt, bør subwooferen dæmpes noget. Da kan man skrue godt op, selv om dynamikken så bliver temmelig flad. Det interessante er, at Harman Kardon lyder mere rigtigt end Bose og Definitive Technology, så selv om den ikke har så sej og fyldig lyd, vil den helt sikkert finde et publikum.

Til film er surround-effekten ikke lige så god som med Canton og Bowers & Wilkins, men det fungerer ganske udmærket. Actionscener får ikke samme intensitet som med de kraftigste konkurrenter; dertil er subwooferen for svag, og skrigende stemmer går i kompression og lyder fladt. Men det er alligevel imponerende, hvad dette slanke sæt kan udrette, især hvad balance og klarhed i lydbilledet angår.

 

Konklusion

Den superslanke soundbar fra Harman Kardon ser lækker ud og lyder klart og tydeligt, uden at det bliver skarpt. Dialoger på film lyder fint og åbent, og forholdet mellem soundbar og subwoofer er godt nok til at skabe en god helhed. Ud over at der mangler noget energi, også til musik i stereo, er lyden klar og fin – langt bedre, end man kan frygte, når man ser, hvor tynd soundbaren er.

De bedste soundbars til 5.000-6.000 kroner er lige så gode, men så får man ikke det lækre look.

Elegant løsning
Funktioner er der få af, men lyden er flot. Og man kan selv vælge, om Dimension skal være soundbar eller lydsokkel.

Focal Dimension er en lang soundbar, der passer til store skærme. Den sælges uden subwoofer, men er skabt til Dimension Sub, som vi har taget med her. Subwooferen er passiv og drives af soundbarens indbyggede forstærker.

Sub’en kan på elegant vis lægges bag soundbaren, så de to tilsammen danner én stor lydsokkel, som tv’et kan stå på. Eller man kan montere soundbaren på væggen under tv’et og placere subwooferen et andet sted i rummet. Soundbaren kan også fungere med andre subwoofere, såsom Focals trådløse Sub Air. Her er der mulighed for kreative løsninger!

Soundbaren har indbygget surround-funktion. Den kan justeres lidt med en knap på bagsiden, alt efter hvor stort rummet er. Men den kan ikke slås helt fra. Jo større rum den sættes til, jo mindre bliver surround-effekten, hvilket er en fordel, hvis man skal høre meget musik i stereo.

Soundbaren har én HDMI-indgang og en udgang med lydretur. Hvis man bruger lydreturudgangen, kan man justere lyden på soundbaren med tv’ets fjernbetjening. Og det er godt, for den medfølgende minifjernbetjening er ikke særlig imponerende.

Der medfølger en Bluetooth-adapter, som kobles til på bagsiden for trådløs musik-streaming.

 

Lydkvalitet

Da Focal Dimension også kan købes uden subwoofer, hører vi den først alene. Dialogerne på film er meget klare og har god fylde nedad takket være separat højttaler-element til centerkanalen. Soundbaren er en ægte 5.1 soundbar med et separat element til hver kanal, hvor dem til bagkanalerne er faseforskudt for at give et indtryk af surround-lyd. Og det virker.

Man får også et godt indtryk af bas-effekterne, selv uden subwoofer. Men Interstellar er ikke lige så spændende og foruroligende uden sub. Sammen med Dimension Sub bliver det langt mere intenst, og subwooferen hænger tidsmæssigt godt sammen med soundbaren.

Musik i stereo får et stort lydbillede og god lyd på vokaler og strengeinstrumenter. Men subwooferen overdriver lidt, og selv hvis den dæmpes til minimum, kommer der en svulstig pukkel i bassen, som maskerer musikken noget. Faktisk er der visse optagelser, som vi vil påstå lyder bedre uden sub. Det kan derfor være en idé at overveje en anden subwoofer.

Vi lånte også Focal Sub Air til testen, og den fungerede bedre til musik, da den har flere justeringsmuligheder.

 

Konklusion

Focal Dimension er en soundbar med få justeringsmuligheder, men mange muligheder, hvad angår placering og match med forskellige subwoofere. Vi valgte den mest oplagte, nemlig Dimension Sub, som virker rigtig godt til film, men bliver noget svulstig til musik i stereo. Det afhænger af, hvad man kan lide, men det kan være værd at lægge nogle ekstra penge i en bedre subwoofer. Såsom Sub Air.

Når det er sagt, så er Focal Dimension klart et godt valg med rigtig god lyd til film. Og til denne pris er den testens bedste køb.

    Læs også

    Harman Kardon Citation One

    Harman Kardon Citation One

    Harman Kardon Citation One er et basmonster. På den dårlige måde.

    Tilføj som favorit
    En pandekageflad soundbar med det hele

    En pandekageflad soundbar med det hele

    DALI lancerer trådløs soundbar på high-end messe.Tilføj som favorit
    Dynaudio sætter pris på Confidence

    Dynaudio sætter pris på Confidence

    Et år efter annonceringen er der kommet priser på Confidence-højttalerne.Tilføj som favorit
    Focal fejrer 40 år

    Focal fejrer 40 år

    Fødselsdagsfest med nye højttalere – og bilstereo!Tilføj som favorit
    Tårevækkende smukt fra Sonus faber

    Tårevækkende smukt fra Sonus faber

    Minima Amator er blandt de glemte legender, men nu kommer der en ny version af højttalerne.Tilføj som favorit
    Flere af Magicos billigste

    Flere af Magicos billigste

    A-serien er high-end, så det holder, bare lidt billigere.Tilføj som favorit
    Den bedste er blevet endnu bedre

    Den bedste er blevet endnu bedre

    Naim Mu-so 2 lover os endnu bedre lyd.Tilføj som favorit
    Luk menu

    LYD & BILLEDE
    LÆSERUNDERSØGELSE
    SVAR & VIND

    KYGO HOVEDTELEFONER

    Vi vil hele tiden forbedre os – og nu vil vi gerne vide, hvad DU mener om os!
    DELTAG HER
    close-link