Det er fedt, når hovednavnet åbner Roskildefestivalen på Orange Scene. Men den rigtige fest starter først i festivalcampen klokken et om natten, hvor lydsystemerne drøner om kap i sommernatten. Den lejr, der har den største højttaler og det stærkeste batteri, vinder! Og det bliver sandsynligvis en Soundboks! For ingen batteridrevet højttaler kommer op på siden af den, når det gælder brutal magt! Og den får de mere civile party-højttalere til at minde om uskyldige påskelam.
Det er tre år siden, første udgave af Soundboks-højttaleren brød gennem lydmuren. Den brød grænsen for, hvor højt en batteridrevet Bluetooth-højttaler kunne spille. Og også for, hvor meget den kunne veje – og koste! Siden da er Soundboks blevet fast inventar på pakkelisten til musikfestivaler. Man finder stadig hjemmebyggede lydvogne, men den sorte lige-akkurat-bærbare højttaler ses og i endnu højere grad høres overalt.
Den spritnye The New Soundboks ligner de to foregående udgaver til forveksling, men inde bag det sorte metalgitter er alt efter sigende designet om helt fra bunden.
Heavy duty
Grundstammen i konstruktionen er fortsat to følsomme 10 tommers bas-enheder. Diskanten varetages af et kæmpestort horn med en 1 tommes driver bag. Hver enhed trækkes af en 72 watt klasse D-forstærker – næsten dobbelt så meget som i den første udgave. Strømmen til det hele leveres af en 12 volt akkumulator, der bor i et en fordybning i kassen. Det betyder, at batteriet kan skiftes på få sekunder, hvis man løber tør midt i festen. Forudsat at man har købt et ekstra batteri. Der er strøm til fem timers fest ved fuldt lydtryk. Eller omkring 40 timer med en smule hensyn til omgivelserne.
En af forskellene fra før er på indgangssiden, hvor der er kommet professionelle indgangsbøsninger til at supplere de “civile” minijack- og Bluetooth-forbindelser. To combo-indgangsbøsninger til 6,3 mm jackstik og XLR-ditto gør det let at koble Soundboksen til en mikser og bruge den som PA-anlæg. Det er rigtig godt tænkt, da Soundboks med sit vanvittige lydtryk bare tigger om at blive brugt af gademusikere og hobby-DJ’s.
Som de tidligere modeller er den nye Soundboks forsynet med beskyttende kanter i aluminium, ligesom professionelt udstyr. Men som en fiks detalje er de kugleformede hjørnebeskyttere nu af plast. De beskytter stadig højttaleren, men undgår nu at ødelægge alt – og alle – man støder ind i.
Der hører naturligvis en app til Soundboks. Den er uundværlig til at koble flere højttalere sammen – og det er i praksis alt, hvad den kan. Ud over at opdatere firmwaren, hvilket ikke bør gøres på en dag, hvor man ikke har god tid!
If you can’t beat them – join them
En slingretur på en festivalcamp ud på aftenen er en kakofonisk oplevelse af buldrende lydsystemer. Men lydtrykskampen mellem de mange Soundbokse bliver uafgjort. Her trækker den nye Soundboks et es ud af ærmet. Nu kan man nemlig sammenkæde op til fem højttalere, der spiller samme lyd. Dermed kan man både spille højere og dække et større område med øresønderrivende lyd.
Don’t do this at home!
En højttaler som Soundboks bør omgås med varsomhed. Ifølge producenten kan den levere et lydtryk på 126 dB. Vi tager det lige en gang til: Et hundrede seksogtyve decibel! Seks dB over smertegrænsen!
Selv om man i bedste fald skal se stort på forvrængning og frekvensgang for at komme helt derop, er der ingen tvivl om, at Soundboks kan spille VANVITTIG højt! Og opholder du dig i nærheden af den i længere tid, er der ikke bare mulighed, men garanti for varige høreskader!
Derfor skal den bruges med omtanke. Helst udendørs, hvor den fint spiller en teltlejr op, og hvor man kan komme på afstand. Nogle meter væk er lydtrykket nemlig aftaget så meget, at man sandsynligvis kan nøjes med at vågne med ringen før ørerne næste dag, men med hørelsen i behold.
Rock and Roll
Lad mig med det samme slå fast, at The New Soundboks ikke er en højttaler, der bedst værdsættes med kammermusik, mens man nyder en kop te og en klidkiks. Den er til gengæld helt i sit rette element med hård rock, tunge electro-beats, grillede spareribs og øl i rammevis!
De to bas-enheder er af typen med lette membraner og stive kantophæng. Det er ikke opskriften på dybbas, men på effektivitet. En indbygget DSP hjælper lidt på bunden ved lavere styrker, men det er i mellembassen, der for alvor er smæk på. Trommer og slagbas sidder lige i brystet, hvor de hører hjemme. “Medellín” med Madonna lyder stramt og præcist. Orkestermusik skal man til gengæld bare lade være med at sætte på!
Soundboksen spiller hårdt og effektivt uden det helt store raffinement. Bassen runger udpræget hult, men den sætter gulvbrædder og alle løse genstande i svingninger. Mellemtonen er bedre, end man skulle tro ud fra bestykningen, og stemmer lyder faktisk ganske godt. Diskanten skærer pænt igennem i det område, hvor det er interessant – mens de allerhøjeste, og ganske uinteressante, frekvenser forbigås.
Det kan lyde som en hård dom, og havde det drejet som en hi-fi-højttaler, ville jeg have anbefalet konstruktøren at opsøge andre karriereveje. Men Soundboks leverer præcis det, den er skabt til: Lydtryk i overvældende mængder. Hvorvidt den rent faktisk kan levere 126 dB, forbliver ubesvaret, da min lydtryksmåler kun går til 120 dB. Men den kan i hvert fald spille højt!
Konklusion
The New Soundboks er en højttaler, der stikker ud fra mængden. Den har mere tilfælles med et PA-anlæg end med hi-fi-højttalerne hjemme i stuen. Den er til gengæld fuldkommen perfekt til det, som den er lavet til: At skabe larm og ballade på festivaler og strande.
Målt med en hi-fi-målestok har den nogle mangler, men ikke nogen, der betyder noget midt i en fem dage lang fest. At den har fået professionelle indgange, kan desuden være det, der får den ind i varmen hos musikere med eget anlæg. Prisen har fået et lille nøk opad, men lyden er faktisk også lidt bedre end før.