Yamaha – som laver alt fra koncertflygler til motorcykler – har en lang tradition inden for hi-fi og lydudstyr til både private og professionelle. Firmaets hi-fi-forstærkere og surround-processorer er anerkendt for vellyd, og mini-monitoren NS10 betragtes som et uundværligt redskab i et flertal af verdens lydstudier. Hvis du har et sæt NS10 stående i garagen eller på loftet, kan de indbringe op til 1.000 dollars i brugtpris. Ikke dårligt for snart 40 år gamle højttalere, der oprindelig var tænkt til prisbillig hjemmebrug.
Med den forhistorie in mente er det ikke mærkeligt, at Yamaha siden da har designet adskillige efterfølgere til NS10, senest den trådløse multirumshøjttaler NX-N500, som med sin snehvide 5 tommers bas og gitterbeskyttede dome-diskant ligner en moderne, lidt mere kompakt hyldest til klassikeren.
Ligheden går endda så langt som til, at bas-elementet har samme sorte kantophæng og karakteristiske fold i pappet, der hvor center-domen er limet fast. Kabinettet har dog en mere moderne sort finish med afrundede kanter og er af basreflekstypen.
Ægte aktive
Mens ligheden i det ydre er slående, er indmaden en helt anden historie. For det første er NX-N500 aktive. Og ægte aktive endda, det vil sige med separate forstærkere til bas og diskant samt elektronisk delefilter. Der sidder aktiv elektronik i begge kabinetter, så begge højttalere skal sluttes til lysnettet. Desuden skal de to højttalere forbindes indbyrdes med et XLR-kabel til analog signaloverførsel samt et Cat5-netkabel til kontrolsignaler. Altså mindst fire kabler. For et sæt trådløse højttalere er det rigtig meget ledning!
Den venstre højttaler har indgange for USB, optisk digital og analog mini-jack. Der er også en indgang for Ethernet samt trådløs tilslutning og selvfølgelig Bluetooth. Man kan med andre ord tilslutte snart sagt hvad som helst, og digitale signaler kan være i en hvilken som helst form og opløsning, fra MP3 til 5,6 MHz DSD-filer. Dog mangler OGG-filer på listen.
Lyden
Men ét er udseendet, noget andet er ydelsen. Kan NX-N500 leve op til deres forgængere, eller er det bare en design-gimmick? Jeg har ikke haft adgang til at sammenligne direkte med et sæt originale NS10, men de små Yamaha-højttalere besidder bestemt nogle af de monitor-kvaliteter, som NS10 er kendt for. Mellemtonen er endda overordentlig klar og ufarvet, hvilket især gavner sang. Teksturen i Marianne Faithfulls sprukne, knækkede stemme på “The Ballad of Lucy Jordan” kommer frem med en gruopvækkende klarhed.
Stereoperspektivet er fremragende. På Roger Waters’ “Three Wishes” er stemmer og lydeffekter placeret langt uden for højttalerne, og NX-N500 klarer dette bedre end de fleste højttalere, jeg har testet. Også langt dyrere. Rumfornemmelsen er ligeledes rigtig fin, og man får fornemmelsen af et åbent vindue til optagerummet (eller til den illusion af et optagerum, som blev skabt af teknikeren i studiet).
God, men ikke overdrevet bas
Basgengivelsen er overraskende god for så små højttalere, hvilket vidner om en velprogrammeret DSP. Heldigvis er Yamaha ikke faldet for fristelsen til at imponere med overdrevet bas. Bunden er tør og fast ned til den nedre grænse på 54 Hz, men så heller ikke dybere. Man kan godt tvinge det lille bas-element til at gå dybere endnu, men så går impulsgengivelsen fløjten – og forvrængningen går i vejret.
NX-N500 er mere kritiske med hensyn til placering end Samsung R5, der spreder lyden ligeligt i rummet, og Sonos Play:5, som har en genial rumtilpasning i app’en. Men placeret med respekt er resultatet hi-fi-mæssigt flere klasser over disse to.
Yamaha NS10 var berygtede for at lyde rædsomt med dårlige optagelser. Helt så nådesløse er NX-N500 heldigvis ikke. Dårlige optagelser lyder ikke ubehageligt på dem. Bare kedeligt. Hvorpå man skynder sig at finde en mere spændende optagelse. Og så bliver det magisk igen!
Med en samlet forstærkereffekt på 44 watt og et 5 tommers bas-element er der naturlige grænser for, hvor langt kræfterne rækker. Skruer man volumen helt op, begynder det hele at lyde presset, og luften mellem instrumenterne forsvinder. Vilde dansefester er ikke de små NX-N500’s livret, men inden for rammerne af rimelig hverdagsbrug følger de fint med.
Volumenknappen på bagsiden kan med fordel skrues en kvart omgang ned; så undgår du, at højttalerne nogensinde kommer ud, hvor de ikke kan bunde. I hvert fald så længe lydkilden er trådløs og digital.
Både Bluetooth og multirum
NX-N500 er i tråd med dagens mode trådløse. Man kan både bruge Bluetooth og netværk. En ydre Wi-Fi-antenne sikrer, at der altid er en stabil opkobling til netværket, men man kan også tilslutte dem via kabel.
Højttalerne bruger Yamahas egen multirumsstandard, MusicCast. Har du andre nyere Yamaha-apparater, kan de sandsynligvis samles med NX-N500 i et multirumssystem. Det hele styres fra Yamahas MusicCast-app (iOS og Android). Du kan også streame lyd via AirPlay og DLNA.
MusicCast-app’en fungerer udmærket, og opsætningen er forholdsvis logisk – dog uden at være tilnærmelsesvis lige så intuitiv og simpel som hos Sonos. Der er et rimeligt udvalg af musikkilder, herunder Spotify og TuneIn netradio, men ikke Tidal.
Konklusion
Jeg havde ventet en del af Yamaha NX-N500, men virkeligheden overgår så rigeligt forventningerne! De kan andet og mere end bare at se godt ud i indretningen (hvad de i øvrigt også gør glimrende). Hvis du søger nem multirumslyd, er Sonos stadig kongen, men anbring Yamaha NX-N500 på stuens bedste plads, og slut en højkvalitetskilde til, så har du et kvalificeret hi-fi-anlæg i stuen til spotpris.
Læs videre med LB+
Årets bedste tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer