Australske Audiofly er et nyt bekendtskab for os. Ikke overraskende, for mærket har hidtil haft begrænset distribution i Skandinavien. Men det håber importøren Solipi at gøre noget ved, ikke mindst med AF180 – den næstdyreste model i sortimentet.
Audiofly har formået at få plads til hele fire enheder i hver prop, alle balancerede armaturer. Mange bruger dem til diskantområdet på grund af deres hurtighed og lave masse, men de har også gode egenskaber nedad i frekvensområdet. Bare de ikke bliver overbelastet, for de kan ikke tåle helt så meget som almindelige dynamiske enheder.
Det problem kan man løse ved at dele det hørbare frekvensområde op i flere dele og give hver driver et begrænset frekvensregister.
AF180 har en behagelig impedans på 18 ohm og en følsomhed på 108 dB, hvilket gør, at de fint kan drives med en mobiltelefon, men gode, dyre hovedtelefoner – også hørepropper som AF180 – fortjener en musikafspiller med ordentlig lyd. Eventuelt en hovedtelefonforstærker.
I pakken er der også en adapter til 6,3 mm jack-stik samt dobbelt mini-jack til fly plus hele ni par øredutter. Audiofly har også den største transportæske, vi har set til hørepropper – den ser flot ud, men kan ikke være i en bukselomme.
Lydkvalitet
AF180 er møntet på professionelle og musikere, og som ventet lyder AF180 neutralt og detaljeret. Men hvor RHA bliver for skarpe i toppen for undertegnede, er lyden nærmes perfekt afbalanceret på Audiofly. Tag f.eks. David Bowies “Lazarus”. Der er fart over stortrommen, og elbassen har rigtig meget attack. Det smælder i guitarstrengene, og blæserne står godt ud fra lydbilledet. Bowies stemme er krystalklar, og det hele er meget velordnet og opløst.
Ligesom både RHA og ACS gengiver Audiofly musikken ærlig og upoleret. Alligevel lyder AF180 lidt mindre sterilt. Lige nok til, at de opleves som mere musikalske. De er lidt blødere og glattere i klangen, så man ikke bare sidder og hører svaghederne i enhver musikproduktion. I stedet sidder man og lytter til musikken. Men propperne er stadig ærlige nok til, at man fint kan bruge dem til monitoring på scenen.
Konklusion
Audiofly laver hørepropper til professionelle musikere, som ikke burde gå på tværs af lyd-entusiasternes ønsker. Men det gør de ofte, for musikelskere foretrækker som regel en lidt mere fyldig lyd, end teknikere kan tillade sig at arbejde med.
Audiofly AF180 tilføjer ikke kunstig fylde, men gengiver musikken på neutral vis. Men med deres glimrende dynamik bliver det alligevel ikke kedeligt, og man sidder og lytter til musikken i stedet for at hænge sig i svagheder ved optagelsen.
Audiofly har også sandhedsserum. Sandheden bliver bare ikke gengivet så nådesløst som med RHA og ACS, og for musikelskere er det kun positivt.
Også i denne test:
RHA CL1
Simpelthen for dyre
Alt ved RHA oser af kompromisløshed. Også lyden. Men undervejs er prisen blevet for hamper.
ACS Evolve Studio Universal
Når sandheden skal frem
ACS’ hørepropper afslører alt i enhver musikindspilning. På godt og ondt.
Sony XBA-N3AP
Den bedste bas
Det er ikke til at høre, at Sonys hørepropper er de billigste i testen.
AKG N40
Skræddersyet vellyd
AKG lader dig tilpasse N40 med tre forskellige filtre. Når de er bedst, lyder de meget opløst og musikalsk.