Panasonic har en solid track record, hvad angår at levere TV’er med høj ydelse. Topmodellen TX-65GZ2000E står tilbage som et af de sejeste TV’er, vi testede i 2019, med kontrast og farvekvalitet på niveau med en professionel studiemonitor! Det eneste sure ved GZ2000 er, at det koster 30.000 kroner, hvilket er meget for et 65 tommers OLED-TV, uanset kvaliteten.
Hvis du er prisbevidst og vil have det bedst mulige billede til en mere fornuftig sum penge, kan det være en idé at tage et kig på lillebror TX-65GZ960, som er et af Panasonics billigste OLED-TV’er fra 2019. Det er en mere nedskaleret version uden topmodellens professionelle OLED-panel og indbyggede Atmos-højttalere. Til gengæld kan du spare 7.000 kroner og stadig få en billedkvalitet, der er meget tæt på topmodellens.
Design
Panasonic GZ960 har en æstetisk nøgtern og minimalistisk fremtoning. Både billedrammen og den firkantede fod er i mørk metal-finish. Den mørke farve er meget seervenlig uden blanke detaljer, der forstyrrer blikket.
GZ960 er også væsentlig slankere og lettere end storebror GZ2000, da det ikke har nogen ekstra højttalere på bagsiden. Derimod har det en indfældet lomme til tilslutninger samt dæksler til skjult kabelføring ned gennem foden.
Selv om Panasonic GZ960 ikke ser specielt dyrt ud, er byggekvaliteten fremragende. Det er et solidt TV, der helt sikkert vil holde i mange år. (Foto: Panasonic)
Brugervenlighed og funktioner
GZ960 anvender Panasonics egenudviklede brugerflade og menusystem. Det såkaldte My Home Screen virker lidt forældet sammenlignet med de nyeste versioner af Android, WebOS (LG) og Tizen (Samsung). Panasonics fjernbetjening har efterhånden også nogle år på bagen, og vi havde gerne have set en mere moderne variant med færre knapper.
Når det er sagt, så virker systemet behageligt i brug. Startskærmen giver hurtig adgang til TV-kanaler, apps og tilsluttede enheder, og menuerne er lette at blive fortrolig med.
GZ960 understøtter både HDR10+ og Dolby Vision, som er de to vigtigste HDR-formater med dynamisk kontrast. Dermed er man sikret, at stort set alt videoindhold – hvad enten det kommer fra f.eks. Netflix, Amazon Prime eller 4K UHD Blu-ray – kan vises i bedste tilgængelige format og kvalitet. Helt klart et vigtigt punkt, hvis du er serie- og/eller film-entusiast.
Panasonic-skærmens HDMI-indgange understøtter ALLM (Auto Low Latency Mode), der automatisk skifter til spilindstillingen, når det registrerer en spilkonsol. Vi målte forsinkelsen (input lag) til ca. 22 millisekunder. Det er ikke så rekordlavt som LG’s OLED-skærme, men hurtigt nok til de fleste.
Billedkvalitet
Selv om GZ960E er en nedskaleret udgave af GZ2000, viser det sig, at Panasonic har bevaret mange af de funktioner, der giver udslag på billedkvaliteten. Den største fysiske forskel ligger i selve billedpanelet, hvor GZ960 må klare sig med et standard 4K OLED-panel snarere end det modificerede professionelle panel med forbedret mekanisk køling og højere lysstyrke, der sidder i topmodellen.
Billedprocesseringen er derimod den samme: Her anvender GZ960 den nye HCX Pro, som er japanernes hurtigste og mest avancerede billedmotor. Alle de forprogrammerede billedindstillinger, inklusive THX Cinema og Netflix Calibrated Mode, er også på plads.
Derfor er det heller ikke overraskende, at GZ960 leverer en billedkvalitet, der er meget tæt på topmodellens.
Til at begynde med bliver vi imponeret af den skarpe og præcise kontrast: Panasonic-skærmen har en meget præcis gengivelse hele vejen fra mørkt til lyst og får selv de mindste detaljer frem.
Sortniveauet er også – som vi er vant til med OLED i almindelighed og Panasonic i særdeleshed – ekstremt godt på flere måder. De allermørkeste toner er fuldstændig kulsorte, men GZ960 formår også at få detaljer frem i mørke scener, der let drukner på mindre kapable skærme. Her er der ingen tendens til såkaldt black crush eller støj, som vi ser hos bl.a. LG og Philips. Dermed bliver selv gråtonede og mørke krævende film som Terminator: Salvation en fornøjelse at se på.
Farvegengivelsen er også glimrende. Her ser rød ud som ægte rød – varm og intens uden at blive overmættet. Grønt græs ligner ikke kunstgræs, men får et mere organisk præg. Hudtoner er også naturlige, og farvegraderinger gengives uden synlige schatteringer. Panasonic-skærmen er faktisk en af de bedste, vi har set lige ud af æsken.
Understøttelse af CalMAN AutoCal er også på plads, så de, der vil (og har adgang til det rigtige måleudstyr), kan få skærmen kalibreret til noget nær perfektion. Det stemmer godt overens med Panasonics mål om at varetage filminstruktørernes intentioner og bringe “Hollywood to your Home”, som det så fint hedder.
GZ960 har også meget jævne bevægelser. Panasonics bevægelsesudjævning Intelligent Frame Creation gør et godt stykke arbejde med at glatte billederne ud uden at introducere påfaldende “sæbeopera”-effekt. Her ser vi imidlertid en lille forskel i forhold til konkurrenten Philips OLED804, som er en tand mere jævnt på spillefilm indspillet med 24 fps (billeder pr. sekund). Mens Panasonic gør et lille “hik” med jævne mellemrum, er Philips-skærmen superglat hele vejen.
For at få det optimale ud af Panasonic-skærmen er det imidlertid vigtigt at lave et lille indgreb: Skjult i en af undermenuerne er der en strømbesparende funktion. GZ960 er nemlig udstyret med en lyssensor, der automatisk dæmper lysstyrken i forhold til lysforholdene i rummet. Vi oplevede, at funktionen var lidt for aggressiv og fjernede for meget lys, og foretrak derfor at droppe strømbesparelsen for ydelsens skyld.
Den største forskel mellem GZ960 og GZ2000 ligger i lysstyrken. Mens flagskibet formår at presse hele 900 nit ud i de lyseste partier, er GZ960 på niveau med almindelige OLED-skærme, dvs. omkring 700 nit.
Det er først og fremmest mærkbart på indhold i HDR-kvalitet, idet lyse områder som sollys, flammer og lignende ikke virker lige så strålende og intense som på topmodellen. Ved standard-TV-kiggeri og med SDR-indhold (Standard Dynamic Range) er der nærmest ingen mærkbar forskel.
Tynd lydkvalitet
Panasonic TX-65GZ960 må se langt efter det Technics-lydsystem, som GZ2000 er udstyret med. Her får du i stedet en betydelig enklere variant med standard stereohøjttalere uden surround-effekt.
Desværre har de indbyggede højttalere ikke særlig meget saft og kraft. Lyden er relativt tynd, mudret og indelukket, og sammenlignet med Philips OLED804 lyder det faktisk decideret trist. Muligheden for at tilslutte en ekstern subwoofer skal nævnes, men vi vil hellere anbefale at opgradere hele lydbilledet med en soundbar.
Heldigvis understøtter GZ960 Dolby Atmos-dekodning internt, så det kan sende lydsignaler til en kompatibel soundbar via HDMI ARC. Det er nyttigt til at udnytte det lydpotentiale, der ligger i f.eks. Netflix’ originale serier med Atmos-lyd.
Konklusion
Panasonic GZ960E er som udgangspunkt en nedskaleret version af flagskibsmodellen GZ2000. Men det er bestemt ikke nogen sekundavare: GZ960 ligner faktisk storebror mere, end vi havde forventet ud fra den store prisforskel.
Her får du en kontrast, farvegengivelse og generel billeddynamik i soleklar high-end-klasse. Læg hertil bred understøttelse af alle de vigtige videoformater, og du har et TV, der er skræddersyet til filmnydelse.
Lyden er derimod ikke noget at råbe hurra for. Vi anbefaler derfor alle, der er interesseret, at budgettere med en ordentlig soundbar oveni.
Læs videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder!
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer