TESTS Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

TEST: Panasonic TX-75GX942E

Super magnumskærm

Årets største TV fra Panasonic byder på strålende billedkvalitet.

Af / 19/09/2019 - 11:31
Panasonic TX-75GX942E

Lyd & Billede mener

  • Panasonic-skærmen har et gedigent, glat og knivskarpt billede med flot kontrast og glatte bevægelser. Bred formatunderstøttelse sikrer, at du kan se dit yndlingsindhold i den bedste tilgængelige kvalitet.
  • Selv om kontrasten er imponerende, mangler der lidt i forhold til de sejeste high-end-skærme. Skærmglasset er lidt følsomt over for spejlbilleder og fingeraftryk.

Panasonic er ikke den kæmpestore TV-producent, de var engang, men når det gælder billedkvalitet, er de stadig en spiller, man regner med – i allerhøjeste grad! For nylig testede vi mellemklassemodellen GX800, som imponerede med meget lækre billeder til en attraktiv pris. Nu er tiden kommet til selveste kongen af LCD-skærme!

Selv om Panasonic har flere spændende OLED-skærme på tapetet i 2019, er det et sørgeligt faktum, at de stopper ved beskedne 65 tommer. Hvis du vil have en ægte storskærm fra Panasonic, er det derfor 75-tommeren TX-75GX942, der gælder!

Gedigen filmskærm til de kræsne

Denne model er faktisk det største TV, du kan købe fra Panasonic i år, og når chaufføren banker på døren, har han garanteret brug for hjælp til at bære det! Kassen er næsten to meter bred, omtrent lige så bred som den lastvogn, der kommer med den. Selv om vi har haft TV-apparater på op til 82 tommer inde til test, er det den største TV-kasse, vi kan huske at have fået leveret.

Årsagen til den overdimensionerede kasse er ikke, at Panasonics 75-tommer er meget større end andre 75-tommere. Derimod er den bygget som en tank! Tung og solid med en massiv krydsfod i forkromet metal.

Designmæssigt ser TX-75GX942E eksklusivt ud med en ramme i børstet metal og en krydsfod i spejlblank krom. Men for vores skyld kunne den lige så godt have været matsort for ikke at trække opmærksomheden væk fra billedet. Selve skærmglasset er også relativt blankt og følsomt over for spejlbilleder og ikke mindst fingeraftryk. Her er Samsung foran med en refleksfri, supermat overflade på deres topmodeller.

Annonce

Nemt i brug

Panasonic har stadig deres egen brugerflade, My Home Screen (4.0), som menusystem. Det er et rimelig drastisk valg i dag, hvor mange konkurrenter kører med Android. Men det fungerer faktisk perfekt: Menusystemet er hurtigt, enkelt og overskueligt, og står ikke nævneværdigt tilbage for Android med hensyn til brugervenlighed.

Startskærmen giver fuldt overblik over apps og tilsluttede enheder såvel som direkte TV-kanaler. Anbefalet indhold fra Netflix og YouTube vises direkte i menulinjen, og det bedste er, at menuvalgene ikke skygger for det program, du ser her og nu – meget seervenligt. Her kunne konkurrenterne faktisk lære et par ting.

Panasonics fjernbetjening begynder imidlertid at virke lidt bedaget. Den kan opleves som stor og uhandy sammenlignet med f.eks. Samsungs og LG’s slanke remotes. Til gengæld har den store, letlæselige knapper og er opdateret med separate genveje til bl.a. Netflix. Men den mangler mikrofon til Google Assistant og Amazon Alexa.

Bred formatunderstøttelse

Panasonic er en af de få TV-producenter, der kan prale af at være “formatuafhængige”. TX-75GX942 understøtter nemlig de vigtige videoformater Dolby Vision og HDR10+! Både via HDMI-indgangene og indbyggede apps som Netflix og Amazon Prime.

Dolby Vision og HDR10+ er begge avancerede HDR-videoformater (High Dynamic Range) med dynamiske metadata – billedinformation, der gør, at kontrastforholdet kan variere i løbet af en videosekvens. Det giver en væsentlig bedre billedoplevelse end det “statiske” HDR, der hidtil har været mest udbredt.

Indtil videre er det Dolby Vision, der har det største udvalg af indhold, men den åbne HDR10+ standard (med bl.a. Samsung, Philips og Panasonic i ryggen) er på vej frem. Ved at understøtte begge formater er Panasonic sikret fremtidig kompatibilitet og kan vise moderne HDR-indhold i den bedste tilgængelige kvalitet.

GX920B GXW945 GX942E DESIGN F front with logos kopi 60631
Foto: Panasonic

Billedkvalitet

Panasonics bedste storskærm kan skilte med et 4K LCD-panel af typen Edge LED, hvor lysdioderne sidder ude i kanterne, ikke direkte LED bagbelysning, som vi først troede*. Derimod anvender den Local Dimming Pro, som er software-baseret styring af bagbelysningen. Det gør det muligt at køre med høj lysstyrke på en lille del af skærmen, mens resten af ​​skærmen holdes mørkere. Hvilket giver bedre kontrast til alle typer billedmateriale, men er ekstra vigtigt ved visning af HDR.

Førsteindtrykket er da også, at GX942 byder på fremragende kontrast. Selv i et bælgmørkt rum formår TV’et at bevare et sortniveau, der absolut er til at leve med. Når det er sagt, så er det ikke nogen klasseledende “kontrastkonge”, vi ser her. Selv om GX942 har LED-lys med en vis local dimming, drejer det sig om en relativt simpel variant med et begrænset antal individuelle zoner. Bagbelysningen kan af og til skimtes som “blokke”, der varierer lidt i lysstyrke på en mørk baggrund. Vi havde gerne set en mere finmasket og præcis direkte LED-bagbelysning (Full Array), som Samsung og Sony har på deres topmodeller.
Til Panasonics forsvar skal det dog siges, at de koster væsentlig mere, og forskellen er ikke altid lige tydelig.

Så snart vi er blevet vant til, hvordan bagbelysningen giver sig til kende, er der meget andet godt at sige om Panasonic GX942. Den overordnede billedkvalitet er virkelig god med en skarphed og en støjfrihed, der kommer utrolig godt frem på den store skærm.

Bevægelserne er også i særklasse. Panasonics IFC-interpolering (Intelligent Frame Creation) laver glatte bevægelser, uden at det ser kunstigt ud, og fungerer særdeles godt til sport og dokumentarer. Vores Premier League-testvideoer har sjældent set bedre ud. Man kan selv justere graden af bevægelsesudjævning, og hvis man vælger den filmpuristiske True Cinema-billedtilstand, slås det helt fra.

Panasonic er kendt for at lægge ekstra vægt på naturlige farver, og det gælder også GX942E: Hvor mange moderne TV’er har en lidt overdrevet, overmættet farvekarakter, udmærker Panasonic sig ved en nuanceret, realistisk farvegengivelse.

En moderne klassiker som The Revenant med Leonardo DiCaprio ser fornemt ud. Hudtoner får præcis den rigtige glød, detaljerne i skov og krat kommer tydeligt frem, og himlen gengives uden “banding”, dvs. synlige farveschatteringer. Meget af det skyldes den kraftige videoprocessor HCX Pro, der er den samme, som Panasonic anvender i deres dyreste OLED-flagskibe.

Lydkvalitet

GX942 understøtter Dolby Atmos-lyd. Dermed ikke sagt, at du får 3D-lyd med højde-effekt direkte ud af TV’et, for GX942 har kun almindelige stereohøjttalere. Men du får fordelen af at kunne processere Atmos-lyd (fra tilsluttede HDMI-kilder såvel som indbyggede apps) og sende den videre til en kompatibel soundbar. Og sådan en vil du sandsynligvis ønske dig.

GX942 har en okay lydgengivelse på egen hånd, men den er ikke noget, vi vil beskrive som premium. Selv om stemmegengivelsen er ren og klar, og lydeffekterne tydelige, er der ikke specielt meget tryk på lyden. Et billede af denne størrelse og kvalitet fortjener helt klart at blive matchet med tilsvarende god lyd.

Konklusion

Panasonic TX-75GX942 har ikke lige så ekstrem kontrast som ærkekonkurrenterne Samsung QLED Q90R og Sony XG95, og det har heller ikke den samme råstærke lysintensitet. Men hvad generel billedkvalitet, skarphed, farvegengivelse og bevægelser angår, er det stadig et TV, der kan følge med de allerbedste. I betragtning af prisen er Panasonic-skærmen derfor klart en anbefaling værd.

* I en tidligere version af denne anmeldelse stod der, at GX942 havde direkte LED-bagbelysning. Det har vist sig at være forkert: GX942 har kantmonteret LED med Local Dimming Pro, som er en type software-baseret local dimming. Lyd & Billede beklager misforståelsen!

Karakter
Panasonic TX-75GX942E
Premium
Audun Hage
(f. 1981): Redaktionschef. Audun blev ansat som journalist på Lyd & Billede i 2004 og har spillet en aktiv rolle i udviklingen af Lyd & Billede som magasin og website. Audun er ekstremt kvalitetsbevidst og kendt for sine kræsne ører og sit skarpe blik. Som redaktionschef holder han et vågent øje med alt, hvad journalisterne skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Billedes TV-tests.

Læs videre med LB+

50%

Juletilbud - 50% Rabat!

50% På LB+ Total i 1 år!

Prøv LB+ Total i 1 måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

650,-
49,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

20 år med Ambilight: Her er Philips' hidtil bedste TV

En blændende billedoplevelse

Potent premium-skærm

Stort, ja - men er det godt?

Sony på hjemmebane

Hvilket Frame-TV er det bedste?

Prisbillig TV-underholdning

Philips’ mest blærede TV hidtil?

Now That’s Entertainment!

Gør det gamle TV smartere

Gigantisk Samsung-TV

Billedmaskinen til de rigtig kræsne