2017 markerede for alvor Sonys indtog i OLED-kapløbet, og vi sparede ikke på superlativerne, da vi testede topmodellen KD-65A1. Med banebrydende billede og lyd gjorde debutanten sig fortjent til titlen som Årets Bedste tv i high-end-klassen. Men udviklingen står aldrig stille, og mange har nok været spændt på, hvad Sony vil trække op af hatten i år!
Når vi spoler frem til 2018, har Sony valgt at beholde A1 i sortimentet et stykke tid. Det får selskab af en alternativ model med tilsvarende billede og lyd, men anderledes design: Det nye Bravia AF8.
Bravia AF8
De vigtigste forskelle mellem sidste års A1-model og det nye AF8 ligger i udseendet. Mens A1 har et skråt tilbagelænet staffeli-design, står AF8 lige op og ned som et almindeligt tv. Bagsiden er slankere og bedre tilpasset til vægmontering, så AF8 kan hænges op uden at rage for meget ud. Alternativt kan man bruge den medfølgende fod, som kun hæver skærmen nogle millimeter over bordpladen.
Den nederste del af tv’et er lidt tykkere end resten, da den indeholder tilslutninger, strømforsyning og bashøjttaler. Sony har i øvrigt videreført den avancerede Acoustic Surface-teknologi, hvor selve skærmoverfladen fungerer som højttalermembran.
Denne kombination er med til at gøre AF8 mere ordinært af udseende, men også mere fleksibelt efter vores mening. Hvis man vælger at hænge det på væggen og kan nøjes med den indbyggede lyd, får man en meget lækker og diskret installation.
Brugervenlighed og funktioner
Der er ikke sket så meget på smart-fronten siden sidst. Bravia 65AF8 kører den samme Android 7.0 platform som en række af konkurrenterne og venter i lighed med dem på opdateringer fra Google. En af de mest ventede funktioner er muligheden for stemmestyring via tjenester som Google Assistant.
Sony har heller ikke set noget behov for at opdatere fjernbetjeningen, som efter vores mening begynder at være lidt op i årene. Her er mange knapper, man sjældent kommer til at bruge, og det er ikke altid lige logisk, hvilken menuknap man skal trykke på for at komme derhen, hvor man vil.
Det er en IR-baseret fjernbetjening, der skal peges direkte mod tv’et, hvor sensoren er monteret i bunden. Det forekom ofte under testen, at vi måtte gentage knaptrykket, da tv’et ikke reagerede på den første kommando.
Som det sig hør og bør, har PlayStation-producenten sørget for en særlig gaming-mode til dem, der er ivrige spilentusiaster og vil have lavest mulig forsinkelse. Vi målte Bravia AF8 til ca. 30 millisekunder (1080p) med vores Leo Bodnar-måler. Det er tilfredsstillende, men langtfra rekordhurtigt i dag. Input lag i 4K skulle vistnok være noget hurtigere, men det fik vi desværre ikke målt.
Billedkvalitet
De, der ser tv på en model i high-end-klassen, gør det nok allermest for billedkvalitetens skyld. Her er 65AF8 pakket med et højtydende OLED-panel fra LG Display kombineret med Sonys hidtil sejeste billedprocessor, X1 Extreme. Men da AF8 er baseret på samme teknologiske platform som A1, er der snarere tale om sidste års panel og processor end noget, der er helt spritnyt og banebrydende.
Bravia AF8 leverer – omtrent som forventet – en billedkvalitet, der næsten er identisk med Bravia A1. For det første har Sony-skærmen et fantastisk sortniveau og kan være sort som blæk, når handlingen kræver det.
En mørk og mystisk Netflix-serie som Stranger Things er skabt til at ses på en OLED-skærm, og Sony viser, hvordan det skal gøres. Følelsen af dybde og dynamik er helt suveræn – selv sammenlignet med de potente LCD-konkurrenter som Samsungs flagskib QE65Q9FNAT og Sonys eget 65XF9005 LCD med LED-bagbelysning.
Selv når vi betragter Sonys OLED i et helt mørkelagt rum, er det umuligt at se tegn på “tomgangslys” fra panelet. Det føles nærmest, som om handlingen på skærmen materialiserer sig foran os i levende live!
OLED-panelet skal selvfølgelig have meget af æren for den imponerende kontrast, men Sonys egen billedprocessering har også en finger i spillet. Bravia AF8 formår at grave detaljer frem i mørke områder, der går tabt på en del af konkurrenterne. Farverne er meget præcise, og skarpheden er sublim – også ved bevægelse.
Med VM i fodbold i fuld gang er det oplagt at se på, hvordan AF8 håndterer boldspil, og her er det slet ikke ueffent. Sony-skærmen har ingen problemer med at følge bolden og panorerer over græsbanen uden opbrydning, hakken eller støj. Desuden har den – som de fleste OLED-skærme – en meget bred betragtningsvinkel. Absolut en af de bedste skærme at se fodbold på!
Begrænset lysstyrke og HDR-understøttelse
Når det gælder lysstyrke, er det tydeligt, at Sony har valgt en lidt anderledes billedfilosofi end LG. Ved siden af AF8 havde vi til lejligheden stillet et splinternyt LG OLED C8 op, og der er ingen tvivl om, at LG-skærmen har mærkbart mere punch og glød i de lyse partier. Det er tydeligt i scener med meget solskin, lygtelys, flammer og lignende “highlight”-effekter. Sony-skærmen kan heller ikke måle sig med de kraftigste LED-skærme, hvad angår lysstyrke.
Bravia AF8 fik for nylig en længe ventet opdatering med understøttelse af det populære Dolby Vision HDR-format. Dolby-formatet giver mulighed for et lidt større og mere varieret dynamisk område, hvis indholdet understøtter dette. I første omgang er det kun via indbyggede apps som Netflix, at vi får glæde af Dolby – eksterne enheder som Blu-ray eller Apple TV kræver en separat opdatering.
Billedkvaliteten får en markant løft med Dolby aktiveret, men vi får ikke den samme “wow”-effekt fra Sony-skærmen, som LG’s OLED C8 kan levere.
Midlertidig indbrænding?
Indbrænding på OLED-skærme har været et tema den sidste tid. Ligesom på plasmaskærmene for nogle år siden kan det forekomme, at statiske objekter som kanallogoer, menuer og undertekster blive hængende som et synligt omrids eller en skygge på skærmen. Det drejer sig hovedsagelig om midlertidig indbrænding, som forsvinder efter et kort stykke tid.
Under testen af Bravia AF8 oplevede vi, at visse typer indhold (især målevinduer ved kalibrering) forblev synlige et stykke tid bagefter. Det forsvandt dog, da vi genstartede tv’et, og forekom ikke specielt generende – men er værd at tage med i betragtning. Vi har ikke oplevet lignende tendenser med LCD LED-skærme.
Kalibrering af Sony KD-65AF8
Kalibreringen af Bravia KD-65AF8 er en forholdsvis simpel affære, da Sony-skærmen ikke har noget avanceret kalibreringssystem (CMS) – kun 10 punkts hvidbalance. Dermed fik vi ikke rettet op på de relativt små afvigelser i farvebalancen (især i magenta). Sony-skærmen har imidlertid en god farvedekoder, der giver gode resultater direkte fra fabrikken. Farvepunkterne ligger, hvor de skal, uden større afvigelser.
Billedprocessoren X1 Extreme leverer måske den bedste processering i branchen. Når vi skriver ‘måske’, er det, fordi nye konkurrenter er kommet til siden sidst. Desuden har Sony selv hintet om en kommende X1 Ultimate billedprocessor, der sandsynligvis bliver at finde i en ny flagskibsmodel før eller siden.
Ligesom forgængeren A1 har KD-65AF8 ikke den mest imponerende lysstyrke. Hvor konkurrenten fra LG kan levere op til 800 nit på fuld gas, må Sony-skærmen nøjes med omkring 650 nit og lidt mindre knald på de lyseste nuancer.
Lydkvalitet
I Bravia AF8’s tilfælde fungerer selve tv-skærmen som højttaler. Sony anvender nemlig små “aktivatorer” til at vibrere billedpanelet i takt med lydsignalet, kombineret med en ordinær bashøjttaler på bagsiden. Denne løsning har også den fordel, at lyd og billede kommer fra nøjagtig samme punkt, hvilket giver bedre parring og synkronisering mellem det, man ser og hører.
Og det lyder overraskende godt. Lyden er fyldig, klar og tydelig – god nok til, at man kan klare sig uden separat soundbar.
Konklusion
Sonys nye OLED-tv i AF8-serien ligger meget tæt på det kritikerroste A1 OLED og er mest af alt et supplement til den populære high-end-model. Med sin ultraslanke konstruktion og sine usynlige højttalere er AF8 et godt alternativ for dem, der vil have samme høje ydelse på billede og lyd, men foretrækker et mere lodret design.
KD-65AF8 har klassens måske bedste lydsystem, og billedkvaliteten er til tider ganske ekstrem! Det ligner imidlertid sidste års A1-model for meget til at blive en soleklar favorit, men er bestemt en anbefaling værd. Vi er dog spændt på, om ikke Sony vil trække et “AF9” eller tilsvarende reference-tv op af hatten i løbet af sæsonen …
Hvorfor oplyser i ikke som flatpanels hvilke data i kom frem til i kalibrering så man kunne se og samligne med jeres data ?