Klik, siger det, og pludselig er lyden ændret. Ikke til det bedre, for fokus forsvandt, og bassen blev løsere i flippen. Jeg kigger over på Ole Klifoth, som ser tilfreds ud, idet han betragter mit forbavsede udtryk.
“Det var ligegodt sa…” udbryder jeg.
Det er over et halvt år siden, jeg hørte Audiovector R8 Arreté første gang, på High End 2018 i München. Dengang mente jeg, at Audiovector var blandt dem, der havde den bedste lyd på messen. Så da Ole Klifoth inviterede til en nærmere lytteseance i deres lokaler, var jeg ikke sen til at takke ja.
Der blev nogle interessante timer med masser af varieret musik og en hyggelig snak om løs og fast – hovedsagelig om musik, højttalere og gamle klasse A-forstærkere.
Freedom
Ole Klifoth, der for nylig rundede 70, har beskæftiget sig højttalere længere end de fleste. I over 40 år faktisk, og blandt de mest kendte er den skrå Trapez for F3/Lyd og senere M- og S-serien af opgradérbare højttalere.
Den lange erfaring med højttalerkonstruktioner har afstedkommet flere priser. Bl.a. Årets Bedste Højttalere i Lyd & Billede.
Læs testen af Raw Surface her
R8 Arreté
Det her er derimod noget ganske andet. De store, gulvstående højttalere er ganske vist mindre end flagskibet R11, men rager alligevel godt op i lytterummet hos Audiovector.
Det samme kan kort sagt siges om lyden. Den er ikke resultatet af en tilfældig sammenkastning af højttaler-enheder og komponenter, men af en langsom evolution.
“De her er bedre end R11 i mine ører,” slynger jeg ud.
“De kan noget, som R11 ikke kan – og omvendt,” svarer Ole Klifoth.
Det skal jeg lige love for.
En af de ting, der gør R8 Arreté speciel, er Freedom. Som er Audiovectors navn for jording af højttaler-enhederne. Dog ikke dem alle. “Det virker ikke specielt meget på diskant-enheden,” siger Ole Klifoth.
De øvrige enheder er jordet på indersiden med et kabel, der ender i et stik på bagsiden. Delefilteret, som er monteret på en plade af kulfiber (det giver bedre lyd – “Vi har prøvet,” som Ole Klifoth siger), har et eget stik til jordkablet, som sælges separat.
Læs testen af Audiovector SR6 Avantgarde Arreté v2.0 her
Jordkablet skal sættes i en stikkontakt med jord, men det er kun jordingskontakterne, der er koblet til på selve stikket. Benene er passive og er der kun for at holde stikket på plads i kontakten.
Effekten med og uden er til at tage og føle på.
Hvis jeg aldrig havde hørt Freedom live, ville jeg ikke vide, hvad jeg skulle savne. Men nu vil jeg ikke undvære Freedom, hvis jeg kan.
Jordingen af højttaler-enhederne skal dæmpe den forvrængning, der kan opstå mellem enhederne i højttalerne, og i mine ører giver det skarpere fokus, bedre dynamisk kontrast og strammere lyd.
Prøv selv, hvis lejligheden byder sig. Det er bare at vippe Freedom-kontakten op eller ned for at aktivere eller deaktivere jordingen.
Syv enheder
Højttalernes form fortsætter Audiovectors tradition med afrundede kabinetter uden parallelle flader, og som alle eksklusive højttalere fra den kant anvender de Oscar Heils Air Motion Transformer – tredjegenerations bånd-enheder af den samme type, som vi har set på Avantgarde Arreté.
Tre 20 cm bas-enheder med membraner i en sandwich bestående af aramidfiber og kunstigt fremstillet træfiberlim overlapper delvis i frekvens, mens der befinder sig en såkaldt isobarisk basløsning indeni.
Den indvendige baskonstruktion fungerer som en integreret subwoofer, mens en delvis skjult 10 cm mellemtone på bagsiden skal give lydbilledet mere realisme og format.
Svingspolerne bevæger sig i et luftgab med titaniumkerner, hvilket giver mindre bevægelig modstand. Det bidrager også til højttalernes gode følsomhed på 92,5 dB.
Klasse A
De 145 cm høje, 21,8 cm brede og 47 cm dybe højttalere vejer knap 70 kg og går ned til 22 Hz i bassen.
Det kan mærkes med Gryphon Diablo 300 koblet til højttalerne. Bassen på Agnes Obels “The Curse”, afspillet via en Naim ND5 netværksafspiller, går næsten uendelig dybt, og højttalerne skaber et format, som giver musikken vinger.
På Pat Methenys længere version af “Are You Going With Me?” kan jeg spille skræmmende højt uden hørbar forvrængning. For sjovs skyld skifter vi til en godt 20 watt kraftig klasse A-forstærker, som Jean Hiraga konstruerede for 40 år siden, omtrent samtidig med at Ole Klifoth begyndte at lave højttalere.
Den mangler Gryphon-forstærkerens muskler, men formår forbløffende nok at drive de store højttalere med bravur. Det skyldes helt sikkert Oles effektive konstruktion.
De store højttalere brillerer med en uanstrengt og frem for alt dyb og fysisk fremførelse af musikken. Matthæuspassionens kor og orkester sætter luften i bevægelse på en måde, der får mig til at drømme mig væk til en stor stenkirke.
Det lyder stort, mægtigt og enormt behageligt. Den dynamiske kontrast har jeg næppe hørt bedre, og højttalerne virker blottet for den kølige og analytiske lyd, som mange high-end-højttalere kan have.
En 36 watt AirTight ATM-1S med 6CA7-rør får også lov til at prøve kræfter med R8 Arreté og spiller, som om den hører hjemme på store high-end-højttalere. Den lyder fornemt på bl.a. jazz, hvor træblæsere, messingblæsere og ikke mindst vokaler kommer virkelig godt frem på Audiovector-højttalerne.
Kort sagt lyder alting pragtfuldt gennem de store højttalere. Det er ikke let at finde noget at sætte en finger på, hvilket tyder på en gennemført vellykket konstruktion.
Ole Klifoth ser over på højttalerne.
“Jo, jeg er ganske godt tilfreds med resultatet.”
Læs videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder!
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer