TESTS Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV
L&B’s julekalender 2024 Deltag her!

Kommentar

Hovedtelefoner til op over begge ører

Hovedtelefoner er ikke bare hotte, de er en veritabel goldrush, som alle producenter af hi-fi (og producenter af alt mulig andet) vil have snablen i.

Af / 30/01/2015 - 00:01
Hovedtelefoner til op over begge ører
comment Dette er en kommentar. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Har du læst dine hovedtelefon-nyheder i dag? På Lyd & Billede skriver vi om hovedtelefoner så godt som hver evige eneste dag. Gennem de senere år har vi set en konstant stigende strøm af hovedtelefoner, hvis særligt designede ydre og omhyggeligt tilpassede lydsignatur angiveligt vil give dig en musikoplevelse, som du aldrig har hørt magen til.

I hvert fald hvis man skal tro de pressemeddelelser, der vælter ind i mailboksen. Både fra traditionelle hi-fi-producenter og fra mere livsstilsprægede firmaer, der betragter hovedtelefoner som endnu en produktgruppe i deres brand.

God lyd til billige penge
Jeg husker, da jeg fik mine første hovedtelefoner. Det var et sæt Sennheiser HD400, som kostede 150 kroner. Set i bakspejlet var de ikke noget særligt, men de var en revolution for mig. Ikke blot kunne jeg lytte uden at forstyrre andre (i nævneværdig grad i hvert fald, da HD400 er åbne), men med dem på var det muligt at høre detaljer, som mine højttalere slet ikke kunne afsløre.

Og sådan er det stadig. Mine Sennheiser er for mange år siden endt på det store hi-fi-museum i himlen. Men hovedtelefoner kan noget, som højttalere i et lignende prisleje ikke kan. Lægger man 5.000 kroner på bordet, lander man midt i hovedtelefonernes high-end marked. Her får man detaljer i overmål og forarbejdning i Lamborghini-klassen. Det er en pris, hvor de fleste lyd-entusiaster kan være med. Hvor mange high-end højttalere får du for 5.000 kroner?

10 sæt pr. husstand
Der kan derfor være god grund til at anskaffe sig et sæt gode høretelefoner. Men det er ikke nok. En uvidenskabelig rundspørge i omgangskredsen (og vel at mærke ikke kun på redaktionen, hvor nørdfaktoren er større end i det omgivende samfund) afslører, at det er helt almindeligt at have otte-ti sæt hovedtelefoner i en husstand.

Annonce

Men hvor mange hovedtelefoner kan man som forbruger overhovedet konsumere? Sidst jeg talte efter, havde jeg to ører, hvilket ret præcist svarer til, hvad der kan dækkes af ét sæt hovedtelefoner. Nu har producenterne imidlertid fundet løsningen: Produktdifferentiering.

Skal man sælge en vare, er det vigtigt, at den dækker et – virkeligt eller oplevet – behov hos kunden. Det letteste er, hvis kunden ikke allerede ejer et tilsvarende produkt. Hvis det ikke er tilfældet, er man som producent nødt til at skille sig ud ved at tilbyde et produkt, der er så tilpas anderledes, at kunden føler, at han er nødt til også at eje dét. Selv om det i princippet gør præcis det samme som det, han allerede har.

Musik to go
Da vi alle, takket være smartphones, har en musikafspiller i lommen, er det let at sælge hovedtelefoner, som er egnet til at nyde musikken “to go”. Transportable hovedtelefoner kan være kompakte og lommevenlige, men de kan også være streetsmarte, så man kan udtrykke sin personlighed. Da Apple med deres iPod gjorde MP3-afspilleren smart, viste de to hvide ledninger i ørerne, at man var fremme på beatet. I dag, hvor smartphones er blevet hvermandseje, skal der mere til, hvis man skal opfattes som trendsetter.

In-ear høretelefoner (hørepropper) er stadig populære, men de skal gerne kunne bryste sig af at være udført i rumfartsmaterialer. Og uanset at de er bittesmå, finder man ofte her flervejsmodeller, hvor frekvensområdet er opdelt mellem flere forskellige elementer.

DJ-hovedtelefoner
Hvis man er ung med de unge og smart med de smarte, skal hørebøfferne være så store som muligt. Pyt med, at det ikke er praktisk, og at man sveder som en gris i sommervarmen. Det opsuger strikhuen alligevel. De gigantiske over-ear hovedtelefoner signalerer nemlig, at man går op i kvalitet. Og bas. Især hvis de har den rigtige DJ’s navnetræk på de højglanspolerede ørekopper.

Hvor vigtigt det er med det rigtige navn, kan NFL-spilleren Colin Kaepernick skrive under på. Han fik en bøde på 10.000 dollars for at bære de forkerte DJ-hovedtelefoner på stadion!

Selv om de ser tjekkede ud, er langt de fleste af de hovedtelefoner, som sælges med kendte DJ’s og musikeres navnetræk, ikke egnet til at mikse musik på professionelt. Dertil er de simpelthen for farvede i lyden. Men fortvivl ikke – for der er mange, der gerne vil sælge dig professionelle DJ-hovedtelefoner til netop dét formål.

Skal det være ekstra praktisk på farten, så er trådløse hovedtelefoner det næste uundværlige produkt. Der er en særlig plads i helvede til dem, der tester Bluetooth-produkter. Ikke fordi der er noget galt med teknikken. Men de kommer i en så rigelig strøm, at hver gang man har testet ét produkt, er der lanceret to nye i mellemtiden.

Til sport og e-sport
Og oven på julens madorgier er der minsandten brug for endnu et sæt hovetelefoner: Et sæt træningspropper med nakkebøjle og svedtæt udførelse. Så de bliver siddende og fortsætter med at fungere, mens man sveder julefedtet af sig på løbebåndet i fitnesscenteret.

Er man mere til virtuelle sportsudfoldelser, så er et gaming-headset naturligvis uundværligt. Ligesom på streetwear-hovedtelefonerne er det vigtigt at have det rette logo på hovedsættet, og god og rigelig bas. Allervigtigst er dog en mikrofon, så man kan snakke med sit team via Skype, mens skuddene brager løs.

Køb stilhed på rejsen
Den seneste kategori af hovedtelefoner er de støjdæmpende, hvor indbygget elektronik fjerner støj fra omgivelserne ved at opfange støjen med de indbyggede mikrofoner og afspille den i modfase. Hidtil har de været et luksuspræget nicheprodukt for flyrejsende, der gerne vil vise, at de har råd til at købe stilhed. Men nu er der krig på kniven, og mange producenter vil være med i kapløbet om at lette din tegnebog for de 2.200 kroner, som et sæt hovedtelefoner med aktiv støjdæmpning i gennemsnit koster.

Med i hvert fald syv modelkategorier ud over klassiske hi-fi-hovedtelefoner er der masser af valgmuligheder, hvis du har brug for et nyt sæt hørebøffer. Og lige så mange fristelser, hvis du allerede har et sæt, men måske kunne bruge noget andet. I alsidighedens og konkurrencens navn er det vel at betragte som en fordel, da der med sikkerhed er noget til enhver smag.

Spørgsmålet er bare, om ikke det går for stærkt. For selv om vi et øjeblik lader, som om vi rent faktisk havde brug for mange sæt hovedtelefoner, må der vel være en grænse, for hvor mange nye sæt vi kan overkomme at købe hvert år, hvis der også skal være råd til at udskifte telefonen, hver gang der kommer en ny generation af smartphones. Hovedtelefoner er noget af det bedste, der er sket for hi-fi i årevis. Men der er næppe kunder nok til at finansiere en så hastigt voksende industri.

Men jeg må videre – mens jeg har skrevet dette, er der nemlig kommet endnu en stak hovedtelefoner, som skal testes!

Professionel tuning
Hvor det meste lydudstyr fremhæves som neutralt, er hovedtelefon-markedet præget af personlige præferencer. Når endnu en stjerne-DJ lancerer et sæt hovedtelefoner, er de naturligvis tilpasset hans personlige sound. Og det understreges, at driverne (det, som vi andre plejede at kalde elementerne) er “professionelt tunet”. Det må vel sagtens betyde, at Beyerdynamic, AKG og alle de andre gamle hovedtelefon-producenter plejer at sætte erhvervspraktikanten til at afstemme den tonale balance i deres produkter?

JBL lavede en interessant undersøgelse i forbindelse med deres Synchros hovedtelefon-serie. Et lytterpanel bestående af både professionelle og almindelige brugere blev bedt om at vurdere hovedtelefoner med forskellig lydsignatur – dvs. med forskellige typer farvning og tonal ubalance. Resultatet var lige så opløftende, som det var overraskende: Både professionelle og amatører foretrak nemlig den neutrale lyd!

John Alex Hvidlykke
(f. 1964): Journalist og tester. John har arbejdet for Lyd & Billede siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, højttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskæftiget sig med tech-journalistik siden 1982 (!) og har arbejdet for talrige magasiner i forskellige roller, bl.a. GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har desuden skrevet en lang række bøger og undervisningsprogrammer om IT.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

LG og will.i.am går nye veje sammen

HiFiMan overrasker med hybrid-hovedtelefoner

Find den bedste Black Friday-pris på hovedtelefoner

Ny generation af B&O-propper

Tjek de lækre hovedtelefoner!

Kraftpakke lige i lommen

Beyerdynamic: Professionelle hovedtelefoner med ny teknologi

Nyt flagskib fra Grad: Signature HP100 SE

Fjerlette high-end hovedtelefoner fra Audio-Technica

Planmagnetiske hørepropper til lavpris fra FiiO

Shanling: Ambitiøse kinesiske hovedtelefoner

Focal Lensys Pro: Præcisionsværktøj til lydkunstneren