Svenske Teenage Engineering er en alsidig design- og teknologivirksomhed. De unge ingeniører (som nu, ti år efter firmaets stiftelse i 2005, for de flestes vedkommende er i trediverne) er især kendt for den transportable synthesizer OP-1, der er så kompakt, at man kan rejse med den, og så elegant, at man kan lægge den på sofabordet.
Firmaet har gennem flere år arbejdet på at genskabe den 40 år gamle Sonab OD-11 højttaler, som oprindelig var designet af Sveriges mest kendte højttalerkonstruktør, Stig Carlsson. Vi har tidligere skrevet om Stig Carlsson og hans konstruktioner, og allerede dengang var Teenage Engineerings OD-11 “lige på trapperne”. Faktisk så vi den første gang på IFA 2013-messen i Berlin.
Højttaleren har i nogen tid kunnet købes eksklusivt i museumsbutikken på Museum of Modern Art i New York, men nu er det omsider muligt at købe den i resten af verden – herunder på det skandinaviske hjemmemarked. Og det er endelig lykkedes os at få fingre i et testeksemplar, sandsynligvis det første i Europa.
Finish og placering
Og hvad er det så, vi har ventet på? En lille, hvidmalet terning med en sidelængde på 26 cm. De to højttaler-elementer er gemt under et sortlakeret metalnet på toppen. Bassen er på 6,5 tommer med papmembran og gummiophæng, og diskanten er i kontrast til dagens standard hverken bånd- eller dome-type, men på 2 tommer og med keglemembran.
Hvis man har nogle år på bagen inden for hi-fi, vil designet vække minder. For den nye OD-11 er i så godt som enhver detalje en genskabelse af originalen fra 1974. De ydre mål er de samme, højttaler-elementernes udseende og placering er fuldkommen som på originalen, og selv metalgitteret har præcis samme vævning og trådtykkelse som på forbilledet. Hvis OD-11 havde været et stykke litteratur, ville man kalde det fan fiction. Nu kan vi blot nøjes med at konstatere, at de 17 mand hos Teenage Engineering tydeligvis har en stor passion for Stig Carlssons arbejde!
Elementerne er tro kopier af dem, der blev brugt i den oprindelige Sonab OD-11 – for 40 år siden.
Cloud-højttaler
Inde i det ti liter store kabinet er der dog sket forandringer. For det første er den nye OD-11 aktiv, og en 100 W klasse D forstærker giver rigeligt med effekt. Dernæst er højttaleren gået online. Teenage Engineering kalder den en “cloud-højttaler”. En mere gængs betegnelse ville nok være en trådløs højttaler eller en multirumshøjttaler. Faktum er, at OD-11 benytter husets trådløse netværk, og at man kan gruppere flere højttalere til at spille sammen eller hver for sig.
Basrefleksafstemningen er også ændret. I stedet for et kort paprør er basporten nu næsten en halv meter lang og S-formet, støbt i ét med fronten. Det har samtidig givet næsten en oktav dybere rækkevidde i bunden.
SoundCloud og AirPlay
Selve højttaleren indeholder et minimum af betjeningsmuligheder. Et sæt volumenknapper på soklen gør det muligt at skrue op og ned – hvis det skal være. En anden knap på siden starter den trådløse opkobling.
Højttaleren kan styres fra en iOS-enhed eller fra Teenage Engineerings trådløse fjernbetjening, der er udformet som en fritstående volumenknap. Musikken streames enten via AirPlay eller fra SoundCloud. Har man iTunes på sin pc, kan man fint streame musik derfra, men OD-11 er foreløbig lukket land for Android-enheder.
Carlsson-lyden
Stig Carlssons højttalere var kendetegnet ved et stort, åbent lydbillede, hvor bagvæggen syntes at blive fjernet. Og den lyd genfindes hos Teenage Engineering OD-11. Selv om højttaleren står på gulvet, et stykke under knæhøjde, træder instrumenterne frem i rummet i fuld størrelse og højde. Stillet ved siden af mine egne restaurerede Sonab OA-5 II er slægtsskabet i lydfilosofi tydeligt.
Der er af gode grunde ikke noget stereoperspektiv, eftersom højttaleren spiller i mono. Men lyden spredes så meget rundt i rummet, at lydbilledet ikke virker snævert. Anskaffer man to OD-11, kan man med en knap i bunden vælge, om den enkelte højttaler skal optræde som venstre, højre eller mono.
Elementerne ser umiddelbart lidt simple ud, men selv om vi er vant til domes og superlette bånddiskanter, har keglemembranen ingen problemer med at følge med og levere let og hurtig diskant. Lyden er overraskende velopløst, og også de små detaljer som læbelyde og percussion kommer med.
Bassen er næsten uanstændigt dyb i OD-11. Hvor dyb bemærker man først, når der sættes et virkelig bastungt nummer på, og rummet mættes med bas. Der skal nødvendigvis en del elektronisk hjælp til for at opnå dette. Men placeringen på gulvet og mod væggen giver i sig selv et betragteligt løft i bassen.
Alt i alt er OD-11 en højttaler, som både er charmerende og let at lytte til, og hvor man nemt kan høre forskel på en god og en bare nogenlunde optagelse.
Pris
OD-11 koster 999 euro, svarende til ca. 7.500 kroner, i Teenage Engineerings webbutik. Det placerer den i den absolut dyre ende af markedet for trådløse højttalere, i konkurrence med f.eks. Geneva AeroSphere Large og Dali Kubik Free. Og ved sidstnævnte kan man faktisk næsten få Extra-modellen med i budgettet, så man kan spille i stereo. Skal man spille i stereo med OD-11, bliver prisen 15.000 kroner for et sæt. Og til de penge kan man få rigtig mange interessante højttalere. Også når man regner prisen for en forstærker med.
Konklusion
Teenage Engineering OD-11 er lige så ukonventionel som sit forbillede. Også selv om der er 40 år imellem dem. Resultatet er blevet en højttaler, der er tro mod Carlsson-lyden, men byder på nutidige fordele i form af indbyggede forstærkere og app-fjernstyring. For Android-ejere med en Windows-pc’er vil det dog være et handicap, at man har låst sig fast på iOS og AirPlay.
Hverken det eller prisen ødelægger dog indtrykket af en charmerende og lækkert designet trådløs højttaler. Jeg er sikker på, at Stig Carlsson smiler venligt ned fra højttalerkonstruktørernes himmel ved synet af OD-11.
OD-11 er et remake af højttaleren Sonab OD-11 fra 1974, som var den mindste model fra den svenske højttalerguru Stig Carlsson. Carlsson sværgede gennem hele sin fem årtier lange karriere til en lydfilosofi, som han døbte ortoakustik, hvilket bedst kan oversættes til “lige akustik”.Ortoakustikken går kort sagt ud på, at en højttaler skal gengive neutralt og frekvenslineært i et typisk beboelsesrum – og ikke kun i et lyddødt rum beregnet til akustiske målinger. Lytterummet spiller uundgåeligt kraftigt ind på lyden i form af refleksioner og resonanser, der kan farve lyden og udtvære impulsgengivelsen.
Stig Carlssons højttalere er alle beregnet til at blive anbragt på gulvet op mod bagvæggen. De klassiske Sonab-modeller fra 60’erne og 70’erne er rundstrålende, og det meste af lyden reflekteres fra vægge og loft, inden den når lytteren. Det sker for at opnå kontrol over, hvordan og især hvornår lyden reflekteres.
Korte refleksioner er de værste
Refleksioner fra vægge, gulv og loft er uundgåelige. Men ikke alle refleksioner er lige generende. De mest forstyrrende refleksioner er dem, der ankommer til øret mellem 1 og 5 millisekunder efter originallyden. Kommer refleksionen tidligere, opfattes den som værende i takt med originalsignalet, og kommer den senere end fem millisekunder efter, kan hjernen genkende den som et ekko og korrigere for den.
Da lyden bevæger sig med 340 meter i sekundet, svarer en forsinkelse på 1-5 millisekunder til en afstand på 34 til 170 cm.
Ved at anbringe højttalerne tæt på væg og gulv opnås dels en forstærkning i bassen, dels kommer refleksionerne så hurtigt, at de opfattes som en del af originalsignalet i stedet for at udtvære det. Et fælles kendetegn for Carlssons højttalere er illusionen af, at bagvæggen er fjernet.
Kan man ikke få afstanden til reflekterende flader gjort så kort, at lyden smelter sammen, må man gøre den så lang, at refleksionerne ankommer sent nok til, at øret kan skelne ekkoet fra originalen. Derfor var Carlssons højttalere oftest lave og placeret på gulvet, med enhederne spillende op mod loftet.
Mens de tidlige Carlsson-højttalere var rundstrålende konstruktioner med diskant-elementer, der spillede i alle retninger, ændrede han senere sine ideer i retning af mere konventionelle tovejskonstruktioner. Men stadig med vægt på at undgå refleksioner mellem 1 og 5 millisekunder.
Læs videre med LB+
Årets bedste tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer