Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

Test: Audiovector QR5

Den mest komplette ­højttaler

QR5 leverer rytmerne uden tøven, giver musikken luft – og slår næsten benene væk under deres egne topmodeller.

Skrevet af / 06/03/2019 - 17:00
Audiovector QR5
Geir Gråbein Nordby

Det er et par år siden, jeg testede Audiovectors billigste gulvhøjttaler, QR3, som overraskede med en uanstrengt og indsmigrende spillestil kombineret med mere luft og opløsning end de fleste. Til 14.000 kroner er de tæt på at være et kup, især da de kan et par ting, som de dyrere SR 3 Super ikke kan. Sprødheden i de luftigste lag får man kun med bånddiskanter, og selv om den, der sidder i QR-serien, er mere simpel end den i SR-seriernes Avantgarde-modeller, er den rigtig god.

Læs også: Fabriksbesøg hos Audiovector

Trevejs

Hvor man med SR-serien kan købe en overkommelig version og så opgradere den senere med dyrere og bedre komponenter, er man låst med QR. Men QR3 lød godt på alle måder; det eneste, der egentlig manglede, var mere energi i den dybeste bas. Derfor har jeg høje forventninger til den nye storebror QR5.

QR5 er en ægte trevejshøjttaler, hvor mellemtonen på 6 tommer – monteret over to lige store bas-enheder – sidder i sit eget asymmetriske kammer. Hvilket er for at reducere forvrængning.

Under bånddiskanten sidder en 6 tommers mellemtone monteret i sit eget asymmetriske kammer. (Foto: Audiovector)

Produceret i Danmark

Som alle Audiovectors højttalere er QR-serien – med undtagelse af kabinetterne fra Kina – udviklet og fremstillet i Danmark. Selv om komponenterne er billigere end i SR-serien, er det velskabte kabinetter med afrundede kanter. Vores testeksemplar er i hvid, og jeg kan godt lide, at den hvide er ret mat i stedet for den pianoblanke hvide farve på de dyrere serier.

Læs også: Sådan får du bedre lyd fra rummet

Ikke for tykke kabinetter

Kabinettet er ikke det tykkeste og tungeste i klassen. Men det er afstivet og foret med blygummi “på strategisk udvalgte steder”. Og i stedet for at bruge MDF har Audiovector valgt HDF (High Density Fiberboard) som materiale, hvilket giver større masse og stivhed.

Bånddiskant

Ligesom lillebror QR3 anvender QR5 en harmonikaformet Air Motion Transformer bånddiskant i rumfartsaluminium. Diskantmembranen på QR5 har en større overflade, hvilket bør betyde højere effektivitet, øget dynamisk tolerance og lavere forvrængning. Foran diskanten sidder et trådnet i rosa guld for at kontrollere spredningen af overtoner og dæmpe hårde s’er og andre sibilanter.

QR5 anvender en harmonikaformet Air Motion Transformer bånddiskant af rumfartsaluminium. (Foto: Audiovector)

Hvor de øvrige enheder har ferritkeramiske magneter, anvender diskanterne neodym. Et dobbeltkammer skal desuden sikre lav kompression.

Læs også testen af Audiovector SR6 Avantgarde Arreté v2.0

Følsomheden på QR5 er hele 91 dB, hvilket betyder, at den kan klare sig med en middelkraftig forstærker. Den samlede pris på anlægget kan dermed blive ganske behagelig. Den strækker sig også dybt i bassen, opgivet til 25 Hz (-6 dB).

Stramt, luftigt og lækkert

Jeg starter ofte med klavermusik for at få en følelse af klangstruktur, attack og rum. “Bluebird” af Alexis Ffrench er et fint nummer, hvor der også kommer strygere på undervejs.

Med Hegel H590 til at drive højttalerne og Roon som lydkilde er det en imponerende tonestruktur, jeg oplever. Jeg lægger mærke til snerten i hver tangent, samtidig med at overtonerne breder sig luftigt ud i lokalet og tegner et stort og stabilt lydbillede op. Fundamentet i bunden er solidt – her kan man tale om et godt førstehåndsindtryk! Når strygerne kommer ind, finder de deres respektive pladser i lydbilledet uden at slås om rummet.

Også når vi drosler ned til den billigere H190, bevares indtrykket. Godnatsangen “Bya Bya” sunget a cappella af Solveig Slettahjell har en enorm klang, hvor hver nerve opfanges af den nært placerede mikrofon og strømmer uanstrengt og nærmest magisk ud af højttalerne. Det er fabelagtigt og vidner om et par højttalere, der både er musikalske og ærlige nok til at skildre den sandhed, der ligger på optagelsen.

Rock

Jeg ville aldrig betale over tyve tusind kroner for et par gulvhøjttalere, der ikke kan spille rock. Ind på spillelisten kommer prog metal-bandet Opeth med den heftige “Eternal Rains Will Come”. Og her sker der ting og sager! Elguitarer, keyboard og avanceret trommespil er fremtrædende. Det går løs med hurtige skift i et rytmisk og heftigt samspil. Bækkenerne klinger godt og luftigt. Man kan formelig se skinnet fra de blankpolerede messingbækkener for sig. Og QR5 kan spille højt!

Det er ikke ofte, jeg hører Opeth med så god lyd, og man bliver mindet om, at hård musik også fortjener at blive gengivet med detaljerne intakt.

Sammenlignet med Raw Surface

Så godt som det lyder, er jeg meget spændt på, hvor meget man egentlig går glip af i forhold til dyrere højttalere. Og hvad er vel bedre at sammenligne med end Audiovectors egen topmodel i SR3-serien – den fire gange dyrere Arreté Raw Surface?

De to højttalere har flere ligheder end forskelle. For det første er klangsignaturen nærmest identisk. Neutral, med en mere accentueret diskant end visse andre højttalere. Men uden at den opleves som lys. Sonus faber Olympica III er i øvrigt et eksempel på en mere mellemtonefokuseret højttaler med en mørkere klangbalance.

Flere klanglag

Raw Surface strammer lyden endnu mere op og får endnu flere klanglag frem. Især i overtoneområdet kommer der flere strukturer frem, og instrumenterne står endnu mere klippefast og fokuseret i rummet. Men det er på detaljeniveau, for QR5 gør meget af det samme.

Lydbilledet er stort, luftigt og tredimensionelt. Bassen slår godt fra sig, og det hele er stramt, detaljeret og musikalsk. QR5 er også en lille tand mere følsomme. Hvilket betyder, at du kan klare dig med en 70 watt forstærker, hvor SR3 skriger på 100 watt.

Du kan også klare dig med mindre – jeg ser for mig, at Naim Uniti Atom kan være et spændende valg sammen med disse højttalere. Hvis du da ikke foretrækker det gigantiske, varme lydbillede, man får fra Denon PMA-2500NE, eller den superstramme lyd, som Hegel Röst giver.

De enkle højttaler-terminaler adskiller sig fra SR-seriens tripple-wire-terminaler. (Foto: Audiovector)

Konklusion

Audiovector QR5 er den største – og bedste – højttaler i deres billigste serie. En ægte trevejsmodel, større end den populære SR3 i alle dens varianter.

Bassen er stabil og slår hårdt, når den skal. Lydbilledet er yderst sammenhængende fra top til bund med sangstemmer og instrumenter, der virkelig skinner i mellemtoneområdet.

QR5 er lige så ærlig, som den er musikalsk, og hvis du ikke har råd til SR3 i en af bånddiskantversionerne, kan du trygt lægge pengene i denne. En fabelagtig højttaler, som er mindre krævende, hvad angår forstærker end mange andre i sin klasse. Anbefales!

picture5 picture6 picture7
<
>
Hvis du vil have et mere traditionelt udseende, kan mørk valnød være sagen. (Foto: Audiovector)
Karakter
Audiovector QR5

Lyd & Billede mener

Lydbilledet er stort, åbent og dynamisk. Hør bare overtonerne! Men de letdrevne højttalere kan også slå fra sig. Meget lidt.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vil du læse hele artiklen?

Med LB+ Total får du adgang til ALT indhold på Lyd & Billede og LB Home.

Allerede abonnent? Log ind.

  • Prøv LB+ i 30 dage
    Kun 29,-

    Fornyes efter 30 dage, ingen bindingstid.

  • LB+ Total i 12 mnd
    93.25 kr/mnd

    Du sparer 312 kr

Ønsker du kun adgang til Lyd & Billede eller L&B Home?

Klik her for at bestille adgang til Lyd & Billede

Klik her for at bestille adgang til L&B Home

Vi troede de var dyrere

De lyder lige så godt, som de ser ud

Trådløs retrohøjttaler

Siger ikke noget forstyrrende

Bærbart retro-pletskud

Toplyd på budget

Spilledåsen

Trådløse guldpokaler

Er dette Samsungs "Sonos-killer"?

Klassens bedste kompakthøjttaler

Stor lyd - men vi savner noget

Vi tester prisvenlige soundbars

Scroll to Top